ضرورت نوسازی ناوگان حمل و نقل دریایی و استفاده از کشتیهای بزرگ

نوسازی در صنعت حمل و نقل دریایی نیازمند اتفاقی در نظام بنگاهداری است که بتواند کشتیها با سایز بزرگ را تولید و وارد چرخه دریایی کند.

به گزارش شانا، وزیر راه و شهرسازی در نشست شورای عالی مدیران ارشد ارگانهای دریایی کشور با بیان این که سایز ناوگان کشتیها بسیار کوچک مقیاس است، استفاده از کشتیهای کوچک مقیاس را در خلیج فارس به ضرر منافع ملی خواند.

عباس آخوندی افزود: شاید حجم مبادلات دریایی ما قابل قبول باشد ولی سایز ناوگان‌ و کشتیهای ما بسیار کوچک مقیاس است و این ساختار کمک می‌کند که حمل و نقل فیدری (کشتیهای کوچک مقیاس) در جنوب خلیج فارس تقویت شود که به ضرر منافع ملی خواهد بود.

وی بر نبود شبکه بندری، همچنین نبود ارتباط میان بنادر مادر و بنادر کوچک تاکید و تصریح کرد: این موضوع موجب شده است که کشتیهای کوچک مقیاس در شبکه بندری کشور، میان بنادر کوچک حرکت نداشته باشند.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه درباره نوسازی ناوگان دریایی نیز گفت: هم اینک برخی شرکتهای حمل و نقلی در حوزه جاده‌ای و هوایی وجود دارند که فقط مالک ۱۵درصد ناوگان خود هستند و دیگر ناوگان خود را به صورت اجاره‌ای تامین می‌کنند.

وی ایجاد شرکتهای لیزینگ در حوزه حمل و نقل دریایی را اندیشه جدیدی برای نوسازی این ناوگان خواند و ادامه داد: در اینصورت شرکتهای لیزینگ، مالک کشتی هستند و براساس قرارداد، آن را در اختیار شرکتهای لاینری قرار خواهند داد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این که مدتهاست که در همه حوزه های حمل و نقل سرمایه‌گذاری برای نوسازی ناوگان انجام نشده است٬گفت: یکی از اصلی ترین دلایل آن است که برای این شرکتها صرفه اقتصادی ندارد که ناوگان خود را جدید و روزآمد کنند در حالیکه اگر شرکتهای اجاره‌ دهنده و لیزینگ وجود داشته باشد آنها ناوگان خود را بروز می‌کردند.

آخوندی، همچنین با تاکید بر این که حوزه دریایی نباید تنها در "بار" خلاصه شود، تصریح کرد: تمرکز در حوزه دریایی فارغ از مباحث نظامی، باید از موضوعهای حمل بار فراتر رفت.

وی گفت: باید در حوزه‌هایی همچون حمل مسافر٬ تفریحات٬ ورزشهای دریایی نیز باید فعالیت کرد و نباید فقط در حوزه جابجایی بار متوقف بمانیم.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: اگر بخواهیم در حوزه دریا و دریانوردی موقعیت ممتاز بین‌المللی داشته باشیم باید در این حوزه‌ها فعالیت کنیم و در کنار حوزه نیروی انسانی برای عرض اندام در سطح بین المللی باید نظام مدیریتی جامعی داشته باشیم.

آخوندی تاکید کرد: شاید تا پیش از این به دلیل وجود تحریمها نمی‌توانستیم در خیلی از حوزه‌ها فعالیت کنیم، اما هم اکنون شرائط برای ورود به این حوزه‌ها مهیا شده است.

وی با بیان این که در همه حوزه‌های حمل و نقلی چند بحث ثابت مطرح است، تصریح کرد: تنظیم مقررات و قوانین٬ زیرساخت و ناوگان سه بحث مطرح در همه زمینه های حمل و نقل است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این که در حوزه وضع مقررات باید تمرکز وجود داشته باشد،ت اکید کرد: متمرکز بودن مقررات برای جلوگیری از ایجاد تضاد، یکی از موضوعهای مهم است که باید به آن توجه داشت.

وی ادامه داد: در حوزه زیرساخت نیز اصلیترین مسئله این است که در این حوزه تا حد زیادی انحصارطبیعی وجود دارد و نمی‌توان آن را به شکل واقعی در بخش رقابتی وارد کرد.

آخوندی با بیان این که واگذاری انحصارات طبیعی به یک نفر از بین بردن اصل رقابت پذیری است٬ گفت: بیش از ۲۰ سال است که روی موضوع خصوصی‌سازی کار می‌کنیم و نخستین موضوعی که بر اساس خصوصی سازی نسبت به آن توجه می‌شود٬ نظام مدیریت بازرگانی یک بخش اقتصادی است.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر پیاده سازی نظام مدیریت بازرگانی در حوزه های مختلف حمل و نقل (جاده، ریل، هوا و دریا) اظهار کرد: در این نظام، مصرف‌کننده نهائی باید هزینه خودش را پرداخت کند.

آخوندی اظهار کرد: متاسفانه در شرائط کنونی، هر فرد از جاده بیشتر استفاده و آن را تخریب کند جایزه می‌گیرد حال آن که این موضوع در دریا نیز صدق می‌کند و هرکس از دریا بیشتر استفاده می‌کند باید سهم خود را بپردازد.

به گزارش وزارت راه و شهرسازی، عضو کابینه دولت تدبیر و امید، تاکید کرد: تا زمانی که نظام مدیریت بازرگانی در حوزه دریایی تعریف نشود٬ مفهوم رقابت نیز در این عرصه پیاده نخواهد شد.

























کد خبر 261756

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =