شبکه ریلی کشور ظرفیت بالایی برای جابجایی فرآورده های نفتی دارد

وزیر راه و شهرسازی گفت: شبکه ریلی کشور ظرفیت بالایی برای جابجایی محموله های نفتی دارد و باید به سمتی حرکت کند که انواع محصولات پتروشیمی و فولادی از طریق راه آهن جابجا شود.

به گزارش شانا به نقل از وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی امروز (یکشنبه، 26 اردیبهشت ماه) در نخستین کنفرانس بین المللی «ریل -نفت و ریل – بندر و افتتاحیه چهارمین نمایشگاه حمل و نقل ریلی صنایع و خدمات وابسته، گفت: برای جابجایی محموله‌های نفتی، پتروشمی و سیمانی ظرفیت استفاده از ریل وجود دارد.

وی اظهار کرد: برای رقابتی کردن فضا در حوزه ریلی نیاز به توسعه زیر ساختها، نوسازی ناوگان، ارتقای ایمنی و سلامتی کالا و مسافر در کمترین زمان نیاز است.

وی رقابت را اصلی‌ترین عنصر در جذب بار عنوان و اظهار کرد: امروز هیچ کاری را نمی توان در دنیا به صورت دستوری پیش برد بلکه باید شرایط را برای رقابتی کردن مهیا کرد.

آخوندی نگاه از موضع مشتری را بسیار مهم دانست و افزود: اتصال به چشمه‌های بار برای جذب مشتری بسیار اهمیت دارد و این امکان باید با حمل و نقلی سریع، ایمن، مطمئن و ارزان انجام شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این که توجه به مسائل شبکه‌ای و هماهنگی در شبکه ریلی می‌تواند به رشد در این بخش کمک کند، تصریح کرد: هم اکنون ۹۰ میلیون تن مواد معدنی در کشور جابجا می‌شود که بخش عمده آن می‌تواند از طریق ریل حمل شود.

وی همچنین با تاکید بر این که در همایش امروز موضوع نفت مورد اهمیت است و حمل مواد نفتی برای کشور ما یکی از ضرورتهاست، اظهار امیدواری کرد: سمینار سال آینده با توجه به حجم بالای مواد معدنی در کشور به موضوع حمل بار معدنی بپردازد.

آخوندی افزود: می‌توانیم در بخش حمل بار معادن تا ۲۰۰ درصد رشد را تجربه کنیم و حمل بار معادن با قطار صرفه‌جویی بسیار بالایی در مصرف سوخت خواهد داشت.

وی نکته مهم در حمل و نقل ریلی را به کارگیری قطارهای برنامه‌ای و منظم دانست و افزود: چنانچه قطارهای منظم و برنامه‌ای در شبکه ریلی تردد داشته باشند می‌توان نظر صاحبان کالا و بار را جلب کرد و رشد قابل توجهی در این حوزه را تجربه کرد.

به گفته وزیر راه و شهرسازی، هم اکنون نیز اتفاقات بسیار خوبی در این حوزه رخ داده و همانطور که می‌دانید قطار برنامه‌ای چین راه‌اندازی شده و برنامه‌هایی برای راه‌اندازی سایر مواد از جمله مسکو نیز در دستور کار قرار دارد.

آخوندی با تاکید بر این که سنت قطار عمدتا به حمل بار برمی‌گردد، گفت: باید در بخش مسافر نیز با سرمایه‌گذاری افزایش سرعت و برقی کردن مسیرهای پر تقاضا را در دستور کار قرار داد.

وی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی راه‌آ هن سریع السیر تهران - قم- اصفهان گفت: افتخار دارم پس از مدتها شاهد تجهیز کارگاه در این مسیر ریلی باشم و تا ۴ سال آینده به ضورت عملیاتی این مسیر راه‌اندازی خواهد شد و قطارها با سرعت ۲۵۰ کیلومتر قابلیت سیر در این مسیر خواهند داشت.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید برقی کردن مسیر تهران - مشهد را نیز یکی دیگر از پروژه‌های مهم پر سرعت برشمرد و گفت: قرارداد این پروژه نیز در حال نهایی شدن است و در این مسیر نیز قطارها می‌توانند با سرعت ۲۰۰  کیلومتر سیر کنند.

وی با اشاره به موضوع حمل و نقل حومه با بیان این که هم اکنون همه راهها ریلی خروجی تهران در حال چهار خطه شدن هستند،گفت: در پاییز امسال مسیر ریلی تهران - گرمسار چهار خطه خواهد شد و مسیرهای کرج و ورامین نیز در دست اجرا و پیگیری است.

آخوندی ادامه داد: توسعه خطوط حومه باید به اندازه‌ای توسعه یابد که تردد روزانه ۴۵۰ هزار خودرو ورودی و خروجی تهران به ریل منتقل شود.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: حمل و نقل حومه در شهرهای مشهد، اصفهان، شیراز، اهواز و تبریز نیز دنبال می‌شود و امروز شاهدیم در مشهد مسیر گلبهار - چناران به عنوان یک مسیر حومه‌ای در حال راه اندازی است.

آخوندی گردشگری ریلی را یکی دیگر از موضوعات در بخش حمل و نقل ریلی عنوان کرد و گفت: با راه‌اندازی قطارهای برنامه‌ای میان ایران و کشورهای همسایه این موضوع می‌تواند گسترش یابد هر چند به دلیل اینکه این بخش یک اقدام نوین و جدید است اقدام سختی است.

وی توجه به روشهای تامین مالی را یکی از مهمترین مباحث روز دنیا عنوان و تاکید کرد: در مذاکره‌ای که با شرکتهای خارجی داشتیم استفاده از روش های جدید تامین مالی از جمله لیزینگ و استفاده از بازار سرمایه برای تامین ناوگان مورد بحث است.

آخوندی سیستمهای جدید تامین مالی را که سیستمهای «استانداردی» است، یکی از موفق‌ترین روشهای تجاری روز دنیا برشمرد و گفت: این روش، ابتکاری جدیدی است در اروپا اجرا شده است و در ایران پیگیر آن خواهیم بود.

وی ادامه داد: امیدواریم در سال آینده این کتفرانس تاثیر خود را در ارتباط حمل ونقل ریلی با بنادر و حمل کالاهای نفتی بگذارد و ما شاهد سرمایه گذاری و طراحی بنادر بر مبنای ریل باشیم، همچنین اتصال فرودگاه امام با بنادر از طریق ریل امکانپذیر شود و ما به اهداف لجستیکی خود در این باره دست یابیم.

کد خبر 260800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =