به گزارش شانا به نقل از وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی امروز (سه شنبه، چهارم خردادماه) در نشست مدیران راه و شهرسازی سراسر کشور که در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، ضمن گرامیداشت ایام نیمه شعبان و تبریک آن، گفت: در حوزه مسکن و شهرسازی، نکتهای که ما در وزارت راه و شهرسازی تعقیب میکنیم و به نظر من بسیار مهم است در دو حوزه برنامهریزی فیزیکی و برنامهریزی مالی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.
وی افزود: همه ما تقریبا این درد مشترک را تشخیص دادهایم که شهرهای ما از درون دچار فرسایش میشوند و از بیرون به صورت متخلخل در حال رشد بیرویه هستند، همچنین نبود تعادل بسیار گسترده در سرزمین، دومین دردی است که در حوزه برنامهریزی فیزیکی با آن روبرو هستیم.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که تمدنهای دنیا در جایی شکلگرفته که آب وجود داشته است، افزود: متاسفانه در کشور ما روند معکوسی در جریان است و شاهد هستیم که اکنون در حاشیه خلیجفارس و دریایعمان میانگین جمعیت نسبت به دیگر نقاط کشور بسیار پایین است.
آخوندی ادامه داد: ما در کشور به جمعیتی حدود ۴.۸ نفر در کیلومتر مربع جمعیت رسیدهایم که بسیار رقم پایینی است یا این که گفته میشود آب از خلیجفارس و دریای عمان به مناطق مرکزی بیاوریم که مستلزم هزاران میلیارد تومان هزینه است. در حالیکه میشود جمعیت را به سمت سواحل خلیجفارس و دریایعمان سوق داد و هزینهای کمتر از نقل و انتقال آب را نیز به دنبال دارد.
عضو کابینه دولت تدبیر و امید ادامه داد: وضعی که در ایران رخ داده شامل توزیع نامتوازن جمعیت در کل کشور است. برای نمونه تهران را که در نظر میگیریم جمعیت شهری استان تهران و حومه بیش از ۱۴.۵ میلیون نفر است که این جمعیت فقط برای شهر تهران 8.6 میلیون نفر است.
آخوندی گفت: ما در اینجا فقط درد دل نمیکنیم بلکه تلاش ما در وزارت راه و شهرسازی این است که بیاییم و از ظرفیت زمینهای موجود بهرهبرداری لازم را داشته باشیم.
وی تصریح کرد: ما در مجموعه وزارت راه و شهرسازی به این نتیجه رسیده ایم که 2 کار را انجام دهیم، نخست آن که سیاست ما سیاست بهسازی بافتهای ناکارآمد شهری شود که بحثی واقعی است و ما باید در وزارت راه و شهرسازی آن را دنبال کنیم، بنابراین این کارآمدترین راهکاری است که باید در سراسر کشور آن را دنبال کنیم و به جز این راه، چارهای دیگر نداریم.
وی ادامه داد: قرار نیست ما بار دیگر، زمین به شهرهایمان اضافه کنیم. باید از اراضی داخل شهر حداکثر بهرهوری را داشته باشیم، اگرچه این کار بسیار دشوارتر است.
آخوندی گفت: من متوجه هستم که توسعه یک زمین لم یزرع و بدون معارض در مقایسه با بازتوسعه اراضی شهری که هر ۱۰۰ مترمربع آن چند مالک دارد کار بسیار مشکلتری است؛ برای ساماندهی اراضی درونشهری گرفتاریهای فراوانی وجود دارد اما تلاش ما در وزارت راه و شهرسازی، بهسازی بافتهای ناکارآمد شهری است چون این کار متضمن رشد و توسعه پایدار خواهد بود.
وزیر راه و شهرسازی افزود: نتیجه سیاست گذشته درباره بافتهای شهری گسترش بیرویه سکونتگاههای ناکارآمد شهری شد و هم اکنون بر اساس آمارهای شرکت عمران و بهسازی شهری ایران میبینیم که ۱۹ میلیون نفر از جمعیت کشور در وضعیت بدمسکنی زندگی میگذرانند.
وی ادامه داد: مسائل پیش آمده برای شهرهای ما و رشد حاشیهنشینی نشان میدهد سیاست گذشته در مورد مسکن درست نبوده است. بدان معنا که هر چقدر هزینه و سرمایهگذاری بیشتری کنیم و آمار ساخت و ساز را افزایش دهیم تا زمانی که برنامههای شهرسازی و ساخت و ساز به سمت حاشیهها باشد، وضع بدتر میشود. به همین دلیل نیز ما باید به سمت مرکز و داخل شهرها برگردیم و نگاه درونشهری داشته باشیم.
آخوندی تاکید کرد: نگاه درونشهری برنامه محوری و سیاست اصلی ما در حوزه مسکن و شهرسازی در این دوره از وزارت راه و شهرسازی است.
تاکید بر نگاه درونشهری به شهرسازی
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: ما به واقع باید در توسعه شهرهای میلیونی و کلانشهرهای خود توقف داشته باشیم و به دنبال توسعه شهرهای میانی برویم.
آخوندی ادامه داد: ما در ایران، بیش از ۱۰۰ شهر با جمعیت بین ۱۰۰ تا ۲۵۰ هزار نفر جمعیت را داریم. این شهرها باید شهرهای اصلی محور توسعه ما شوند، در غیراینصورت اگر ما به عنوان نمونه جمعیت کلانشهر ۱۴.۵ میلیونی تهران را به ۲۰ میلیون نفر یا بیشتر برسانیم چه سودی برای ساکنان این شهر یا دیگر شهرهای ما خواهد داشت؟
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به جمعیت ۳.۸ میلیون نفر ساکن در مشهد گفت: سلسله مراتب شهرها نشان از شکاف عمیق جمعیتی بین شهرهای بزرگ و شهرهای میانی دارد که باید به تعادلی مناسب برسد. همه کلانشهرهای ما این مشکل را دارد که بین کلانشهرها با شهرهای میانی فاصله جمعیتی قابل توجهی وجود دارد که باید متوازن توزیع میشد.
آخوندی تاکید کرد: باید در ایران سیاستی اتخاذ کنیم که توسعه شهرهای میانی را مد نظر داشته باشد؛ اگرچه این طرح در کشور شاید چندان مطلوب جلوه نکند و در عوض سیاست پرطرفدار این باشد که گفته شود به جمعیت کلانشهرهایی همچون تهران، مشهد و دیگر شهرها اضافه شود.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: با ادامه روند توسعه شهری به روش موجود، آخر کار، واقعا از جهت منابع زیستی قابل تداوم نیست و جایی باید با مردم با صراحت، صداقت و شفافیت گفتگو شود که توسعه شهرهای بزرگ قابل تدوام نیست و باید به سمت توسعه شهرهای میانی رفت. این بحث اصلی است که باید آن را اجرا کنیم، برای این کار نیز اصلیترین بحث ما این است که باید همه منابع مالی و زمین که در اختیار وزارت راه و شهرسازی است به اضافه تمامی منابع حمل و نقل در اختیار این سیاست قرار بگیرد.
آخوندی گفت: بزرگترین خاصیتی که ادغام وزارت راه با شهرسازی دارد این است که سیاست توسعه سکونتگاهها را با سیاست توسعه حمل و نقل یکی کنیم وگرنه این ادغام چه ویژگی های مثبتی خواهد داشت؟ ویژگی مثبت آنجاست که بتوانیم سیاست حمل و نقلی مناسب برای توسعه سکونتگاهها داشته باشیم تا سکونتگاههای میانی بتوانند بهتر رشد کنند. تنها در این صورت است که میشود از این ادغام حداکثر استفاده را برد. این سیاستی است که ما در وزارت راه و شهرسازی آن را دنبال میکنیم.
وی ادامه داد: برای این کار ما نظام مالی میخواهیم و برای سیستم مالی در این 2 ساله همه تلاش ما این بود که تمامی ابزار مالی جدید را تعریف کنیم که شامل ابزارهای مالی متکی بر پس انداز؛ صندوق پسانداز یکم و انواع سیستمهای پس انداز، بحث حساب پس انداز ویژه که راه افتاد، اخیرا نیز مدلی را تعقیب و پیشنهاد کردیم که شورای پول و اعتبار آن را تصویب کرد که به MBS مشهور است و در واقع به معنای صدور انتشار اوراق به پشتوانه اقساط دریافتی تسهیلات اعطایی پیشین مسکن (تسهیلات رهنی) است.
آخوندی گفت: قرار است بزودی ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق متکی به تسهیلات رهنی منتشر شود و برآورد ما این است که این اوراق، ظرفیت ۱۰ هزار میلیاردتومان را دارد و می توان پول عمده ای را به سیستم بانک وارد کرد بدون آن که متکی به منابع بانک مرکزی شویم.
آخوندی افزود: مفهومش این است که بانک مسکن چند هزار میلیاردتومان به مردم تسهیلات داده است که مردم در قبال آنها، هرماه قسطهای تسهیلات را ظرف ۱۵ تا ۲۰ سال آینده پرداخت می کنند. بانک مسکن از طریق MBS میتواند درآمدهای آینده خود را به امروز تنزیل کند و اقساط آن نیز توسط شخص یا سازمان و یا ارگانی که این اوراق را خریداری میکند دریافت شود.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اقدامهایی که در دیگر حوزههای راه همچون ریل، فرودگاه و جاده انجام شده گفت: خوشبختانه در حوزه ریل به این فکر بودیم که به دنبال قطار سریع السیر برویم و در حوزه راه تمامی سیستمهای راه به سمت الکترونیکی شدن رفته است و به تازگی برای راهداری و راهسازی استفاده از بتن و سیمان مطرح شده است و ارتقای سیستمهای قیر و انواع بهره برداریها از قیر و ابزارهایی که برای شناسایی کارکردی جادهها داریم جزو برنامه هاست.
آخوندی ادامه داد: ساخت بندر چابهار کاملا با ساخت بنادر پیشین متفاوت است و به طور کامل با فناوری جدید از بلوکهایی که دارند در دریا کار میگذارند هم سرعت و هم دقت بسیار زیاد دارد. در حوزه هوایی نیز چه در بحث نوسازی ناوگان و چه در بحث ساخت فرودگاهها به دنبال افزایش کیفیت هستیم. همچنین صرفه جویی در مصرف انرژی و تغییر نوع ساخت و ساز مسکن هدف دیگری است که دنبال میکنیم.
وی با اشاره به این که افزایش استفاده از سیمان یک سیاست ملی است گفت: این یک سیاست ملی است که در بحث فناوری باید به آن توجه کنیم. صرفه جویی در مصرف انرژی بحث دیگری است که دنبال می کنیم و به دنبال مصرف بهینه هستیم.
وزیر راه و شهرسازی گفت: کاری که ما کردیم با بحث راهداری به دنبال آن هستیم تا ابتدا سازمان راهداری را ساماندهی کنیم. هم اکنون چهار شق حمل و نقل داریم با چهار سازمان که با این روش وزارت راه و شهرسازی میتواند حوزه حمل و نقل را مدیریت کند، اگر این اتفاق رخ دهد، اداره های کل میتوانند بهتر راجع به حمل و نقل استان خود فکر و اندیشه کنند.
نظر شما