۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۱
  • کد خبر: 644498
تثبیت قیمت نفت در بازارهای جهانی

احتیاط سرمایه‌گذاران درباره مازاد عرضه و تضعیف تقاضای نفت، قیمت‌های جهانی این کالای راهبردی را ثابت نگه داشت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، قیمت نفت در معاملات روز سه‌شنبه (دوم مرداد) پس از کاهش در دو جلسه معاملاتی پیشین ثابت ماند؛ زیرا سرمایه‌گذاران در بحبوحه انتظارهای مازاد عرضه و تقاضای ضعیف محتاط بودند و در عین حال توجه چندانی به تحولات انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده آمریکا نداشتند.

قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال برای تحویل در ماه سپتامبر ساعت ۳ و ۲۰ دقیقه بامداد روز سه‌شنبه با ۲ سنت افزایش به ۸۲ دلار و ۴۲ سنت به ازای هر بشکه رسید.

در همین حال، نفت خام شاخص دبلیوتی‌آی آمریکا هم برای تحویل در ماه سپتامبر با ۲ سنت کاهش، ۷۸ دلار و ۳۸ سنت برای هر بشکه دادوستد شد.

معامله‌گران عمدتاً تصمیم جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده آمریکا را برای لغو نامزدی در انتخابات و حمایت از کاملا هریس، معاون رئیس‌جمهوری، در روز یکشنبه (۳۱ تیر) نادیده گرفتند.

تحلیلگران بانک سیتی بر این باورند که سیاست‌ها و دیدگاه‌های هریس و دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواه، تأثیر چندانی بر فعالیت‌های نفت و گاز ندارد.

درعوض، بازار بر بنیان‌های بازار نفت متمرکز شد که به گفته تحلیلگران بانک مورگان استنلی، احتمالاً تا سه ماهه چهارم متعادل می‌شود و تا سال آینده به مرحله مازاد عرضه می‌رسد، به‌طوری که قیمت نفت خام برنت را تا محدوده میانگین بالای ۷۰ دلار به ازای هر بشکه کاهش می‌دهد.

پریانکا ساچدوا، تحلیلگر ارشد بازار در مؤسسه فیلیپ نوا، گفت: هرگونه افزایش قیمت نفت بیشتر به‌دلیل تثبیت بازار نفت و کاهش فعالیت خرید بود.

ساچدوا گفت: هرگونه سیگنال‌های تضعیف بیشتر تقاضا، همراه با قطعنامه در غزه، می‌تواند به کاهش بیشتر قیمت نفت منجر شود.

وی افزود: افزایش مقدار ذخیره‌سازی‌های نفت خام آمریکا در هفته گذشته نشان‌دهنده کاهش تقاضا خواهد بود.

مؤسسه نفت آمریکا قرار است برآوردهای خود از ذخیره‌سازی‌های نفت و فرآورده‌های نفتی هفته گذشته را امروز منتشر کند، درحالی‌که داده‌های رسمی دولت ایالات‌متحده قرار است روز چهارشنبه (سوم مرداد) منتشر شود.

نظرسنجی اولیه رویترز از ۶ تحلیلگر نشان می‌دهد که ذخیره‌سازی‌های نفت خام آمریکا به‌طور میانگین ​​در هفته منتهی به ۱۹ ژوئیه (۲۹ مرداد) ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه کاهش یافته است، درحالی‌که ذخیره‌سازی‌های بنزین هم احتمالاً ۵۰۰ هزار بشکه افت خواهد داشت.

بازارهای جهانی نفت خام همچنین شاهد تحولات روسیه و تنش‌های مسکو - کی‌یف است.

مقام‌های روس روز دوشنبه (یکم مرداد) گفتند که پالایشگاه نفت تواپسه (Tuapse)، بزرگ‌ترین پالایشگاه نفت روسیه در امتداد سواحل دریای سیاه، در یک حمله پهپادی بزرگ اوکراین دچار آتش‌سوزی و آسیب شد، هرچند حجم خسارت بلافاصله مشخص نشد.

استراتژیست‌های بازار در مؤسسه آی‌ان‌جی طی یادداشتی می‌گویند: حمله‌های بیشتر به ظرفیت پالایشگاه‌های نفت روسیه به‌دلیل تولید پایین‌تر و تا حدودی کاهشی برای نفت خام، از قیمت‌های فرآورده‌های نفتی حمایت می‌کند، زیرا دردسترس‌بودن نفت خام برای صادرات را افزایش می‌دهد.

کد خبر 644498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =