ضرورت حذف واسطه‌ها در فروش محصولات پتروشیمی به ترکیه

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه با تأکید بر اینکه شرکت‌های صادرکننده محصولات پتروشیمی به ترکیه، دفاتر خود را در این کشور ایجاد کنند، گفت: مسیر فروش محصولات پتروشیمی ایران به ترکیه باید تسهیل شود و واسطه‌ها کاهش یابند.

به گزارش خبرنگار شانا، محمدحسن حبیب‌الله‌زاده بعدازظهر امروز (یکشنبه، ۱۴ مرداد) در نشست تخصصی «همکاری و روابط بین‌المللی پتروشیمی» که به ریاست علی چگنی، مدیرکل امور اقتصادی وزارت امور خارجه و حسین علیمراد، رئیس کل امور بین‌الملل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در نخستین روز پانزدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران برگزار شد، بیان کرد: حجم تجارت خارجی ایران و ترکیه پارسال ۱۲ میلیارد دلار بود و یک‌چهارم حجم تجاری ایران با ترکیه انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ترکیه از مهم‌ترین و اصلی‌ترین واردکنندگان محصولات پتروشیمی جهان است، افزود: این کشور رتبه دوم واردات محصولات خالص پتروشیمی در جهان پس از چین، رتبه دوم واردات پلی‌پروپیلن در جهان، رتبه دوم تولید پلاستیک در اروپا، رتبه پنجم تولید انواع رنگ، رتبه دهم مصرف‌کننده کودهای شیمیایی در جهان را به خود اختصاص داده است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه ادامه داد: این کشور در سال ۲۰۲۳ حدود ۷۰ میلیارد دلار نفت و میعانات گازی، ۹ میلیارد دلار مواد شیمیایی آلی، ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار مواد شیمیایی غیرآلی و ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار کود شیمیایی وارد کرده است.

حبیب‌الله‌زاده با بیان اینکه کشور ترکیه بیشتر واردکننده محصولات پتروشیمی است، گفت: این کشور محصولات وارداتی را فرآوری و با ایجاد ارزش افزوده صادر می‌کند. ترکیه در ۲۰۲۲ حدود ۳۳ میلیارد دلار مواد پتروشیمی را وارد، فرآوری و صادر کرده است.

وی ادامه داد: کل صادرات محصولات پتروشیمی حدود ۱.۵ میلیارد دلار است اما حدود ۱۱ تا ۱۳ میلیارد دلار واردات دارد. این کشور سالانه به حدود ۱۰ میلیون تن محصول پتروشیمی نیاز دارد که به‌طور میانگین حدود ۳ تا ۴ میلیون تن را در داخل تولید و ۶۰ تا ۷۰درصد نیاز خود را وارد می‌کند. بیشترین مصرف مواد پتروشیمی در ترکیه نیز صنعت پلاستیک است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه با بیان اینکه مذاکره‌های گسترش روابط تجاری صنایع پتروشیمی ایران و ترکیه به‌طور مستمر در حال انجام است، تصریح کرد: مسیر فروش محصولات پتروشیمی ایران به ترکیه باید تسهیل شود و واسطه‌ها کاهش یابند.

حبیب‌الله‌زاده تأکید کرد: پیشنهاد می‌شود شرکت‌های صادرکننده محصولات پتروشیمی به ترکیه، دفاتر خود را در این کشور ایجاد کنند.

کد خبر 644985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =