مراحل اجرایی این طرح در منطقه غرب کارون با اعتباری بالغ بر ۲۱ میلیارد ریال اجرایی شده است. این دورههای آموزشی ویژه معلمان مقاطع ابتدایی، متوسطه اول و دوم، همچنین برای دبیران علاقهمند به تدریس کلاسهای کنکور برگزار میشود. مدرس این دورهها نیز استادان برجسته آموزشی کنکور هستند. در پایان دورههای آموزشی، برگزاری همایشهای جمعبندی در دستور کار است که همه دانشآموزان بدون محدودیت میتوانند در این همایشها شرکت کنند و با یادگیری نکات کلیدی و مهمی که از سوی استادان مطرح میشود، خود را برای کنکور آماده کنند.
دورههای آموزشی ویژه معلمان و دبیران در هماهنگیهای لازم با وزارت آموزشوپرورش استان خوزستان و با رعایت کامل پروتکلهای بهداشتی برگزار میشود. در ضمن با توجه به شیوع ویروس کرونا و اینکه بیشتر کلاسهای درسی بهصورت مجازی برگزار میشود، از این فرصت برای آموزش و توانمندسازی دبیران و معلمان استفاده میشود.
امروزه آموزشوپرورش بهعنوان یک نهاد اجتماعی، وظیفه تعلیم و تربیت افراد جامعه را بهعهده دارد و همانطور که میدانیم، رشد و توسعه یک کشور به پرورش انسانهای آگاه و برخوردار از مسئولیت بستگی دارد. علم و آموزش علوم در سطح گسترده و با کیفیت عالی در تشکیل سرمایه انسانی و توسعه ملی از اهمیت بالایی برخوردار است. سرمایهگذاری در آموزشوپرورش نیز در گسترش عدالت آموزشی، نقشی بسزا دارد.
شناسایی نقاط ضعف و نارساییهای آموزشی به تقویت انگیزه و ایجاد فضای رقابت علمی و تحصیلی سالم و شکوفایی استعدادهای معلمان، دبیران و دانشآموزان منجر میشود. صنعت نفت، از بیش از یک قرن گذشته بهعنوان نماد شایستهای از اجرای مسئولیتهای اجتماعی در کشور مطرح شده و با معاش و معیشت مردم پیوندی عمیق برقرار کرده است.
زمینهسازی برای توسعه پایدار و محرومیتزدایی
این صنعت توانسته است تا حد چشمگیری زمینهساز توسعه پایدار کشور و زدودن غبار فقر و محرومیت از چهره ملت ایران شود. صنعت نفت ایران همزمان با انجام فعالیتهای ذاتی نظیر اکتشاف، استخراج، تولید و بهرهبرداری به انجام امور غیرذاتی نظیر عمران، آبادانی، محرومیتزدایی، ارتقای فرهنگ و آموزش مردم متأثر از مناطق نفتی و کشور پرداخته و از این رهگذر، در سالهای اخیر، با استقرار مدیریت یکپارچه برای ایجاد و ارتقای سطح کیفی نظام آموزشی و ایجاد سازمان آموزشی پایدار برای مردم بومی مناطق نفتی غرب کارون، در مسیر اعتلای سطح اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی مردم مناطق نفتی گامهای بلندی برداشته است.
مدیریت نظارت بر طرحهای عمرانی مناطق نفتخیز در چند سال گذشته در مسیر اولویت و ارجحیت مسئولیتهای اجتماعی توانسته است در مناطق نفتخیز بهویژه منطقه غرب کارون شهرستانهای (سوسنگرد، هویزه و بستان) اقدامهای ارزندهای انجام دهد و میتوان گفت طرحها و برنامههای اجراشده اثری خیرهکننده بر توسعه پایدار این صنعت، همچنین رضایت مردم، جوامع محلی و پیرامونی در این منطقه گذاشته است.
این مدیریت، در کنار اجرای طرحهای فیزیکی و عمرانی، آموزش را بهعنوان راهی میانبر در مسیر توانافزایی و تربیت نیروی انسانی پایدار، متخصص و ماهر انتخاب کرده است و توجه به آموزش و کیفیت آن در نظام تعلیم و تربیت، نگاهی دوراندیش، ارزشمند و ستودنی است.
شرکت ملی نفت ایران با نمایندگی مدیریت نظارت بر طرحهای عمرانی مناطق نفتخیز نسبت به دیگر ارگانها در این استان و بهویژه منطقه غرب کارون، اقدامهای بنیادین و ستودنی انجام داده است و از سال ۱۳۹۶ تاکنون با نگاهی آیندهنگرانه، آموزش را بهعنوان سرمایهگذاری ایمن و با ارزش در مسیر توانافزایی جوامع محلی برگزیده است و پرچم نفت را بهعنوان بنیانگذار و حامی قدرتمند مردم در منطقه به اهتزاز درآورده است.
این مدیریت با همراهی آموزشوپرورش استان بهمنظور توانمندسازی دانشآموزان و معلمان در غرب کارون شامل شهرستانهای دشت آزادگان، هویزه و بستان طرحهای آموزشی مشترک اجرا و منابع مالی آن را تأمین کرد. پس از برگزاری کلاسهای آمادگی کنکور برای دانشآموزان پایه دوازدهم طی دو سال پیاپی، از سال ۱۳۸۹ فعالیتهای دوراندیشانه، پایدار و مؤثرتر در دستور کار قرار گرفت و محور اصلی همکاری آموزشی، توانمندسازی و ارتقای مهارت حرفهای دبیران و معلمان شهرستانهای یادشده بهعنوان اصلیترین هدف موردتوجه واقع شد.
کیفیسازی عملکرد آموزشوپرورش
طرحها و برنامههای اجراشده آن مدیریت در سالهای گذشته، تأثیرهای قابلتوجهی بر میزان و کیفیت عملکرد آموزشوپرورش داشته است. افزایش درصد قبولی دانشآموزان در کنکور سراسری، حمایت از خانوادههای بیبضاعت و مستمند برای تأمین نیازهای آموزشی فرزندان، برخورداری یکسان دانشآموزان از مدرسان آموزشی، برخورداری دانشآموزان زیر پوشش کمیته امداد و کمبضاعت از کتاب و بستههای آموزشی، همچنین افزایش توانمندی معلمان در ارائه تدریس بهتر و کیفیتر، روزآمد کردن شیوه تدریس آموزگاران و دبیران، همافزایی و ارتقای مهارت حرفهای آموزگاران و دبیران، ایجاد حس رقابتی و انگیزشی در تدریس بهتر، افزایش دانش و معلومات، بازآموزی، افزایش رضایت شغلی و بهبود شیوه بیان و سخنرانی آموزگاران و دبیران در کلاسهای درس را میتوان از نتایج اثربخش و ستودنی این اقدامها بهشمار آورد.
توافقنامهای برای توانمندسازی بنیه علمی
شرکت ملی نفت ایران و اداره کل آموزشوپرورش استان خوزستان خردادماه سال گذشته توافقنامه همکاری منعقد کردند که از مهمترین موضوعهای مربوط به آن طرح ارتقای مهارت حرفهای آموزگاران دوره ابتدایی و دبیران دورههای متوسطه اول و دوم در منطقه غرب کارون، طرح برگزاری دوره توانمندسازی دبیران مستعد و علاقهمند به تدریس کنکور، طرح تهیه بستههای آموزشی و اجرای آزمونهای جامع برای دانشآموزان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی و طرح برگزاری همایش جمعبندی کنکور برای دانشآموزان پایه دوازدهم است.
توانمندسازی و ارتقای حرفهای معلمان ابتدایی و متوسطه اول و دوم، توانمندسازی مدرسان کنکور و دبیران علاقهمند به تدریس کنکور بهمنظور ظرفیتسازی برای سالهای آتی، آشناسازی دانشآموزان با شیوههای برنامهریزی درسی شیوههای مطالعه و تکنیکهای موفقیت تحصیلی، حمایت و پشتیبانی از دانشآموزان بیبضاعت برای تأمین بخشی از نیازهای آموزشی، ایجاد آمادگی بیشتر در دانشآموزان پایه دوازدهم داوطلب کنکور از طریق برگزاری همایشهای جمعبندی کنکور در دروس مختلف، کاهش هزینههای کلاسهای آموزشی، تقویتی و کنکور برای دانشآموزان و اولیای آنان و تقویت اعتمادبهنفس در افراد زیر پوشش طرح در زمینه پیشرفت و موفقیت تحصیلی را میتوان از اهداف اجرای این طرح برشمرد.
آموزگاران و دبیران مقاطع ابتدایی، متوسطه اول و دوم منطقه غرب کارون، شهرستانهای سوسنگرد، هویزه و بستان هریک به ترتیب به تعداد هزار و ۳۸ نفر، ۵۵ نفر و ۸۵ نفر و تمامی دانشآموزان پایه دوازدهم مناطق یادشده به میزان هزار و ۳۴ نفر، همچنین ۱۰۵ نفر از دانشآموزان زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی، از جمله ذینفعان این طرح بهشمار میروند.
بر اساس این گزارش، بهمنظور اجرای طرح ارتقای مهارت آموزگاران و مدرسان منطقه غرب کارون (دشت آزادگان، هویزه و بستان) فعالیتها و اقدامهایی انجام شده است که از جمله آنها میتوان به بررسی نیازسنجی آموزشی با هماهنگی مدیریت نظارت بر طرحهای عمرانی مناطق نفتخیز، شناسایی و انتخاب مخاطبان و مشمولان طرح (دانشآموز و معلم) با هماهنگی طرفین، برگزاری نشستهای توجیهی و تخصصی با ادارات آموزشوپرورش سه منطقه، آمادهسازی و فراهم کردن امکانات و خدمات جانبی و موردنیاز برای اجرای طرح مانند فضاهای محل اجرا، اقامت اساتید، امکانات ایاب و ذهاب مدرسان و فراگیران، جزوهها و محتواهای موردنیاز، امکانات سرمایشی و گرمایشی، ابزار و فناوریهای ارتباطی حضوری و غیرحضوری، وسایل کمکآموزشی، تغذیه روزانه و میان وعده برای جلسات حضوری و...، هماهنگی و رایزنی با موسسههای برتر آموزشی کشور، شناسایی اساتید برجسته بهمنظور برگزاری دورههای تربیت مدرس کنکور و همایشهای جمعبندی کنکور، تعیین عوامل اجرایی و پشتیبانی دورهها و فعالیتها در شهرستانهای مختلف، شناسایی محتواهای موردنیاز دانشآموزان کنکوری با کمک اساتید کنکور و مشاوران آموزشی بهمنظور تهیه بستههای آموزشی، انعقاد قرارداد با نمایندگی مؤسسه قلمچی بهمنظور ثبتنام دانشآموزان تحت پوشش در آزمونهای جامع و فراهم کردن امکانات موردنیاز بهمنظور رعایت شیوهنامههای بهداشتی با توجه به شیوع پاندمی کووید ۱۹ و حفظ و تأمین سلامتی فراگیران و اساتید در طول اجرای دورهها اشاره کرد.
روند اجرای طرح
پیرو توافقنامه همکاری آموزشی تقویت بنیه علمی دانشآموزان و دبیران بومی منطقه غرب کارون در سال تحصیلی ۱۴۰۰- ۱۳۹۶ اجرای این طرح، طبق توافق صورتگرفته در کارگروه استانی به ادارات آموزشوپرورش شهرستانهای دشت آزادگان، هویزه و بستان واگذار شد. با توجه به شرایط موجود و گسترش بیش از پیش بیماری کووید ۱۹ در یک سال اخیر و قرار گرفتن استان خوزستان در وضعیت بحرانی (قرمز) در اغلب مواقع، برنامهریزی و اجرا با مشکلات عدیده مواجه میشد. بهمنظور اجرایی کردن طرح یادشده پس از هماهنگی و تبادلنظر با کارشناسان و مسئولان تصمیمهایی گرفته شد که در صورت دریافت مجوز از ستاد مرکزی مبارزه با کرونا در استان، کلاسهای ارتقای مهارت حرفهای دبیران و آموزگاران منطقه بهصورت حضوری برگزار شود، کلاسهای مهارت حرفهای آموزگاران ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم بهصورت حضوری و با رعایت پروتکلهای بهداشتی و دریافت مجوزهای لازم برگزار شد. همایشهای جمعبندی دانشآموزان بهدلیل تراکم بالای آنها در منطقه بهصورت غیرحضوری و از طریق برنامه شاد برگزار شد. بستههای آموزشی نیز با دریافت مستندات لازم، بین ۳۰۰ نفر از دانشآموزان کمبضاعت و تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی توزیع شد. دوره توانمندسازی دبیران مستعد و علاقهمند به کنکور (تربیت مدرس کنکور) معطوف به بهبود اوضاع و عادی شدن شرایط و دریافت مجوز از ستاد مرکزی مبارزه با کرونا در استان جهت برگزاری حضوری است که امید میرود پس از بهتر شدن وضعیت بیماری کرونا به مرحله اجرا درآید.
صرفهجویی در هزینهکرد
با توجه به شرایط ویژه موجود و شدت گرفتن شیوع کرونا در سطح استان، همچنین ممنوعیت تردد به شهرستانها و استان خوزستان، ناگزیر به استفاده از دبیران مطرح و سرشناس بومی جهت آموزش به دبیران، آموزگاران و همچنین دانشآموزان در منطقه غرب کارون (دشت آزادگان، هویزه و بستان) شد. همچنین هزینه ایاب و ذهاب، خوراک و... نیز بهدلیل رعایت پروتکلهای بهداشتی کاهش یافت و نزدیک به صفر رسید. برآوردهای مالی پیشبینیشده در توافقنامه، در مرحله اجرا کاهش چشمگیر یافت و در هزینهکرد کلی این پروژه، صرفهجویی قابلملاحظهای انجام شد.
ارتقای مهارت آموزگاران ابتدایی
این دورههای آموزشی ویژه معلمان مقاطع ابتدایی، متوسطه اول و دوم برگزار شده است. در ادامه بهطور اجمالی به ارزیابی و تجزیهوتحلیل سطح مهارت آموزگاران و مدرسان در زمان پیش و پس از اجرای طرح ارتقای توانمندسازی معلمان جوامع پیرامون پارس جنوبی میپردازیم. بر اساس این گزارش، تعداد آموزگاران مقطع ابتدایی شرکتکننده در دورهها هزار و ۳۸ نفر است حال آنکه اگر بخواهیم بر اساس تعداد نفر، دوره و پایه در نظر بگیریم، این تعداد به رقم هزار و ۴۰۰ نفر افزایش مییابد؛ بنابراین اختلاف دو آمار فوق بیانگر این است که با توجه به چندپایه بودن، برخی آموزگاران ابتدایی در دو دوره و یا بیشتر شرکت کردهاند. در مجموع در سه منطقه دشت آزادگان، هویزه و بستان، در هر پایه ۳۲ ساعت دوره آموزشی برگزار شده که این دورهها در هر پایه شامل ریاضی، فارسی و علوم تجربی که هرکدام به میزان ۸ ساعت و ارزشیابی کیفی – توصیفی و تکالیف مهارتمحور ۴ ساعت بوده است. ارزیابی این دورهها بهصورت نظرسنجی از فراگیران انجام شده است که در این نظرسنجی در مجموع ۹۰.۴ درصد از فراگیران دورهها را «خیلی خوب» و ۹.۶ درصد دورهها را «خوب» ارزیابی کردند. بر اساس محاسبه مجموع امتیازهای دوره، این دورهها امتیاز ۹۸ از ۱۰۰ را به خود اختصاص دادند.
ارتقای مهارت دبیران متوسطه اول
اما در خصوص سطح مهارتآموزی دبیران متوسطه اول آمارها حاکی از آن است که دبیران این مقطع تحصیلی در بیش از یک دوره شرکت داشتهاند. بر این اساس تعداد دبیران شرکتکننده در دورهها ۵۵ نفر بوده است و اگر بخواهیم براساس تعداد نفرات شرکتکننده در همه دورهها در نظر بگیریم، این رقم بالغ بر ۹۵ نفر بوده است. اختلاف این دو آمار با توجه به وجود معلمان چندمهارتی و تدریس برخی دروس از سوی دبیران غیرتخصصی بهدلیل کمبود نیروی انسانی موضوعی بدیهی به نظر میرسد. دورههای برگزار شده برای دبیران متوسطه اول اعم از دروس ادبیات فارسی، عربی، علوم تجربی و ریاضی هرکدام ۳۲ ساعت و دروس مطالعات اجتماعی و زبان انگلیسی به میزان ۲۸ ساعت برگزار شده است. همچنین ارزیابی این دورهها همانند مقطع ابتدایی بهصورت نظرسنجی از فراگیران انجام شده است که بر اساس این نوع از نظرسنجی، در مجموع ۹۲.۳ درصد از فراگیران دورهها را «خیلی خوب» و۷.۷ درصد دورهها را «خوب» ارزیابی کردند. بر اساس محاسبه مجموع امتیازهای دوره، این دورهها امتیاز ۹۵.۵۰ از ۱۰۰ را به خود اختصاص دادند.
ارتقای مهارت دبیران متوسطه دوم
دبیران مقاطع متوسطه دوم نیز، از دیگر گروههای متقاضی شرکت در دورههای مهارتآموزی هستند که تعداد دبیران این دورهها افزون بر ۸۵ نفر است که باز اگر بخواهیم بر اساس کل تعداد نفرات شرکتکننده در این دورهها را لحاظ کنیم، رقمی معادل ۸۸ نفر خواهد بود که بر این اساس، تعدادی از دبیران متوسطه دوم به علت اینکه چند درس را تدریس میکنند، در بیش از یک دوره شرکت داشتهاند. دورههای برگزار شده برای دبیران متوسطه دوم شامل دین و زندگی (معارف) ۳۶ ساعت، ادبیات فارسی ۳۶ ساعت، عربی ۶۰ ساعت، شیمی ۷۰ ساعت، ریاضی ۶۸ ساعت، روانشناسی ۳۶ ساعت، زیستشناسی ۶۸ ساعت و زبان انگلیسی ۳۲ ساعت میشود. همانند دو دوره پیشین، ارزیابی این دورهها نیز بهصورت نظرسنجی از فراگیران انجام شده است که بر این اساس در مجموع ۹۰.۲ درصد از فراگیران دورهها را «خیلی خوب» و ۸ درصد دورهها را «خوب» و ۱.۸ درصد دورهها را «متوسط» ارزیابی کردند. بر اساس محاسبه مجموع امتیازهای دوره، این دورهها امتیاز ۹۲.۱۰ از ۱۰۰ را به خود اختصاص دادند.
همایش جمعبندی برای کنکور
مدیریت نظارت بر طرحهای عمرانی مناطق نفتخیز برگزاری همایش جمعبندی کنکور برای دانشآموزان پایه دوازدهم را در دستور کار قرار داده است که همه دانشآموزان بدون محدودیت میتوانند در این همایشها شرکت کنند و با یادگیری نکات کلیدی و مهمی که از سوی استادان مطرح میشود، خود را برای کنکور آماده کنند. این همایشها بهدلیل شرایط قرمز و نارنجی بیماری کرونا با حضور مدرسان بومی در مناطق دشت آزادگان، هویزه و بستان در بازه زمانی ۲۱ فروردین تا ۷ تیرماه بهصورت مجازی و در محیط برنامه «شاد» برگزار شده است. کل تعداد شرکتکنندگان حاضر در این همایش هزار و ۳۴ نفر بوده است که اگر این میزان شرکتکننده را بر اساس دروس متفاوت در نظر بگیریم، معادل ۳ هزار و ۱۰۲ نفر خواهد شد. دروس انتخابی شامل ریاضی ۹۹ ساعت، زیستشناسی ۶۰ ساعت، شیمی ۶۳ ساعت، فیزیک ۷۳ ساعت، عربی ۶۷ ساعت، ادبیات فارسی ۱۰۷ ساعت، زبان انگلیسی ۱۲۷ ساعت، معارف ۴۰ ساعت، فلسفه و منطق ۵۲ ساعت، جامعهشناسی ۳۶ ساعت و دروس تاریخ و جغرافی هرکدام به میزان ۳۲ ساعت است. کمیت و کیفیت برگزاری همایشها با اعزام ناظران و دریافت گزارشها بهصورت روزانه پایش و رصد شده است. پایشهای روزانه و جمعبندی نهایی بر اساس شواهد و نظرسنجیهای انجام شده نشان میدهد که برگزاری همایشها با توجه به اهداف پیشبینیشده، موفقیتآمیز بوده و از کیفیت و عملکرد اساتید رضایت کامل حاصل شده است. برای این مقطع از دانشآموزان، برنامه فعالیت مشاورهای نیز در نظر گرفتهشده و تعداد شرکتکنندگان این برنامه هزار و ۳۴ نفر بوده است. این همایشها بهدلیل شرایط قرمز و نارنجی کرونایی با حضور مدرسان بومی در مناطق دشت آزادگان، هویزه و بستان در بازه زمانی ۲۱ فروردین تا ۷ تیرماه بهصورت مجازی و در قالب برنامه «شاد» برگزار شده است. نشستهای مجازی مشاورهای شامل تسلط و تمرکز، مشاورههای فردی، تقویت انگیزه و اعتمادبهنفس در کنکور، شیوههای مطالعه و تستزنی، معرفی نفرات برتر کنکور، معرفی رشتهها و زیرگروههای آموزشی، معرفی دانشگاههای برتر و رشتههای برتر که این نشستها در قالب ۴۰ جلسه دوساعته برگزار شد. مشاوره مجازی پیش از آزمون اصلی کنکور نیز در ۶ ساعت برای دانشآموزان اجرایی شد که در مجموع ۸۶ ساعت برنامههای مشاورهای برگزار شد.
آزمونهای جامع و بستههای آموزشی
مدیریت نظارت بر طرحهای عمرانی مناطق نفتخیز همچنین برای دانشآموزانی که زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی هستند، بسته آموزشی ویژهای در نظر گرفته است. این بسته آموزشی شامل مجموعه کتابهای کنکور سراسری و آمادگی در آزمون و ثبتنام در آزمونهای آزمایشی است. دانشآموزان مشمول طرح بر اساس شناسایی قبلی سوسنگرد ۴۴ نفر، بستان ۶ نفر و هویزه ۵۵ نفر بوده است. بر اساس این گزارش، طی دو مرحله در مجموع دو بسته آموزشی شامل تمامی کتب موردنیاز کنکور سراسری از انتشارات گاج و مبتکران به دانشآموزان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی تحویل داده شد، همچنین بیش از ۳۰۰ بسته کتاب آموزشی بین دانشآموزان کمبضاعت و نهادهای حمایتی با دریافت مستندات لازم، بهصورت امانی توزیع شد. این بستههای آموزشی پس از قبولی در کنکور دانشآموزان به کتابخانه مرکزی شهرستانها و مدیران مدارس برگشت داده میشوند و سالهای آینده در اختیار دانشآموزان دیگر مناطق قرار داده میشود. همچنین زمینه ثبتنام ۱۰۵ نفر از دانشآموزان تحت پوشش در آزمونهای جامع قلمچی فراهم شده است. آزمونها طی هشت مرحله اجرایی شد و در پیشرفت دانشآموزان و شناسایی نقاط قوت و ضعف آنان تأثیر قابلملاحظهای داشت. برای توانمندسازی دبیران علاقهمند به مدرسی کنکور، دبیران واجد شرایط شناسایی شده و برنامهریزی برای اجرای این دوره انجام شده است، اما بهدلیل شرایط نامناسب شیوع ویروس کرونا در منطقه، حضور مدرسان برجسته کشور امکانپذیر نبوده و این دوره آموزشی به بعد از قرار گرفتن منطقه در شرایط زرد موکول شده است. تمام این فعالیتها در شرایط ویژه کرونا در استان خوزستان بهویژه غرب کارون صورت گرفت. بهدلیل شرایط بحرانی کرونا و ممنوعیت سفرها از دبیران مجرب منطقه غرب کارون جهت ارتقای حرفهای دبیران و آموزگاران استفاده شد و تا آنجا که مقدور و ممکن بود کلاسها بهصورت حضوری برگزار شد.
منبع: هفتهنامه مشعل
نظر شما