افزایش ۱۶۰ هزار بشکه‌ای تولید اوپک‌پلاس در ژوئیه ۲۰۲۴

تولید نفت خام اعضای اوپک‌پلاس در ماه ژوئیه نسبت به ماه ژوئن ۱۶۰ هزار بشکه افزایش یافت.

به گزارش خبرگزاری پلاتس، تازه‌ترین‌ترین نظرسنجی مؤسسه پلاتس از مسئولان صنعت نفت، تحلیلگران، بازرگانان، اطلاعات کشتیرانی، داده‌های ماهواره‌ای و ذخیره‌سازی‌ها نشان داد تولید نفت خام ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و غیراوپک (اوپک‌پلاس) در ماه ژوئیه با وجود تعهد عراق و قزاقستان به جبران تخطی از سهیمه تولید، بیشترین افزایش عرضه طی حدود یک سال اخیر را ثبت کرد، روسیه هم در دوره مورد بررسی بالاتر از سهمیه خود تولید کرد.

براساس این نظرسنجی، مجموع تولید اعضای ائتلاف اوپک‌پلاس در ماه ژوئیه با ۱۶۰ هزار بشکه افزایش نسبت به ماه ژوئن به ۴۱ میلیون و ۳۰ هزار بشکه رسید، همچنین اعضای دارای سهمیه تولید روزانه، ۴۳۷ هزار بشکه بالاتر از هدف تولید ماه ژوئیه عرضه کردند که نسبت به ماه ژوئن ۲۲۹ هزار بشکه افزایش نشان می‌دهد.

ژوئیه نخستین ماه طرح‌های جبران تخطی از سهمیه‌های تولید بوده است که از سوی سه کشور که در نیمه نخست سال ۲۰۲۴ بیش از حد تولید کردند ارائه شده بود، بر این اساس عراق متعهد شده بود در ماه ژوئیه روزانه ۷۰ هزار بشکه از تولید خود بکاهد.

در همین حال، قزاقستان هم متعهد شده بود تولید خود را روزانه ۱۸ هزار بشکه کاهش دهد، طرح جبرانی روسیه هم شامل کاهش اضافه تا اکتبر ۲۰۲۴ نیست.

بررسی پلاتس نشان داد عراق در ماه ژوئیه روزانه ۴ میلیون و ۳۳۰ هزار بشکه نفت تولید کرده که ۴۰۰ هزار بشکه فراتر از سهمیه‌اش در دوره مورد بررسی بوده است، در همین حال این اتفاق به افزایش ۱۳۰ هزار بشکه‌ای تولید اوپک و رسیدن مجموع تولید کشورهای عضو این سازمان به ۲۶ میلیون و ۸۹۰ هزار بشکه انجامید.

تولیدکنندگان غیراوپک هم با افزایش عرضه روزانه ۳۰ هزار بشکه‌ای در ماه ژوئیه، ۱۴ میلیون و ۱۴۰ هزار بشکه نفت تولید کردند و این مقدار افزایش به رشد تولید روزانه ۳۰ هزار بشکه‌ای قزاقستان مربوط می‌شود.

قزاقستان اکنون با درنظرگرفتن طرح جبران تخطی از سهمیه تولید، روزانه ۱۲۰ هزار بشکه فراتر از سهمیه تولید خود در ماه ژوئیه عرضه کرده است.

براساس این نظرسنجی، روسیه با تولید روزانه ۹ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه در ماه ژوئیه در مقابل سهمیه ۸ میلیون و ۹۸۰ هزار بشکه‌ای، بالاتر از سهمیه تولیدش نفت عرضه کرده است.

هشت عضو ائتلاف اوپک‌پلاس افزون بر تعهد کاهش تولید گروهی روزانه ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه‌ای که تا پایان سال ۲۰۲۵ پابرجا خواهد بود، در حال اجرای کاهش عرضه داوطلبانه روزانه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه‌ای هستند که تا پایان سه ماه سوم ادامه خواهد داشت و قرار است از اکتبر، با درنظرگرفتن وضع تحولات بازار، به‌تدریج تسهیل شود.

افزایش عرضه نفت اوپک‌پلاس در حالی رخ داده که اعضای آفریقایی این ائتلاف در ماه ژوئیه عملکردی ضعیف داشته‌اند، به‌گونه‌ای که تولید در نیجریه، سودان جنوبی، گابن و لیبی با ۸۰۰ هزار بشکه افت همراه بوده است.

فشار بر تولیدکنندگانی که مازاد عرضه دارند در هفته‌های اخیر افزایش یافته است، زیرا ترس از رکود اقتصادی باعث شده قیمت نفت به کمتر از ۸۰ دلار برای هر بشکه برسد.

انتظار تضعیف تقاضای نفت چین و افزایش تولید کشورهای غیراوپک در قاره آمریکا ازجمله ایالات‌متحده آمریکا، کانادا، برزیل و گویان باعث کاهش قیمت‌ها در ماه‌های اخیر شده است.

اوپک‌پلاس متعهد شده است پیش از تسهیل تدریجی کاهش عرضه داوطلبانه هشت عضو، به راهبرد کاهش عمده تولید خود تا سه ماه سوم پایبند باشد. مازاد عرضه و کاهش قیمت‌های جهانی نفت این طرح‌ها را تهدید می‌کند.

نشست آینده کارگروه وزارتی نظارت بر توافق اوپک‌پلاس (JMMC) که به ریاست مشترک عربستان سعودی و روسیه برگزار می‌شود، برای دوم اکتبر (۱۱ مهر) برنامه‌ریزی شده است، در همین حال نشست وزیران نفت و انرژی این ائتلاف یکم دسامبر (۱۱ آذر) با حضور ۲۲ کشور عضو (۱۲ کشور عضو اوپک و ۱۰ کشور غیراوپک) برگزار خواهد شد.

کد خبر 645093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =