مالیات بر ارزش افزوده بر مصرف بنزین پیش بینی شد

دولتها برای انجام وظایف محوله و دستیابی به اهداف اقتصادی نیازمند منابع مالی هستند.

در این راستا بسیاری از منابع می توانند به عنوان درآمد مطرح شوند، اما دولت به واسطه نوع عملکرد، سیاستگذاری و انجام وظایف اصلی و صیانتی خود به دنبال منابع درآمدی پایدار و باثبات است.

مالیات، علاوه بر وظیفه تامین مالی دولت، ابزار سیاستی است که دولتها با هر ساختار سیاسی، از آن برای دستیابی به سه هدف اصلی، شامل ثبات اقتصادی، توزیع عادلانه درآمد و تخصیص بهینه منابع، استفاده می کنند. 

یکی از کاربردهای امروزی مالیات اثرگذاری و حل مشکلات زیست محیطی است. مالیاتهایی چون مالیات خاص، مالیات کربن، مالیات سبز و .... بر سوختهای فسیلی وضع می شوند که کنترل و کاهش تولید و مصرف کالاهای آلاینده و مخرب محیط زیست را باعث می شوند. نقش دیگر این نوع مالیاتها درآمدزایی و یا درآمد پاک برای تامین مالی مخارج دولت است.

کنترل مصرف بنزین در ایران نیز به عنوان یکی از سوختهای فسیلی و آلاینده محیط زیست هموراه مورد تاکید سیاستگذاران بوده است.

به طوریکه ماده 3 قانون موسوم به تجمیع عوارض مصوب سال 1381، بنزین به عنوان یکی از کالاهای مشمول مالیات شناخته شد و مالیاتی به میزان 20 درصد قیمت مصوب فروش (10 درصد مالیات و 10 درصد عوارض) بر آن وضع شد.

پس از تصوین قانون مالیات بر ارزش افزوده در سال 1387 که منجر به ملغی شدن قانون موسوم به تجمیع عوارض شد، برخی از مواد این قانون، از جمله در نظر گرفتن بنزین به عنوان کالای خاص  و وضع مالیات بر مصرف آن با نرخی بالاتر از استاندارد، در قانون بر مالیات بر ارزش افزوده در نظر گرفته شد.

بنابراین و با توجه به حجم مصرف بنزین در کشور با اجرای طرح هدفمند کردن و همچنین به کارگیزی نرخ مالیاتی بالاتر از نرخ عمومی برای مصرف بنزین، مالیات بر ارزش افزوده وصولی ناشی از مصرف بنزین در کشور در سالهای آینده قابل توجه خواهد بود.

از این رو در اختیار داشتن پیش بینیهای دقیق از نرخ رشد قیمت و مصرف بنزین و درآمد مالیات بر ارزش افزوده بنزین به دولت کمک می کند تا برنامه ریزیهای مطمئنتر در زمینه هایی همچون زیست محیطی انجام دهد.

در این راستا مقاله «پیش بینی مالیات بر ارزش افزوده بر مصرف بنزین» تحقق هدف فوق را با استفاده از رویکردی دو مرحله ای مدنظر قرار داده است.

در مرحله نخست، پایه مالیات (مخارج مصرفی بنزین) برای دوره 1392 الی 1395 پیش بینی و سپس مالیات بر مصرف بنزین برای سالهای مذکور، با اعمال نرخهای مالیاتی، محاسبه شده است. 

نتایج بیانگر آن است که در سالهای مورد پیش بینی، تغییر قیمت بنزین ناشی از برقراری مالیات مذکور، تأثیر چندانی بر روی مصرف بنزین نخواهد داشت. اگرچه درآمد مالیات بر ارزش افزوده ناشی از مصرف بنزین به طور میانگین از رشد سالانه 35 درصد برخوردار خواهد شد.

کد خبر 258427

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =