صنعت پتروشیمی ایران از فرصت تسهیل سرمایه‌گذاری چینی‌ها در دیگر کشورها استفاده کند

سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین با اشاره به اینکه هم‌اکنون روابط ایران و چین در عالی‌ترین سطح است، گفت: چین به‌دنبال تسهیل سرمایه‌گذاری شرکت‌های چینی در دیگر کشورهاست و این فرصت مناسبی است که صنعت پتروشیمی ایران از این ظرفیت استفاده کند.

به گزارش خبرنگار شانا، محسن بختیار بعدازظهر امروز (یکشنبه، ۱۴ مرداد) در نشست تخصصی «همکاری و روابط بین‌المللی پتروشیمی» که به ریاست علی چگنی، مدیرکل امور اقتصادی وزارت امور خارجه، و حسین علیمراد، رئیس کل امور بین‌الملل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، در نخستین روز پانزدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران برگزار شد، بیان کرد: اهمیت صنعت پتروشیمی و جایگاه والای متخصصان و نقش‌آفرینان این صنعت در شرایط کنونی برای مقابله با جنگ اقتصادی و فشار حداکثری دشمن بیش از پیش روشن است.

وی افزود: سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، افزایش صادرات محصولات کشاورزی را یکی از راه‌های مقابله با تأثیرپذیری و ضربه‌پذیری درآمد حاصل از صادرات نفت و گاز و افزایش ارزش افزوده برشمرده است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین تصریح کرد: هم‌اکنون بخش عمده‌ای از درآمدهای صادرات غیرنفتی مرهون تلاش متخصصان صنعت پتروشیمی است.

بختیار تأکید کرد: این نشست فرصتی است که همه متناسب با مسئولیت خود با هم‌فکری و هم‌افزایی برای توسعه صنعت پتروشیمی گام بردارند.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون روابط ایران و چین در عالی‌ترین سطح است، گفت: سند راهبردی همکاری‌های ۲۵ ساله و ۱۰ سند همکاری بین دو کشور در حوزه‌های مختلف در دولت سیزدهم امضا شد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین اعلام کرد: چین هم‌اکنون از راهبرد رشد پرسرعت به‌سوی رشد با کیفیت بالا به معنای تمرکز بر قابلیت‌های علمی و فناوری برای افزایش قدرت اقتصادی خود حرکت کرده است.

بختیار درباره راهبرد کشور چین در صنعت پتروشیمی ادامه داد: این راهبرد در صنعت پتروشیمی چین به‌معنای افزایش سرمایه‌گذاری‌هایی است که سبب صرفه‌جویی هزینه‌ها، افزایش سود و حرکت به‌سمت توسعه سبز از طریق نوآوری محیط‌زیستی می‌شود.

تغییر سبد محصولات پتروشیمی ایران با هدف توسعه بازاریابی در چین

وی تصریح کرد: دولت چین در رشد اقتصادی پایین، سیاست رشد داخلی را دنبال می‌کند که به معنای ایجاد مجتمع‌های تازه پتروشیمی در چارچوب سیاست‌های پیش رو برای توسعه فناوری و پتروشیمی است. با گسترش صنعت پتروشیمی در چین، تقاضا از مراکز قدیمی به داخل کشیده می‌شود و ظرفیت‌های ایجادشده به‌طور قابل توجهی بر بازارهای جهانی تأثیرگذار خواهد بود، بنابراین شرکت‌های پتروشیمی در ایران باید به‌دقت این تغییرات را رصد و با پایش سیاست‌های این کشور آمادگی خود را برای تغییر سبد محصولات با هدف توسعه در بازار چین فراهم کنند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین با بیان اینکه دوراندیشی به تهدیدهای آمریکا برای صادرات محصولات پتروشیمی به چین ضرورتی فوری است، افزود: یکی از تمهیدها، متنوع‌سازی مسیرهای حمل‌ونقل برای صادرات است. اکنون برای صادرات محصولات کشاورزی از مسیر دریایی استفاده می‌کنیم که متنوع‌کردن مسیرهای صادراتی ازجمله ریلی و جاده‌ای می‌تواند تأثیرات زیادی در خنثی‌سازی تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا داشته باشد.

بختیار با اشاره به اینکه حضور رقبای ایران مانند عربستان، امارات و قطر در چین به‌طور خیره‌کننده‌ای در حال افزایش است و سرمایه‌گذاری‌های کلانی را در حوزه صنعت پتروشیمی چین آغاز کرده‌اند، بیان کرد: چالش‌ها و فرصت‌های این روند در چین باید به‌طور دقیق مطالعه و بررسی شود تا متناسب با آن اقدام‌های لازم انجام شود.

وی تأکید کرد: چین شریک راهبردی جمهوری اسلامی ایران است و روابط دوجانبه با این کشور با قدرت ادامه خواهد داشت.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین با بیان اینکه جذب سرمایه‌گذاری خارجی به‌ویژه در صنعت پتروشیمی از اولویت‌های کاری این سفارت‌ است، یادآور شد: چین به‌دنبال تسهیل سرمایه‌گذاری شرکت‌های چینی در دیگر کشورهاست و این فرصت مناسبی است که از ظرفیت شرکت‌های این کشور در صنعت پتروشیمی ایران استفاده کنیم.

کد خبر 644982

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =