به گزارش شانا به نقل از وزرات راه و شهرسازی، محسن پور سید آقایی، مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران و معاون وزیر راه و شهرسازی در آیین گشایش نخستین کنفرانس «ریل- نفت و ریل-بندر» و برگزاری چهارمین نمایشگاه بینالمللی حمل ونقل ریلی، صنایع و خدمات وابسته با اشاره به قدمت سه هزار ساله مبادله کالا در جهان بویژه از طریق جاده ابریشم، افزود: هم اکنون ۱۰ هزار و ۵۰۰ کیلومتر خطوط ریلی در ایران موجود و قرار است 9 هزار کیلومتر دیگر خطوط جدید اضافه شود که قرارداد پنج هزار کیلومتر آن نهایی شده است.
وی با بیان این که در سال 99 جابجایی مسافر از طریق راه آهن از ۲۷ میلیون مسافر به ۴۰ میلیون خواهد رسید، اظهار کرد: حمل بار با راه آهن نیز در زمان یاد شده از ۳۴ میلیون تن به ۹۲ میلیون تن افزایش خواهد یافت.
به گفته مدیر عامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، راه آهن ایران باید در سال ۱۴۰۴ باید رشد ۳۰ درصدی بار و در بخش مسافری نیز رشد ۱۸ درصدی را تحربه کنند.
وی گفت: راه آهن ایران ظرف 2 سال گذشته یعنی در سالهای ۹۳ و ۹۴ هر سال در بخش ترانزیت رشد ۱۰۰ درصدی داشته است.
پور سید آقایی تصریح کرد: اولویت امروز راه آهن، ساخت خطوط و رساندن خطوط به کشورهای همسایه است و دیگر حمل بار داخلی برای توسعه راه آهن کفایت نمیکند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که راه آهن برنامه دارد تا از طریق همه مرزها به کشورهای همسایه متصل شود گفت: هم اکنون به کشورهای ترکمنستان، ترکیه و آذربایجان متصل هستیم و برنامه کوتاه مدتی برای اتصال به عراق از طریق شلمچه و پاکستان از طریق خاف-هرات را داریم.
وی یادآور شد: راه آهن همچنین به ۴ بندر کشور (بندرعباس، بندر خرمشهر، بندر امام و بندر امیرآباد) متصل است.
پور سید آقایی با اشاره به فعالسازی کریدورهای بین المللی گفت: کریدور قدیمی چین-تهران دو ماه پیش و با همکاری کشورهای مسیر راه اندازی و کریدور آستارا-دریای سیاه نیز اخیرا با همکاری قزاقستان و ترکمنستان راه اندازی شده است.
به گفته وی راه آهن توافقی مبنی بر راه اندازی مسیر ترانزیتی از طریق روسیه و آذربایجان داشته است تا مسیر بندرعباس-مسکو- هلسینکی فعال شود.
نظر شما