ارتقای سلامتی خانواده بزرگ صنعت نفت در دولت سیزدهم

سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت در دولت سیزدهم برای ارائه خدمات درمانی مطلوب به کارکنان این صنعت و همجواران تأسیسات نفتی اقدام‌های ارزنده‌ای انجام داده و توانسته است به دستاوردهای بزرگی در این راه برسد.

به گزارش خبرنگار شانا، صنعت نفت به‌دلیل ماهیت کاری خود همواره با خطرهای جدی برای کارکنان همراه است. توجه به پیشگیری و به‌دنبال آن درمان در این صنعت، اهمیت ویژه‌ای برای حفظ نیروی انسانی و استمرار تولید نفت و گاز دارد.  

از همین رو، سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت، از آغاز حرکت چرخ‌های عظیم این صنعت در کشور، وظیفه حفظ و ارتقای سلامتی کارکنان صنعت نفت و خانواده‌های آنان را در گستره پهناور کشور به‌ عهده داشته و به‌عنوان پشتیبان سلامت خانواده بزرگ صنعت نفت، گام‌های استواری برداشته است.

سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت برای نیل به این هدف اقدام‌های گسترده‌ای انجام داده‌ است. این خدمات در دوران دولت سیزدهم هدفدارتر بوده و به کارکنان و خانواده آن‌ها و حتی بومیان برخی مناطق ارائه شده است.

از ابتدای آغازبه‌کار دولت سیزدهم وزیر نفت نگاهی ویژه‌ به موضوع تکمیل طرح‌های نیمه‌کاره سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت در مناطق مختلف کشور داشته و ازاین‌رو برای سرعت‌بخشیدن به بهره‌برداری از این طرح‌ها، اعتبار لازم را تأمین کرده است.

این سازمان هزار روز کاری را با دستاوردهای قابل توجه در پرونده خود ثبت کرده و توانسته است در این مسیر اقدام‌های ارزنده‌ای انجام دهد. بازنگری و روزآمدکردن دستورعمل‌های درمان غیرمستقیم سازمان، راه‌اندازی نسخه الکترونیک دفترچه، تهیه و تنظیم و ابلاغ دستورعمل کمک‌هزینه‌های درمانی، کمک‌هزینه‌های اروتز پروتز و کمک هزینه‌های دندان‌پزشکی از اقدام‌های انجام‌شده از سوی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت در دولت سیزدهم است.

غربالگری ۴۰ هزار نفر در دوران کرونا

وزارت نفت در دوران اپیدمی کرونا به‌عنوان یکی از دستگاه‌های اجرایی موفق در مهار کرونا شناخته شد. براساس آمارهای موجود در آن دوران، برای ۸۰ هزار نفر قرنطینه خانگی و مراقبت‌های ۱۴روزه ازسوی مراقبان سلامت انجام شده است.

همچنین، به ۴۰ هزار نفر از کارکنان عملیاتی از طریق سامانه خدمات غربالگری و به ۸ هزار نفر از کارکنان بهداشتی درمانیِ در معرض تماس، خدمات ارائه شده است.

پیرو دستور وزیر نفت، در برنامه واکسیناسیون ملی علیه بیماری کرونا، حرکت بزرگ و ارزشمند سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت با همکاری شرکت‌های اصلی وزارت نفت و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از مرداد ۱۴۰۰ اجرایی شد. این واکسیناسیون موجب کاهش ۸۵درصد مرگ ناشی از بیماری شد. این سازمان، با اولویت کارکنان مناطق عملیاتی، گروه‌های واکسیناسیون را در بیمارستان بزرگ اهواز، منطقه عسلویه و پارس جنوبی، ماهشهر و مرکز تجمیعی واکسیناسیون باشگاه نفت تهرانسر راه‌اندازی و ۴۵۲ هزار دُز واکسن کرونا تزریق کرد.

تجهیز مراکز درمانی صنعت نفت در دولت سیزدهم

وزارت نفت در دولت سیزدهم برای خدمات‌رسانی مطلوب به‌ کارکنان صنعت نفت و همجواران تأسیسات نفتی تصمیم به تجهیز مراکز درمانی این صنعت در نقاط مختلف گرفت که تجهیز مسجد بیمارستان نفت تهران به بخش سرپایی تزریق رمدسیویر، تجهیز بزرگ‌ترین مرکز درمانی غرب صنعت نفت، تجهیز آزمایشگاه بیمارستان نفت گچساران، تجهیز واحد فیزیوتراپی بیمارستان صنعت نفت آغاجاری و تجهیز بیمارستان صنعت نفت خارک به دستگاه سی‌تی‌اسکن از اقدام‌های این وزارتخانه برای تجهیز مراکز درمانی است.

از سوی دیگر، وزارت نفت در دولت سیزدهم با تأمین منابع مالی لازم، برای خرید دستگاه سی‌تی‌اسکن پیشرفته در بیمارستان ماهشهر، ۱۰۰ دستگاه آمبولانس و دستگاه سی‌تی اسکن ۲۵۶ اسلایس اقدام کرده است.

گام بلند سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت در استقرار اورژانس هوایی

سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت برای ارتقای ارائه خدمات درمانی و حفظ سلامت کارکنان صنعت نفت در شرایط اورژانسی، اورژانس هوایی را در مناطق جنوبی کشور ایجاد کرد که هم‌اکنون این بالگرد در اختیار بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز قرار گرفته و امکان استفاده از خدمات امدادی آن فراهم است.

این بالگرد، تجهیزات پزشکی کامل مانند دی‌سی‌شوک، دستگاه اکسیژن و مانتیتورینگ را دارد. از ویژگی‌های این بالگرد می‌توان به جابه‌جایی ۶ مصدوم با برانکارد، و یا سه برانکارد و چهار مصدوم سرپایی اشاره کرد.

ارائه خدمات به ۲۰ هزار نفر از ساکنان مناطق نفتی از آغاز دولت سیزدهم

سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت افزون بر وظایف خود، ارائه خدمات درمانی به ساکنان بومی مناطق نفتی و گازی را نیز در دستور کار خود قرار داده است.

خدمات ارائه‌شده به مردم بومی از شهریور ۱۴۰۰ تا پایان آن سال ۴ هزار و ۲۹۵ نفر، سال ۱۴۰۱ بیش از ۶ هزار و ۱۷۰ نفر، سال ۱۴۰۲ برای ۸ هزار و ۹۶۵ نفر و تا خرداد ۱۴۰۳ نیز ۹۷۶ نفر بوده است.

همچنین، معاینات ۳۵ هزار نفر از کارکنان براساس بندهای «د» و «و»، کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان متروپل و ثبت ۱۲۰ هزار معاینه شغلی از دیگر اقدام‌های این سازمان شمرده می‌شود.

ارائه دستاوردهای رویدادهای نمایشگاهی

سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت برای نخستین بار در کنار ۴ شرکت اصلی نفت در دومین نمایشگاه رویداد پیشرفت در محل مرکز همایش‌ها و نمایشگاه‌های آستان قدس رضوی در جوار بارگاه منور امام رضا(ع) حضور پیدا کرد و دستاوردهای خود را در حوزه سلامت به معرض نمایش گذاشت. راه‌اندازی تله مدیسین (پزشکی از راه دور)، پزشک خانواده، پوشش حداکثری معاینات طب کار و... از اقدام‌های این سازمان بود که در این نمایشگاه به تصویر کشیده شد.

از سوی دیگر، با توجه به برگزاری هفدهمین نمایشگاه گردشگری سلامت در تهران، بیمارستان صنعت نفت بزرگ اهواز با برپایی غرفه‌ای در این نمایشگاه ظرفیت‌های خود در حوزه گردشگری سلامت را به نمایش گذاشت. هدف اصلی از حضور در این نمایشگاه، معرفی ظرفیت‌های زیرساختی، تجهیزاتی، امکانات و خدمات و توانمندی‌های بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز و برقراری ارتباط با سایر مراکز درمانی فعال در حوزه گردشگری سلامت بود.

راه‌اندازی دستگاه پیشرفته C_ARM در اتاق عمل بیمارستان آغاجاری، پیشرفته‌ترین دستگاه سی‌تی‌آنژیوگرافی در بیمارستان بزرگ نفت اهواز، کلینیک تخصصی «MS» در بیمارستان نفت تهران، پاسخ‌گویی ۲۴ساعته تلفنی در سامانه ۱۵۱۹، مخزن ۳۰تنی تأمین اکسیژن بیمارستان توحید جم، افتتاح بخش ICU و NICU بیمارستان توحید جم، بهره‌برداری از ساختمان بازسازی‌شده مرکز سلامت کار و اورژانس خانگیران، توسعه بهداشت و درمان صنعت نفت بوشهر، گشایش واحد فیزیوتراپی و واحد آزمایشگاه درمانگاه شماره ۲ منطقه فارس، استقرار سیستم مدیریت انرژی برمبنای ایزو ۵۰۰۰۱، انجام عمل جراحی چشمی پیشرفته برای نخستین بار، انجام حدود ۵۰ عمل نیمه‌تهاجمی آنژیو پلاستی به‌روش CTO، امضای توافق همکاری با مدیریت اکتشاف، امضای تفاهم‌نامه در زمینه برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع و همکاری میان بیمه تأمین اجتماعی و بهداشت و درمان صنعت نفت، کسب گواهی‌نامه تعهد به تعالی و نشان اهتمام و آیین کلنگ‌زنی احداث بیمارستان جدید نفت در مسجدسلیمان از اقدام‌های سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت در دولت سیزدهم است. 

کد خبر 643466

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =