۱ تیر ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۴
  • کد خبر: 643243
گزیده‌های نفتی هفته

امضای قرارداد طرح توسعه و بهره‌برداری میدان‌های نفتی بند کرخه و چنگوله، تأکید بر لزوم رفع موانع اجرای قرارداد خط انتقال گاز ایران به پاکستان و حضور وزیر نفت در نشست علنی مجلس شورای اسلامی از مهم‌ترین خبرهای صنعت نفت در هفته جاری بودند.

امضای قراردادهای طرح توسعه میدان‌های نفتی: آیین امضای قراردادهای طرح توسعه و بهره‌برداری میدان‌های چنگوله و بندکرخه همچنین قرارداد خرید خدمات فرآورش نفت خام با سرمایه‌گذاری حدود ۲ میلیارد دلاری روز یکشنبه هفته جاری با حضور جواد اوجی، وزیر نفت، و محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت، امضا شدند.

قرارداد میدان نفتی چنگوله همسو با برنامه‌های ۵ساله توسعه کشور مبنی بر توسعه و تولید حداکثری از میدان‌های نفتی به‌ویژه میدان‌های مشترک، بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت (OIEC) امضا شد.

قرارداد توسعه میدان نفتی بندکرخه نیز با ذخیره درجای ۹۸۰ میلیون بشکه نفت همسو با برنامه و سیاست‌های کلان کشور و اقتصاد مقاومتی مبنی بر توسعه و تولید حداکثری از میدان‌های نفتی، پس از مذاکرات فنی، قراردادی و مالی فشرده بین‌ شرکت‌های ملی نفت ایران و توسعه نفت و گاز مپنا امضا شد. میدان نفتی چنگوله حدود ۴ هزار و ۸۰۰ میلیون بشکه نفت‌ خام درجا دارد و حجم نفت درجای میدان بندکرخه حدود ۹۸۰ میلیون بشکه است.

در این آیین همچنین قرارداد خرید خدمات فرآورش نفت‌ خام با استفاده از تأسیسات فرآورش سیار نفت در قالب قرارداد مشارکت عمومی - خصوصی ساخت، مالکیت و بهره‌برداری (BOO) به‌صورت جداگانه با شرکت توسعه نفت و گاز مپنا و گروه صنعتی مهام شرق امضا شد.

محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، در سخنانی گفت: با اجرای این چهار قرارداد نفتی به ارزش ۲ میلیارد دلار برای افزایش ظرفیت تولید و فرآورش نفت، ۱۷ میلیارد دلار درآمد برای کشور هدف‌گذاری شده است.

تأکید بر لزوم رفع موانع اجرای قرارداد خط انتقال گاز ایران به پاکستان: محمد مخبر، سرپرست ریاست‌جمهوری، در هفته‌ای که گذشت در پاسخ به تماس تلفنی شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان، اجرای توافق‌های معطل‌مانده بین دو کشور ازجمله قرارداد راهبردی خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان (طرح آی-پی) را نیازمند پیگیری ویژه از سوی مسؤلان پاکستانی دانست و بر آمادگی کامل ایران برای همکاری به‌منظور رفع موانع اجرای این قرارداد تأکید کرد.

حضور اوجی در نشست علنی مجلس: وزیر نفت این هفته به‌منظور تشریح برنامه وزارت نفت برای کاهش هدررفت سوخت در مجلس شورای اسلامی حضور یافت؛ اوجی در این نشست با بیان اینکه صادرات نفت کشور، اکنون نسبت به آغاز فعالیت دولت سیزدهم ۳ برابر شده و وصول درآمدهای ارزی نیز افزایش یافته است، تأکید کرد: ناترازی سوخت در حالی در زمان آغازبه‌کار دولت مردمی گریبان‌گیر وزارت نفت شد که اهداف برنامه ششم توسعه در زمینه سرمایه‌گذاری تحقق نیافته بود.

آغاز عملیات احداث تأسیسات تولید و ذخیره‌سازی روزمینی ال‌ان‌جی: پروژه احداث تأسیسات تولید و ذخیره‌سازی گاز طبیعی مایع‌شده (ال‌ان‌جی) که برای نخستین بار در کشور در استان یزد اجرایی می‌شود، این هفته با حضور مجید چگنی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، آغاز شد؛ چگنی در سخنانی دراین‌باره توضیح داد: در مرحله نخست این طرح بزرگ، راه‌اندازی ۳۰ واحد مینی‌ال‌ان‌جی را پیش‌بینی کردیم که در پاسخ به نیاز صنایع انرژی‌بر و شهرک‌های صنعتی است.

دیگر رویدادها: تأکید سرپرست ریاست‌جمهوری بر افزایش بیش از یک و نیم میلیون بشکه‌ای نفت در دولت سیزدهم، گزارش بانک جهانی از کسب رتبه نخست رشد اقتصادی ایران در منطقه، شکسته‌شدن رکورد اقتصادی ۷ سال اخیر براساس گزارش بانک مرکزی و ۲۶۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی در صنعت گاز با حمایت از ساخت داخل از دیگر رویدادهای صنعت نفت در هفته جاری بودند.

خواندنی‌های هفته: گزارش‌های شانا را با عناوین «دولت سیزدهم و تحول بنیادین در دیپلماسی انرژی ایران»، «افزایش ۱۳درصدی ظرفیت پالایشی تا جهش ۱۰۰درصدی صادرات گاز مایع» و «دولت سیزدهم؛ عامل محرک شتاب‌گیری توسعه قطب سوم صنعت پتروشیمی» را درباره دستاوردهای دولت سیزدهم در طول دوره فعالیت ۳۳ ماهه مرور کنید.

کد خبر 643243

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =