گازرسانی به ۹ شهر و ۱۳۰ روستای سیستان و بلوچستان در دولت سیزدهم

مدیرعامل شرکت گاز استان سیستان و بلوچستان از گازرسانی به ۹ شهر و ۱۳۰ روستای این استان در هزار روز فعالیت دولت سیزدهم خبر داد.

به گزارش شانا، محمدرضا میرشکاری در سخنانی با بیان اینکه گاز به‌عنوان محور توسعه می‌تواند به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در تولید و اشتغال‌زایی تأثیرگذار باشد، گفت: گاز همچنین افزون بر ایجاد رونق اقتصادی و افزایش رفاه، در کاهش هزینه‌های مقابله با معضلات اجتماعی نیز نقش مهمی ایفا می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه ایفای نقش فعال شرکت گاز استان سیستان و بلوچستان سبب رونق اقتصاد، تولید، اشتغال‌آفرینی و کمک به امنیت پایدار استان می‌شود، افزود: مصداق این موضوع می‌تواند بهره‌مندی ۱۳ شهر از مجموع ۵۵ شهر و ۱۴۴ روستا از مجموع ۳ هزار و ۲۸۰ روستای دارای قابلیت گازرسانی در سیستان و بلوچستان از نعمت گاز باشد که از این تعداد، ۹ شهر و ۱۳۰ روستا در دولت سیزدهم گازرسانی شده‌اند و عملیات اجرایی گازرسانی به ۲۰ شهر و ۳۵۰ روستا نیز در حال اجراست.

مدیرعامل شرکت گاز استان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: این در حالی است که درمجموع، ۵ هزار و ۵۸۶ کیلومتر شبکه گاز نیز در این استان اجرایی شده که ۲ هزار و ۳۱۵ کیلومتر آن در دولت سیزدهم انجام شده است.

میرشکاری در واکنش به اینکه «در این مسیر چه گروه‌ها یا افرادی می‌توانند یاری‌گر و کمک‌کننده باشند»، گفت: جلب مشارکت و همراهی گروه‌های جهادی، سمن‌ها و بسیج عمومی مردم می‌تواند تأثیر بسزایی در پیشبرد اهداف این شرکت و تحقق شعار سال داشته باشد؛ به‌طوری که تسریع در اجرای پروژه‌ها به‌ویژه در مناطق روستایی و سخت‌گذر، حفاظت عمومی از تأسیسات و اماکن با مشارکت مردمی، مشارکت مردم در تحصیل اراضی و فرهنگ‌سازی با استفاده از ظرفیت‌های مختلف در زمینه بهینه‌سازی مصرف گاز با هدف کمک به رفع ناترازی تولید و مصرف گاز می‌تواند بخشی از دستاوردهای این همکاری باشد.

وی ادامه داد: گازرسانی به شهرک‌های صنعتی، واحدهای گلخانه‌ای، دام و طیور و کوره‌های آجرپزی و...، ضمن جلوگیری از عرضه خارج از شبکه و قاچاق سوخت مایع، سبب رونق اقتصادی منطقه نیز خواهد شد که این موضوع، به‌عنوان اولویت اصلی این شرکت در دستور کار است.

مدیرعامل شرکت گاز استان سیستان و بلوچستان بیان کرد: انتظار می‌رود با توجه به روند توسعه‌ای شبکه گاز و حل مسئله بسیار مهم انرژی واحدهای تولیدی در استان، استقبال بیشتری از سوی کارخانه‌ها و کارگاه‌های زیرمجموعه شهرک‌های صنعتی را شاهد باشیم که لازم است دستگاه‌های استانی ذی‌ربط برای این مهم، اقدام‌های لازم را در دستور کار قرار دهند.

میرشکاری افزود: این در حالی است که درصد کاهش حجم مصرف گاز در بخش نیروگاهی استان با افزایش بازده و بهسازی، به‌مراتب بیشتر از کاهش مصرف در بخش مشترکان جزء و تجاری (با هدف صرفه‌جویی و کنترل‌های بهینه) خواهد بود؛ به‌طوری که می‌توان صرفه‌جویی حاصل از بهسازی نیروگاه‌ها را در بخش‌های مختلف صنایع استفاده کرد.

وی تأکید کرد: این اقدام، سبب اشتغال‌زایی، تولید و رونق اقتصادی خواهد شد و در مقوله بهینه‌سازی و نوسازی نیروگاه‌ها نیز می‌توان از ظرفیت سرمایه‌گذاری و مشارکت مردمی استفاده کرد.

مدیرعامل شرکت گاز استان سیستان و بلوچستان گفت: یکی از اقدام‌های حائز اهمیت در این زمینه، احداث نیروگاه‌های CHP گازی با استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاری مردمی در جای جای استان، خاصه در نوار مرزی است که ضمن کمک به امنیت پایدار، می‌تواند در کمک به ناترازی برق، ایجاد اشتغال، درآمدزایی برای مردم، صادرات برق و... کمک کند. دیگر موضوع بااهمیت در این حوزه، مباحث آموزشی است که با اقدام‌های انجام‌شده، شاهد آموزش تعداد قابل توجهی از نیروهای بومی در زمینه‌های جوشکاری، تفسیر فیلم‌های رادیوگرافی، آزمون و... بوده‌ایم که لازم است در این زمینه اقدام‌ها و اهتمام بیشتری در دستور کار قرار گیرد.

میرشکاری تصریح کرد: از سویی استفاده از ظرفیت علمی شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز علمی در حوزه‌های مختلف مرتبط به گاز، به‌ویژه در موضوع بهینه‌سازی استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در توسعه ظرفیت‌های ذخیره‌سازی گاز طبیعی (عمده اهمیت این بخش در کاهش مصرف سوخت مایع و قاچاق سوخت است)، جذب سرمایه و مشارکت بخش خصوصی در پروژه‌های گاز و پتروشیمی و ایجاد کارگاه‌های تولیدی تجهیزات و خدمات جانبی گاز (تولید لوله و اتصالات پلی‌اتیلن، ساخت علمک، تعمیر کنتور، تولید نوار خطر زرد و ...) موارد دیگری است که می‌تواند تحقق شعار جهش تولید با مشارکت مردم را عینیت بخشد.

وی یادآور شد: شرکت گاز استان سیستان و بلوچستان در کنار رسالت اصلی خود که توسعه شبکه گازی و گازرسانی به اقصی نقاط استان است، از انجام مسئولیت‌های اجتماعی خود غافل نبوده و به این منظور، از سال ۱۳۹۸ با همکاری با برخی از بانک‌ها، اقدام به پرداخت وام قرض‌الحسنه لوله‌کشی داخل منازل برای عموم مردم و خانواده‌های زیر پوشش نهادهای حمایتی (مددجویان کمیته امداد و بهزیستی) کرده است.

مدیرعامل شرکت گاز استان سیستان و بلوچستان ادامه داد: بر این اساس، تاکنون ۴ هزار و ۸۵۶ انشعاب رایگان به ارزش تقریبی ۱۴ میلیارد ریال برای افراد زیر پوشش کمیته امداد و بهزیستی اجرا شده و به حدود یک‌هزار و ۲۷۹ نفر کمک‌های بلاعوض به ارزش تقریبی ۵۷ میلیارد و ۶۹۰ میلیون ریال پرداخت شده است.

میرشکاری گفت: همچنین با معرفی مشترکان و متقاضیان اشتراک گاز طبیعی به بانک‌های عامل، این افراد می‌توانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند که تاکنون ۲۴ هزار و ۸۳۳ نفر برای دریافت وام قرض‌الحسنه گازکشی خانگی معرفی شده‌اند؛ این در حالی است که پیگیری‌های لازم با هدف افزایش سقف این وام‌ها در حال انجام است. از دیگر برنامه‌های این شرکت نیز می‌توان به پرداخت تسهیلات در مبحث بهینه‌سازی مصرف انرژی (نصب پنجره‌های دوجداره و...) اشاره کرد.

کد خبر 642604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =