مخازن راهبردی ذخیره‌سازی نفت خام گوره افتتاح شد

مخازن راهبردی ذخیره‌سازی نفت خام گوره با ظرفیت ۴ میلیون بشکه با هدف تضمین پایداری تولید نفت از میدان‌های نفتی با دستور سرپرست ریاست‌جمهوری و از طریق ویدئوکنفرانس به بهره‌برداری رسید.

به گزارش خبرنگار شانا، مخازن راهبردی ذخیره‌سازی نفت خام گوره با ظرفیت ۴ میلیون بشکه امروز (دوشنبه، چهارم تیر) با حضور محمد مخبر، سرپرست ریاست‌جمهوری، جواد اوجی، وزیر نفت، و جمعی دیگر از مسئولان به‌صورت ویدئوکنفرانس به بهره‌برداری رسید.

مخازن بتنی ذخیره‌سازی نفت خام منطقه گوره در ۴۰ کیلومتری شمال بندر گناوه احداث شده است و قابلیت ذخیره‌سازی ۴ میلیون بشکه‌ای انواع نفت خام را دارد.

نوع قرارداد اجرای این طرح، مهندسی، تدارکات، ساخت و نصب (EPC) است و برای ایجاد ظرفیت ۴ میلیون بشکه‌ای ذخیره‌سازی، درمجموع ۶ مخزن بتنی نیمه‌مدفون احداث شده است. این مخازن شامل ۴ مخزن ۵۰۰ هزار بشکه‌ای و ۲ مخزن یک‌میلیون بشکه‌ای است.

عملیات ساخت این مخازن از سال ۱۳۷۹ آغاز شده، اما ساخت آن در سال ۱۳۹۶ متوقف شد. با روی کار آمدن دولت سیزدهم و اولویت تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام در این دولت، ساخت این مخازن در دستور کار قرار گرفت و از سال ۱۴۰۱ و در قراردادی ۱۸ماهه از سر گرفته شد.

مقدار سرمایه‌گذاری برای اجرای مخازن راهبردی گوره ۷ هزار میلیارد ریال و ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو برآورد می‌شود.

این طرح یکی از طرح‌های سنواتی شرکت ملی نفت ایران است که در سال‌های گذشته به‌صورت نیمه‌تمام رها شده بود. با شروع دولت سیزدهم و با رویکرد ارزش‌آفرینی و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام، این طرح در اولویت هیئت‌مدیره شرکت ملی نفت ایران و شرکت مهندسی و توسعه نفت قرار گرفت و با تلاش شبانه‌روزی، در بازه زمانی‌ کوتاه، به مرحله راه‌اندازی و بهره‌برداری رسید.

اجرای طرح‌های ذخیره‌سازی نفت خام برای کشور موجب خنثی‌سازی و بی‌اثرسازی تحریم‌ها می‌شود. به بیان دیگر، در شرایط تحریم که فروش نفت ایران کاهش یافته بود، برای جلوگیری از توقف تولید نفت به‌ویژه در میدان‌های مشترک، کشور به‌ناچار کشتی‌های نفتکش را به ازای ۵۲ هزار دلار در هر روز با هدف ذخیره‌سازی نفت خام اجاره می‌کرد، بنابراین با بهره‌برداری از این طرح راهبردی با ظرفیت ۴ میلیون بشکه، امکان صرفه‌جویی سالانه حدود ۳۸ میلیون دلار مهیا خواهد شد.

کد خبر 643369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =