موفقیت دولت در کاهش وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی

رئیس کل بانک مرکزی گفت: دولت موفق به کاهش وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی و تقویت اتکا به درآمدهای مالیاتی شده است.

به گزارش شانا به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، ولی الله سیف، امروز (شنبه، 15 اسفندماه) در دومین همایش تجاری و بانکی ایران و اروپا با اشاره به این که با وجود کند شدن آهنگ رشد اقتصادی در سال ۲۰۱۵، چشم‌انداز این رشد براساس پیش‌بینیهای داخلی و بین‌المللی در سالهای آینده روشن است و اقتصاد ایران خواهد توانست به رشد اقتصادی فراتر از ۵ درصد در سال ۲۰۱۶ دست یابد گفت: این میزان از رشد اقتصادی نشان‌ دهنده ابتدای راهی است که اقتصاد ایران با صلابت در آن قدم خواهد گذاشت، ضمن آنکه اقتصاد ایران اکنون در موقعیتی تاریخی قرار گرفته است تا فصلی جدید از توسعه اقتصادی را آغاز و پتانسیلهای بزرگ خود را از قوه به فعل بدل کند.

وی افزود: در این میان ایران از توسعه همکاریهای متقابل با اتحادیه اروپا استقبال می‌کند تا نه‌ تنها سرمایه‌ گذاران از فرصتهای استثنایی اقتصاد ایران بهره‌مند شوند، بلکه اقتصاد ایران نیز بتواند با جذب سرمایه‌ های مولد، فرآیند رشد و توسعه خود را شتاب و قدرتی مضاعف بخشد.

سیف، بزرگترین تحول اخیر اقتصاد ایران را اجرای برجام و لغو تحریمهای اقتصادی تحمیلی دانست و تصریح کرد: اعمال تحریمهای اقتصادی نه تنها به عنوان یکی از موانع توسعه اقتصاد ایران بویژه در سالهای اخیر نقش داشت، بلکه بسیاری از کشورها از جمله کشورهای عضو اتحادیه اروپا را از همکاریهای سازنده با ایران محروم کرد.

رئیس کل بانک مرکزی درخصوص رفع تحریمهای اقتصادی و اجرای برجام تاکید کرد: اکنون با حصول نتایج برجام و اجرای آن، علاوه بر رفع تحریمهای اقتصادی به‌ عنوان گامی مثبت در عرصه سیاسی، اقتصادی، روابط خارجی ایران را بویژه با اتحادیه اروپا ارتقا بخشیده و چشم‌انداز روشنی را برای توسعه همه‌ جانبه همکاریهای متقابل گشوده است.

وی افزود: با اجرای برجام، ریسکهای سیاسی و اقتصادی ایران به صورت قابل توجهی کاهش خواهد یافت و با توسعه تجارت خارجی، گشایش مالی دولت، تقویت سرمایه‌ گذاریهای داخلی و خارجی، فرآیند رشد و توسعه اقتصاد ایران در مسیری جدید قرار خواهد گرفت.

سیف درباره سیاست مالی و نقش دولت در بهبود روندهای اقتصادی گفت: دولت با کنترل مخارج و کاهش کسری بودجه با وجود کاهش شدید قیمت نفت و تاثیر آن در درآمدهای دولت، سعی در ایجاد ثبات اقتصادی و حرکت به سوی رشد اقتصادی بالاتر را دارد.

رئیس کل بانک مرکزی درباره وابستگی اقتصاد ایران به درآمدهای نفتی و اصلاحات صورت گرفته در این زمینه عنوان کرد: یکی از مشکلات اقتصاد ایران وابستگی شدید درآمدهای دولت به درآمدهای نفتی بوده است، در همین جهت دولت اصلاح ساختار بودجه و اصلاح ساختار نظام مالیاتی را در اولویتهای اصلی خود قرار داده و موفق به کاهش وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی و تقویت اتکا به درآمدهای مالیاتی شده است، دولت عزم جدی دارد تا اصلاح ساختار بودجه را تا رهایی کامل بودجه از وابستگی به درآمدهای نفتی و ایجاد دولتی کوچک، چابک و کارآمد ادامه دهد.

وی، کوچک سازی دولت توام با اصلاح ساختار نظام بانکی را مورد اشاره قرار داد و گفت: همزمان با این تحولات، دولت سیاست آزادسازی اقتصادی، مقررات‌زدایی و اصلاح ساختار نظام بانکی را در کنار کوچک‌ سازی دولت در پیش گرفته است تا فضا برای رقابت سازنده میان فعالان اقتصادی در همه حوزه‌ ها مهیا شود.

سیف اجرای برجام و لغو تحریمها، اصلاح سیاستها و اصلاح ساختارها را زمینه ساز بهبود شرائط اقتصاد ایران دانست و گفت: این عوامل زمینه ساز تقویت سرمایه‌ گذاری بویژه سرمایه‌ گذاری مستقیم خارجی است و فرصتی تاریخی را پیش روی ایران و سایر کشورهای طرف تجاری آن قرار می‌دهد.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به این که بازار داخلی بزرگ ایران زمینه مناسبی برای همکاری متقابل بانکهای ایران و اروپاست تصریح کرد: موسسه های خدمات مالی می‌توانند در ایجاد و توسعه زیرساختهای سیستمی بانکها نظیر مدیریت ریسک، خدمات مورد نیاز را ارائه کنند، همچنین بانکهای سرمایه‌ گذاری این فرصت را خواهند یافت که به بازار جدیدی دست یابند و سرانجام سرمایه‌ گذاریهای متقابل بانکهای ایران و اروپا از طریق دایرکردن شعبه، نمایندگی و رابطه سهامداری فرصتهای مغتنمی برای طرفین خواهد بود.

وی با دعوت از سرمایه گذاران خارجی برای حضور و سرمایه گذاری در ایران گفت: از تمامی سرمایه‌ گذاران، موسسات خدماتی و بانکداران اروپایی دعوت می‌کنم که در فضای پساتحریم به منظور همکاری و استفاده از فرصتهای کم‌نظیر اقتصاد ایران، در مسیر رشد اقتصادی و تولید با محوریت اشتغال و صادرات، همراه با ظرفیتهای بالای سرمایه‌ های انسانی جوان و متخصص و منابع طبیعی سرشار در کشور ما حضور فعالانه داشته باشند.

کد خبر 256273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =