تلاش‌های دولت سیزدهم برای بهبود شاخص‌های آسیب‌دیده اقتصادی کشور جهادی بود

سرپرست ریاست‌جمهوری گفت: تلاش‌های تیم اقتصادی دولت سیزدهم برای بهبود شاخص‌های آسیب‌دیده اقتصادی کشور از طریق مقابله با شرایط سخت داخلی و فشارهای خارجی جهادی بود و توانست در حد قابل قبولی در بهبود شاخص‌های اقتصادی مؤثر باشد.

به گزارش شانا به‌نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول رئیس‌جمهوری، محمد مخبر امروز (یکشنبه، ۳۱ تیر) در شصت‌وچهارمین نشست سالانه مجمع عمومی بانک مرکزی، کنترل رشد نقدینگی و کاهش نرخ تورم بدون آسیب‌دیدن نرخ رشد اقتصادی و تولید را از مهم‌ترین موفقیت‌های اقتصادی دولت سیزدهم دانست و بیان کرد: کاهشی‌شدن روند رشد پایه پولی، کاهش نرخ بیکاری به زیر ۸درصد به‌عنوان کمترین رقم در ۲۰ سال گذشته، کاهش قابل توجه شکاف اقتصادی طبقاتی و ایجاد تعادل نسبی میان هزینه‌ها و درآمدهای مردم با افزایش قابل توجه رقم یارانه، توزیع کالابرگ، کاهش هزینه‌های درمانی و افزایش پوشش‌های بیمه‌ای و اقدام‌های مشابه که به بهبود نرخ ضریب جینی انجامید، از دستاوردهای کم‌نظیر دولت بود.

وی دلارزدایی از تبادلات مالی و همکاری‌های اقتصادی کشور را از دستورکارهای مهم دولت سیزدهم برشمرد و افزود: درحالی‌که در آغاز فعالیت این دولت با مشکلات جدی در عرصه همکاری‌های خارجی روبه‌رو بودیم، با همت و محوریت رئیس‌جمهوری شهید، اکنون با همه همسایگان و عموم کشورهای جهان روابط مطلوبی داریم و در مجامع بین‌المللی نیز حضوری فعال، سازنده و مؤثر داریم. در همین خصوص با کشورهای متعددی پیمان‌های پولی امضا کرده‌ایم که سهم قابل توجهی در دلارزدایی از مبادلات اقتصادی کشور خواهد داشت.

سرپرست ریاست‌جمهوری با اشاره به اهمیت موضوع تأمین مالی تولید و ضرورت تعهد دولت و مجلس و همه ارکان نظام به این مسئله، به موضوع ناترازی در بانک‌ها به‌عنوان یکی دیگر از مشکلات کشور اشاره کرد و گفت: دولت سیزدهم در این حوزه گام‌های مؤثری برداشته است، اما همچنان به کار بیشتری در این زمینه نیاز داریم. مدیران ناموفق به‌ویژه در عرصه بانکی نباید پس از عملکرد ناموفق در یک مجموعه یا بانک به بخش دیگری منتقل شوند، بلکه باید از سیستم کنار گذاشته شوند تا مدیران بدانند عملکردشان بر آینده کاری آن‌ها تأثیرگذار است.

مخبر از برخوردهای سیاسی در مسائل تخصصی به‌عنوان یکی دیگر از آسیب‌ها اشاره و اعلام کرد: با توجه به بهبود همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی کشور، زمینه مناسبی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی به‌ وجود آمده است، اما اهمیت و ضرورت این مسئله نباید سبب غفلت از جذب سرمایه‌گذاری‌های داخلی شود. ارائه بسته‌های تشویقی برمبنای قوانین باثبات و نه بخشنامه‌های مقطعی می‌تواند نقش مؤثری در جذب سرمایه‌های داخلی داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه باید تلاش کنیم روند رشد کشور پایدار و متوازن باشد، از مسئولان بخش‌های اطلاع‌رسانی به‌ویژه در بانک مرکزی خواست اقدام‌های دولت برای حفظ ثبات در بازار ارز را به‌شکل دقیق و صحیح به اطلاع مردم برسانند تا برای افکارعمومی به‌دقت تبیین شود که دولت سیزدهم با وجود همه فشارهایی که متحمل شد، هیچ‌گاه اقدام به ارزپاشی نکرد، بلکه تدابیر ارزی دولت بسیار منطقی، هوشمندانه و مؤثر بوده است.

سرپرست ریاست‌جمهوری با بیان اینکه عمده دستگاه‌های کشور در عرصه‌های صنعت، معدن، بهداشت، کشاورزی، علوم و... ظرفیت‌های مطلوبی برای درآمدزایی و ارزآوری دارند، از همه دستگاه‌های دولتی خواست از ظرفیت‌های خود برای ارزآوری به بهترین شکل بهره بگیرند.

کد خبر 644379

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =