۸ تیر ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۷
  • کد خبر: 643501
گزیده‌های نفتی هفته

امضای توافق‌نامه راهبردی ایران و روسیه در زمینه انتقال گاز، بهره‌برداری از ۱۷ پروژه کلان نفتی در حوزه‌های بالادستی و پایین‌دستی صنعت نفت و برگزاری نشست خبری مشترک وزیر نفت و سخنگوی دولت، از مهم‌ترین خبرهای صنعت نفت در هفته جاری بودند.

امضای توافق‌نامه انتقال گاز روسیه به ایران: این توافق‌نامه مهم در هفته‌ای که گذشت، بین شرکت ملی گاز ایران و شرکت گازپروم روسیه امضا شد.

محمد مخبر، سرپرست ریاست‌جمهوری، در گفت‌وگوی تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، با ابراز خرسندی از پیشرفت اجرای توافق‌های ایران و روسیه، روابط راهبردی دو طرف را تغییرناپذیر خواند و با تأکید بر اهمیت مذاکرات و نگاه مشترک تهران - مسکو درباره مسائل منطقه‌ای، ابراز امیدواری کرد: تلاش‌های دو کشور برای ثبات‌بخشی به منطقه به نتایج مطلوب برسد.

وی همچنین امضای تفاهم‌نامه انتقال گاز روسیه به ایران را برای ارتقای امنیت و اقتصاد منطقه بسیار مهم خواند.

جواد اوجی، وزیر نفت هم در سخنانی این توافق‌نامه را انقلاب صنعتی برای دو کشور ایران و روسیه دانست و با ابراز امیدواری برای تبدیل زودهنگام آن به قرارداد، تغییر در موازنه انرژی، افزایش قابل توجه سهم ایران در تجارت جهانی گاز و تبدیل ایران به هاب گازی منطقه را از مهم‌ترین دستاوردهای این توافق‌نامه خواند.

محمدصادق جوکار، رئیس مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار شانا، این توافق‌نامه را «دیپلماسی برد - برد دولت سیزدهم در عرصه انرژی ایران و روسیه» قلمداد کرد و گفت: برکات اقتصادی توافق گازی برای کشور در راه است.

بهره‌برداری از ۱۷ طرح کلان نفتی در ۷ استان: این طرح‌ها به ارزش ۱۸۰ هزار میلیارد تومان با دستور محمد مخبر، سرپرست ریاست‌جمهوری به بهره‌برداری رسیدند.

طرح نگهداشت و افزایش تولید میدان نفتی دانان، فاز ۲ میدان نفتی دانان، مخازن راهبردی ذخیره‌سازی نفت خام گوره، مخازن ذخیره‌سازی نفت‌ خام در پایانه جاسک، سه طرح ذخیره‌سازی نفت و فرآورده‌های نفتی صندوق بازنشستگی صنعت نفت، فاز نخست پتروشیمی هنگام، پتروشیمی آرین متانول، واحد هیدروکراکر الایشگاه آبادان، پروژه جمع‌آوری و تزریق گاز میدان هفتگل، ایستگاه تقویت فشار وراوی، طرح‌های چهارگانه ارتقای کیفی محصولات پالایشگاه تبریز، خط لوله فرآورده تبریز - خوی - ارومیه، پروژه تصفیه نفت‌کوره پالایشگاه تبریز از مهم‌ترین طرح‌های بهره‌برداری‌شده بودند.

مخبر در آیین بهره‌برداری از این طرح‌ها با تأکید بر اینکه هیچ تهدیدی بر فروش نفت ایران اثرگذار نیست، گفت: قبول مسئولیت و پذیرش ریسک از عوامل موفقیت وزارت نفت در دولت سیزدهم بود.

جواد اوجی، وزیر نفت هم اعلام کرد: با بهره‌برداری از ۱۷ پروژه کلان بالادستی و پایین‌دستی صنعت نفت به ارزش ۱۸۰ هزار میلیارد تومان (همت) در هفت استان کشور، افزون بر اشتغال‌زایی ۱۵ هزار نفری، سالانه ۱۲۰ همت سوددهی برای کشور حاصل خواهد شد.

نشست خبری مشترک وزیر نفت، سخنگوی دولت و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست: جواد اوجی، وزیر نفت، علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت، و علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، این هفته در یک نشست خبری مشترک، پاسخ‌گوی پرسش‌های اصحاب رسانه بودند.

اوجی در این نشست با اشاره به اینکه دولت سیزدهم تولید روزانه نفت ایران را از ۲.۲ به ۳.۶ میلیون بشکه رساند، گفت: در دولت شهید رئیسی ۱۵۵ پروژه بلاتکلیف در صنعت نفت تکمیل شد.

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت هم با اشاره به اینکه جمع‌آوری گازهای مشعل در دولت سیزدهم در دولت سیزدهم ۱۰ برابر افزایش یافته است، گفت: وزارت نفت در این دوره بسیار نوآور و دارای ایده‌های تازه بوده است.

دیگر خبرها: واکنش وزیر نفت در هیئت دولت به ارائه آمارهای غلط درباره تولید و صادرات نفت ایران و تأکید وی بر افزایش ۶۰درصدی فروش نفت ایران در دولت سیزدهم، اعلام خبر افزایش ۳۰۰درصدی درآمدهای نفتی ایران در دولت سیزدهم در گفت‌وگوی شانا با محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، تأکید مرتضی شاهمیرزایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، بر لزوم همگرایی بخش بالادست و پایین‌دست برای تأمین پایدار خوراک پتروشیمی‌ها در نشست هم‌اندیشی نخبگانی و خبرگانی چالش‌های قیمت‌گذاری انواع خوراک در صنعت پتروشیمی و اعلام خبر افزایش ۵۰ میلیون مترمکعبی ظرفیت فرآورش گاز کشور در گفت‌وگوی شانا با احمد زمانی، مدیرهماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز ایران، از دیگر خبرهای صنعت نفت در هفته جاری بودند.

خواندنی‌های هفته: دو گزارش شانا با عناوین «نگاهی به کارنامه موفق دولت سیزدهم در دیپلماسی انرژی»، «مبارزه جدی با قاچاق سرمایه ملی سوخت تا اجرای سیاست‌های غیرقیمتی مدیریت مصرف» و گفت‌وگو با وحیدرضا زیدی‌فرد، معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری درباره روند دانش‌بنیان‌شدن صنعت نفت در سال‌های اخیر را درباره فعالیت‌های دولت سیزدهم بخوانید.  

کد خبر 643501

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =