کاهش آلودگی هوای کلانشهرها در پی استانداردسازی سوخت و حذف مازوت

معاون سازمان حفاظت محیط زیست، استانداردسازی سوخت و حذف مازوت از نیروگاهها را دلیل اصلی کاهش آلودگی هوای کلانشهرها دانست.

به گزارش خبرنگار شانا، سعید متصدی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، امروز (سه شنبه 11 اسفند ماه) در نشستی خبری با خبرنگاران که در حاشیه پانزدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست برگزار شد، به برنامه های دولت برای کاهش آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: از آنجا که دولت یازدهم خود را دولت محیط زیست می داند، برنامه های مختلفی برای آلودگی هوا طی این دو سال انجام داده است که البته در این مورد به موفقیتهای خوبی نیز دست یافته ایم.

وی افزود: موضوع استانداردسازی سوخت خودرو، انجام معاینه فنی منظم خودروها و حذف مازوت از نیروگاهها از جمله عواملی بود که در کاهش آلودگی کلانشهرها تاثیر بسزایی داشت.

متصدی با بیان این که امسال 33 درصد مصرف گاز در نیروگاهها افزایش یافت، تاکید کرد: نیروگاههایی که دارای اشکالات فنی بودند، در این مدت تعطیل شدند و همین جا باید عنوان کنم که مازوت نیروگاه رامین اهواز نیز قطع شده و این نیروگاه از این به بعد از سوخت گاز استفاده می کند.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: هوای تهران پارسال 13 روز پاک را تجربه کرد، در حالی که امسال و تا به امروز 19 روز هوای پاک در این کلانشهر ثبت شده است؛ گرچه امسال با پدیده طوفانهای گرد و غباری و وارونگی شدید هوا مواجه شدیم اما آمارها نشان می دهد کیفیت هوای تهران به طور محسوسی بهبود یافته است.

وی به راهبردهای بلندمدت و برگرفته از دانش سازمان حفاظت محیط زیست برای مقابله با آلودگی هوا اشاره کرد و افزود: تلاش داریم که دانش و علم را پایه و سرلوحه فعالیتهای خود قرار دهیم. ما امروز مطابق با شیوه های دنیا در زمینه محیط زیست فعالیت می کنیم و از تولید آلودگی جلوگیری کرده، نه اینکه آن را کنترل کنیم.

متصدی ادامه داد: وقتی سوخت مازوت حذف و بنزین استانداردسازی می شود این موضوع نشان می دهد که ما منبع آلودگی هوا را اصلاح کرده ایم.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: هیچگونه محدودیتی قائل نشده ایم و همه نوع جریان آزاد اطلاعاتی را سرلوحه کار خود قرار می دهیم، به طوری که در تهران برخی روزها با شاخص 51 مواجه بودیم، در حالی که این یک واحد شاخص ارزشی ندارد اما ما اصول را رعایت کرده و شاخص 51 را روز سالم اعلام کردیم و حتی سه روز پیش شاخص کیفیت هوا 101 بود و ما آن روز را ناسالم اعلام کردیم در حالی که اگر یک عدد از آن کم می کردیم کیفیت هوای تهران سالم بود اما ما تعهد سازمانی داریم و اطلاعات دقیق به مردم می دهیم.

متصدی به جلسه سازمان حفاظت محیط زیست و برخی از وزرای دولت همچون وزیر نفت و نیرو با اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری در مورد آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: در این جلسه، کارگروهی تشکیل شد و حسب دستور رئیس جمهوری مبنی بر مقابله جدی با آلودگی هوا یک برش یکساله از فعالیتهای دستگاههای اجرایی تهیه کرده ایم. این برش بسیار سختگیرانه بوده و بر استراتژی بلندمدت و کاهش آلودگی تاکید دارد.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: هدف ما کاهش آلودگی هوا در کل کشور است و راهبرد بلندمدت ما نیز بر همین اساس استوار است که امیدواریم سال آینده نیز در امر مقابله و کاهش آلودگی هوا در بین مردم روسفید باشیم.

وی تاکید کرد: امروز سیستم حمل و نقل عمومی و صنعت باید ساماندهی شوند که در این مورد ما بحث از رده خارج کردن خودروهای فرسوده از جمله مینی بوسها و اتوبوسها را پیگیری می کنیم.

متصدی در این مورد ادامه داد: خودروهای داخلی بایستی دارای استاندارد یورو 4 بوده و اگر نتوانند این استاندارد را به دست آورند، از تولید آنها جلوگیری خواهد شد؛ همچنین خودروهای دیزلی نیز باید استاندارد یورو 3 را برای تردد در معابر عمومی کسب کنند.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست به موضوع مقابله با پدیده گرد و غبار اشاره کرد و گفت: در این مورد نیز فعالیتهای بسیاری انجام داده ایم که از جمله تهیه سند ملی گرد و غبار برای استانهای مختلف بوده است؛ همچنین سیستم پایش گرد و غبار کشور نیز کامل شده است.

وی در این مورد تصریح کرد: با همت و همکاری وزارت نفت، بیابانهای جنوب کشور مالکپاشی شده که این امر در کاهش گرد و غبار بسیار موثر است زیرا یکی از نگرانیهای دولت بحث گرد و غبار و کاهش آن است.

متصدی ادامه داد: تلاش داریم با کمک همه دستگاهها راندمان خوبی در مورد کاهش گرد و غبار به ویژه در خوزستان و جنوب کشور داشته باشیم؛ همچنین وزارت نفت در این مهم تکلیف دارد که چاه نفت را داخل آب بزند و نمی توان آب را به بهانه رسیدن به نفت، خشک کرد.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست افزود: خوشبختانه از نیمه سال 92 از خواب عمیقی بیدار شدیم، خوابی که هشت سال به محیط زیست کشور ضرر زده بود. ما در این 8 سال، کار مفیدی در بخش محیط زیست انجام ندادیم اما در دولت یازدهم فعالیتهای بسیاری در حوزه محیط زیست و کاهش آلودگیها انجام شده است.

کد خبر 256077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =