بهره‌برداری رسمی از خط لوله انتقال گاز «ایرانشهر - مکران - چابهار و کنارک»

خط انتقال گاز «ایرانشهر - مکران - چابهار و کنارک» از سوی سرپرست ریاست‌جمهوری و با حضور وزیر نفت در استان سیستان‌وبلوچستان به بهره‌برداری رسمی رسید.

به گزارش شانا، این پروژه امروز (پنجشنبه، ۱۷ خرداد) با دستور محمد مخبر، سرپرست ریاست‌جمهوری، به‌صورت ویدئوکنفرانس با حضور جواد اوجی، وزیر نفت، و جمعی از مسئولان استانی و مدیران ارشد صنعت گاز در استان سیستان‌وبلوچستان به بهره‌برداری رسید.

اجرای پروژه خط انتقال گاز «ایرانشهر - مکران - چابهار و کنارک» از سوی شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با سرمایه‌گذاری ۴۲۰ میلیون دلار به طول ۲۰۰ کیلومتر ۵۶ اینچ و ۹۰ کیلومتر، ۲۰،۴۲ و ۱۶ اینچ پس از موفقیت در گازرسانی به شهرهای زابل و خاش، سومین طرح بزرگ گازی اجراشده در استان پهناور سیستان‌وبلوچستان است. با افتتاح این پروژه قطار توسعه گاز به شهرهای جنوبی این استان و سواحل دریای عمان رسید که می‌تواند سبب اعتلای کیفیت زندگی و ایجاد سهولت در معیشت خانوارها شود و رونق اقتصادی و توسعه گردشگری فراوانی در استان را هم در پی دارد.

این پروژه راهبردی، افزون بر تأمین انرژی مورد نیاز واحدهای پتروشیمی و نیروگاهی، فرصت‌های رشد برای تجارت دریایی را مهیا می‌کند تا سنگ‌بنای توسعه متوازن و پایدار در جنوب شرق ایران محکم بنا نهاده شود، همچنین با بهره‌برداری آن برای فعالان اقتصادی، صنعتی و گردشگری انگیزه ایجاد می‌کند تا به‌منظور سرمایه‌گذاری، رهسپار جوان‌ترین استان کشور شوند. نیروگاه‌ چابهار هم که پیش از این از سوخت مایع استفاده می‌کرد، از انرژی پاک بهره‌مند شد و خوراک صنایع مکران نیز از طریق همین پروژه راهبردی تأمین خواهد شد.

این پروژه در قالب چهار قطعه ۲۵، ۲۰ ،۴۵ و ۲۰۰ کیلومتری و در قطرهای ۲۰،۱۶ ،۴۲ و ۵۶ اینچ به‌همت چهار پیمانکار مختلف به‌صورت هم‌زمان اجرا و این اقدام با توجه به گستردگی ابعاد پروژه سبب تسریع در روند کار شد.

پروژه «ایرانشهر - مکران - چابهار و کنارک»، سومین طرح از برنامه بزرگ گازرسانی به جنوب شرق کشور است که به ثمر نشست. پیش از این در همین استان، دو پروژه‌ خط لوله گاز «زاهدان - زابل» و «ایرانشهر - پالیزان - خاش - میرجاوه» به بهره‌برداری رسید و شمال و شرق استان سیستان‌وبلوچستان را از این نعمت الهی بهره‌مند کرد.

کد خبر 642640

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =