۱۵ تیر ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۰
  • کد خبر: 643770
گزیده‌های نفتی هفته

خبرهای مربوط به آغاز معامله گواهی صرفه‌جویی گاز در بورس انرژی، دیدارهای خارجی سرپرست ریاست‌جمهوری در حاشیه اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، دومین جایگاه رشد تولید نفت در جهان برای ایران و ایران، چهارمین صادرکننده بزرگ نفت اوپک را در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

آغاز معامله گواهی صرفه‌جویی گاز در بورس انرژی: آیین رونمایی از بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست در بورس انرژی ایران روز سه‌شنبه (۱۲ تیر) با حضور جواد اوجی، وزیر نفت، مجید چگنی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، و علی نقوی، مدیرعامل بورس انرژی، برگزار و معامله‌های گواهی صرفه‌جویی گاز آغاز شد. شرکت ملی گاز ایران در نخستین مرحله از عرضه گواهی صرفه‌جویی گاز طبیعی، ۲۵ میلیون مترمکعب گاز دوره اوج و ۲۵ میلیون مترمکعب گاز دوره غیراوج را عرضه می‌کند.

جواد اوجی، وزیر نفت، در این آیین با اشاره به اینکه طرح‌های قابل قبولی در شورای اقتصاد به ارزش ۳۶ میلیارد دلار در زمینه بهینه‌سازی در همه بخش‌ها در سه سال اخیر مصوب شده است، گفت: مجوزهای لازم برای عرضه گواهی ۱۵۰ میلیون مترمکعب گاز، از مراجع صاحب صلاحیت اخذ شده است که گواهی بهینه‌سازی ۵۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی آن از امروز در بورس انرژی عرضه می‌شود.

به گفته وی، هم‌زمان با این موضوع، پرداخت پاداش ۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی صرفه‌جویی به آن دسته از مشترکان گاز کشور که سال ۱۴۰۲ مصرف خود را مدیریت کرده‌اند به‌صورت نقد، کالا و ایجاد بستانکاری روی قبض گاز آن‌ها آغاز شد.

مجید چگنی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران نیز راه‌اندازی بازار بهینه‌سازی انرژی را از ابزارهای مشارکت مردم در بخش انرژی، با توجه به شعار سال دانست و اعلام کرد: براساس تبصره ۴ قانون بودجه سال ۱۴۰۳، وزارت نفت مکلف شده است مبلغ ۴ هزار میلیارد تومان گواهی صرفه‌جویی انرژی برای پروژه‌های بهینه‌سازی به‌ویژه بهینه‌سازی موتورخانه‌ها صادر کند. جایگزینی ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه بخاری کم‌مصرف با بخاری‌های پرمصرف، تبدیل کوره‌های تونلی به هافمن در صنعت آجر و استفاده از اتلاف حرارتی نیروگاه تولید برق ارم‌شهر واقع در شهرک صنعتی فرهنگیان تهران، سه پروژه‌ای است که مجوز صدور گواهی صرفه‌جویی برای آن‌ها از سوی سازمان برنامه و بودجه صادر شده است.

دیدارهای خارجی در حاشیه اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای: محمد مخبر، سرپرست ریاست‌جمهوری، در سخنانی در بیست‌وچهارمین نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای که در «آستانه»، پایتخت قزاقستان برگزار شد، حمایت ایران از تصویب و اجرای سند راهبرد همکاری انرژی این سازمان را اعلام کرد.

وی در حاشیه این نشست دیدارهایی جداگانه با سران کشورهای روسیه و چین داشت که بر تقویت و گسترش همکاری‌ها در حوزه نفت و گاز تأکید شد.

دومین جایگاه رشد تولید نفت در جهان برای ایران: تازه‌ترین گزارش «بررسی آماری انرژی جهان» به بررسی عملکرد صنعت انرژی جهان در سال ۲۰۲۳ پرداخته که طبق آن ایران رتبه دوم جهان را در افزایش حجم تولید نفت خود در سال گذشته میلادی به‌ دست آورده است.

تولید نفت خام و میعانات گازی ایران در سال ۲۰۲۳ با رشد ۱۹درصدی نسبت به سال پیش از آن روبه‌رو بوده و به روزانه ۳ میلیون و ۹۴۰ هزار بشکه رسیده است. ایران سال پیش از آن، روزانه ۳ میلیون و ۳۳۱ هزار بشکه نفت تولید کرده بود.

رشد ۱۹درصدی تولید نفت خام و میعانات گازی ایران در سال ۲۰۲۳ که با وجود تداوم تحریم‌های غیرقانونی آمریکا به‌ دست آمده، بیش از ۱۳ برابر میانگین رشد تولید نفت دنیا در این سال بوده، کل تولید نفت خام و میعانات گازی جهان در سال ۲۰۲۳ با رشد ۱.۴درصد نسبت به سال پیش از آن/ به روزانه ۸۲ میلیون و ۶۳۶ هزار بشکه رسیده است.

براساس این گزارش، ایران هفتمین تولیدکننده بزرگ نفت خام و میعانات دنیا در سال میلادی گذشته بوده و ۴.۸درصد از کل نفت خام و میعانات تولیدی دنیا مربوط به ایران بوده است.

ایران، چهارمین صادرکننده بزرگ نفت اوپک: براساس گزارش پایگاه خبری ورتکسا، صادرات نفت و میعانات گازی ایران اکنون از زمان اعمال فشار حداکثری ترامپ علیه ایران (اوت ۲۰۱۸)، به بالاترین حد رسیده است. این پایگاه خبری در این گزارش تأکید کرده که صادرات نفت و میعانات‌ گازی ایران ۹درصد کل صادرات نفت خام و میعانات گازی اوپک را در بر می‌گیرد.

دیگر اخبار: تحقق ۱۰۰درصدی تکالیف هوشمندسازی در وزارت نفت، استمرار رشد «بخش‌ نفت» در بهار ۱۴۰۳، ابلاغ فوق‌العاده‌های طرح طبقه‌بندی مشاغل پیمانکاری صنعت نفت و امضای تفاهم‌نامه طرح جایگزینی یک‌میلیون دستگاه بخاری بازده بالا با بازده کم، از دیگر اخبار صنعت نفت در هفته جاری بودند.

پیشنهاد هفته: تازه‌ترین اطلاعات اجرای طرح «بهسازی و احداث تأسیسات جمع‌آوری گازهای مشعل» در شرق کارون در گفت‌وگوی خبرنگار شانا با محمود امین‌نژاد، مجری و سرمایه‌گذار این طرح، با عنوان «بهره‌برداری از ۴۰۰ میلیون دلار پروژه جمع‌آوری گازهای مشعل در شرق کارون/ ۱۶ مشعل خاموش می‌شود» منتشر شده است.

همچنین پیشنهاد می‌شود گزارش «گام‌های پایانی تحقق وعده بومی‌سازی کاتالیست‌های صنعت پتروشیمی» را بخوانید.

کد خبر 643770

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =