بودجه‌ریزی عملیاتی سال ۱۴۰۹ در شرکت گاز محقق می‌شود

مدیر مالی شرکت ملی گاز ایران بازنگری و تغییر ساختار سازمانی از بودجه‌ریزی مسئولیت هزینه و مرکز هزینه‌محور به بودجه‌ریزی عملیاتی در حوزه مدیریت مالی را ضروری دانست و سال ۱۴۰۹ را سال هدف برای رسیدن به بودجه‌ریزی عملیاتی برشمرد.

به گزارش شانا به‌نقل از شرکت ملی گاز ایران، سیدمحمد حسینی بیان کرد: در تلاش هستیم ساختار مالی در حوزه‌های شرکت ملی گاز و شرکت‌های تابع بازنگری و ساختار بودجه، با آغاز فرایند بودجه‌ریزی عملیاتی متناسب ‌شود تا نیل به اهداف سازمان در زمانی کوتاه‌تر تحقق یابد.

وی مدیریت اعتبارات و سیستمی‌کردن فرایندهای مالی را بیش‌ازپیش مهم دانست و افزود: برنامه‌ریزی و مدیریت منابع و متناسب‌سازی آن‌ها در شکلی واحد، دستیابی به اهداف سازمانی را در زمانی کوتاه‌تر محقق می‌کند.

مدیر مالی شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه این نشست‌ها به‌منظور آغاز فرایند بودجه‌ریزی عملیاتی و بازنگری اصلاح ساختار عناصر هزینه و با هدف تأکید بر مدیریت اصولی منابع انسانی بر منابع مالی و دارایی‌های مشهود و نامشهود برگزار می‌شود، ادامه داد: تنها راه مقابله با ناترازی منابع که هم‌اکنون شرکت ملی گاز ایران با آن روبه‌روست، مدیریت صحیح و بهینه نقدینگی، و پیشگیری از هزینه‌های اضافی و موازی، از طریق اجرای بودجه‌ریزی عملیاتی است.

حسینی مدیریت منابع مالی را راهکاری ضروری و مناسب برای کنترل دقیق فرایندها و رفع ناترازی‌های مالی در شرایط کنونی خواند و گفت: شناسایی صرف وقت کارکنان برای انجام فعالیت‌ها و استفاده درست از منابع، اعم از مالی، انسانی و دارایی‌های فیزیکی، سازمان را به اهداف مورد نظر نزدیک‌تر و راه رسیدن به آن‌ها را هموارتر می‌کند و این مهم با پایش و کنترل در مرحله عملکرد محقق می‌شود.

وی در پایان دستاورد بزرگ بودجه‌ریزی عملیاتی را استفاده بهینه از منابع دانست و گفت: بودجه‌ریزی عملیاتی همچنین به ما کمک می‌کند منابع سازمانی در اختیار را به‌درستی مدیریت کنیم و به‌صورت کارا و اثربخش در مسیر بهره‌وری در سازمان به‌ کار گیریم.

توسعه عدالت و پویایی سرمایه انسانی با تحقق بودجه‌ریزی عملیاتی

علی بیاتی، معاون حسابداری و مدیریت مالی شرکت ملی گاز ایران نیز درباره بودجه‌ریزی عملیاتی توضیح داد: پیش‌بینی سیستم جبران خدمات براساس نتایج عملکرد در سازوکار بودجه‌ریزی عملیاتی ضمن افزایش دقت و شفافیت و توسعه عدالت در فرایند تخصیص بودجه، به پویایی عملکرد سرمایه انسانی منجر می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری نشست‌های بودجه شرکت‌های تابع شرکت ملی گاز ایران طی یک ماه گذشته گفت: این نشست‌ها با مشارکت نمایندگان سازمان برنامه‌وبودجه و حضور فعال مدیران عامل شرکت‌های تابع و برخی نمایندگان آن‌ها و مدیران مالی برگزار، و شاخص‌های مدنظر به‌منظور تعیین بودجه مورد نیاز، با دقت تمام بررسی می‌شود.

معاون حسابداری و مدیریت مالی شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه در رویکرد جدید سیاست‌گذاری تخصیص بودجه، مبنا عملکرد بخش‌های مختلف شرکت در سال ۱۴۰۳ است، یادآور شد: این رویکرد به‌منزله حرکت در مسیر استقرار سیستم بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد یا همان بودجه‌ریزی عملیاتی است.

بیاتی ادامه داد: مطابق برنامه‌ریزی انجام‌شده، تلاش شده است تا سال ۱۴۰۹ نظام بودجه‌ریزی عملیاتی در سه فاز به‌طور کامل در این شرکت مستقر شود، ضمن اینکه بنا داریم فاز اول آن را که بودجه‌ریزی برنامه‌ای است، تا پایان سال ۱۴۰۵ به سرانجام برسانیم.

وی با تشریح هدف بودجه‌ریزی عملیاتی در شرکت گفت: ازآنجاکه در هر شرکتی از کالاها و خدمات مختلف، ورودی‌ها و خروجی‌های مشخصی وجود دارد، هدف نهایی این نظام بودجه‌ریزی نیز پایش ورودی و خروجی سیستم و تخصیص بودجه براساس همین موارد است.

معاون حسابداری و مدیریت مالی شرکت ملی گاز ایران اجرای نظام بودجه‌ریزی عملیاتی را گامی در مسیر توسعه عدالت برشمرد و تصریح کرد: در سازوکار این نوع بودجه‌ریزی، جبران خدمات براساس نتایج عملکرد پیش‌بینی شده است و این موضوع به پویایی عملکرد سرمایه انسانی کمک شایانی می‌کند.

بستر مناسب «هزینه‌یابی براساس فعالیت»

رضا فتحعلی‌بیگی، رئیس بودجه و کنترل هزینه‌ها نیز هدف‌گذاری برای رسیدن به بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد را تنها راه دستیابی به اهداف سازمانی در زمانی کوتاه‌تر دانست و توضیح داد: با توجه به وجود بستر مناسبی با عنوان «هزینه‌یابی براساس فعالیت» (Activity-Based Costing) ABC که از سال ۱۳۹۷ در کل کشور جاری شده، این مهم به ما کمک می‌کند بودجه‌ریزی عملیاتی را در این حوزه به‌درستی اجرا کنیم.

وی وجود صورت‌های مالی مطلوب (منصفانه) را که نشان‌دهنده طبقه‌بندی دقیق و صحیح حساب‌ها براساس استانداردهای بین‌المللی است، از دیگر شاخص‌های مناسب این بستر برشمرد و گفت: این مهم از  طریق سازمان حسابرسی رصد، کنترل و اظهارنظر کارشناسی می‌شود.

رئیس بودجه و کنترل هزینه‌ها بیان کرد: به‌دلیل اینکه در حوزه بودجه‌ریزی عملیاتی، افزون بر اطلاعات مالی، باید اطلاعات فنی، حجم فعالیت‌ها، خروجی‌ها و صرف وقت کارکنان برای انجام فعالیت‌ها و خروجی‌ها به‌درستی و با دقت شناسایی شده باشد، نیاز داریم یک پل ارتباطی بین اطلاعات مالی و فنی - عملیاتی برقرار کنیم.

فتحعلی‌بیگی با بیان اینکه در این بخش، حوزه مدیریت منابع انسانی اهمیت بسیار ویژه‌ای دارد، تصریح کرد: درواقع با شناسایی صرف وقت کارکنان برای انجام فعالیت‌ها، می‌توان فعالیت‌هایی را که اثربخشی و کارایی بیشتر دارند و در سازمان بهره‌وری ایجاد می‌کنند شناسایی کرد و افرادی را که در انجام فعالیت‌ها کارآمدتر، فنی‌تر، دقیق‌تر و کوشاتر هستند، در حوزه‌هایی که بهره‌وری بیشتری دارد به‌ کار گرفت.

وی در پایان گفت: درواقع بدون افزودن منابع جدید به سازمان، با همین جانمایی افراد در جایگاه‌های مفیدتر، کارایی، اثربخشی و درنهایت، بهره‌وری سازمان را افزایش خواهیم داد و اینجاست که نقش مدیریت منابع انسانی بیش‌ازپیش خود را به رخ می‌کشد؛ ما در حوزه بودجه‌ریزی عملیاتی نیاز داریم که صرف وقت کارکنان برای خروجی‌ها به‌طور کامل محاسبه شود.

کد خبر 645916

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =