مهدی وکیلی در گفتوگو با خبرنگار شانا و در واکنش به اخبار بعضی از رسانهها مبنی بر صادرات بنزین با قیمتی بسیار کمتر از حد بازارهای جهانی گفت: علت صادرات بنزین با قیمت کمتر از بازارهای جهانی در سال ۱۴۰۰، تعهدهای باقیمانده از دولت گدشته بوده است.
وی با اشاره به اینکه دلیل فروش بنزین با قیمتی کمتر از بازارهای جهانی در طول سالهای گذشته نیز بیتوجهی به طرحهای توسعهای از جمله ممنوعیت ساخت مخازن ذخیرهسازی، انبارهای نفت و خطوط انتقال بوده است، افزود: روند کاهشی مصرف داخلی و جهانی در اثر شیوع ویروس کرونا نیز موجب شد تا مدیریت عرضه و تقاضای بازار فرآوردههای نفتی دچار نابسامانی شود.
مدیر بازرگانی شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی با تاکید بر این که با استفاده از نظر افراد متخصص، امکان تبدیل این تهدید به یک فرصت استراتژیک وجود داشت، گفت: اگر ظرفیت ذخیرهسازی کشور براساس برنامههای مصوبه قبل افزایش مییافت، امکان فروش فرآوردهها در شرایط مساعد بازار و با قیمت روز وجود داشت، اما متاسفانه این تصمیم غیرکارشناسی در دولت گذشته، دولت سیزدهم را مکلف به جبران تعهداتی کرد که هیچ صرفه اقتصادی برای کشور و دولت نداشت.
وکیلی با اشاره به این که صنعت پالایش در دولت سیزدهم تلاش کرد تا با اولویتبندی و آیندهنگری درباره تثبیت و حفظ ذخایر استراتژیک، بازنگری اساسی در روند صادرات انجام دهد، افزود: در چنین شرایطی روند صادرات در پنجماهه نخست سال ۱۴۰۰ به دلایل ذکر شده، سبب کاهش ذخایر و عدم توجه به تأمین سوخت زمستانی صنایع و نیروگاهی شد و به دنبال آن ضرورت تأمین و مدیریت انرژی موردنیاز بازار داخلی، نیروگاهها و صنایع در نیمه دوم سال و تعهدهای به جا مانده از دولت قبل، در عمل صدور مجوزهای صادراتی جدید فرآوردههای بنزین و نفت گاز را غیرممکن کرد.
وی تاکید کرد: فروش و عرضه فرآوردههای بنزین و گازوئیل در سال ۱۴۰۱ با صدور مجوزهای صادراتی، تنها براساس قیمت جهانی جدید و در رینگ بورس انرژی ایران انجام شده است.
نظر شما