بانک آو آمریکا پیش‌بینی قیمت نفت را ۵ دلار کاهش داد

بانک آو آمریکا پیش‌بینی خود برای نفت خام برنت در سال ۲۰۲۵ را پنج دلار برای هر بشکه کاهش داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بانک آو آمریکا در تازه‌ترین برآوردش پیش‌بینی خود برای قیمت نفت خام شاخص برنت در سال ۲۰۲۵ را با اشاره به تقاضای ضعیف‌تر به‌ویژه از سوی چین و افزایش قابل‌ توجه ذخیره‌سازی‌های نفت، با ۵ دلار کاهش، ۷۵ دلار برای هر بشکه اعلام کرد.

به گفته تحلیلگران این بانک آمریکایی، کاهش روزانه یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه‌ای تقاضای جهانی نفت خام در سال ۲۰۲۵ نسبت به دوره مشابه سال ۲۰۲۴ همراه با افزایش عرضه روزانه یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه‌ای نفت تولیدکنندگان خارج از ائتلاف اوپک‌پلاس، توانایی اوپک‌پلاس را برای افزایش تولید محدود خواهد کرد.

عوامل متعددی اشتهای نفت چین در سال جاری میلادی را به‌شدت کاهش داده است که به‌طور بالقوه به اوج مصرف منجر می‌شود و انتظار می‌رود رشد تقاضا در سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ به‌ترتیب به روزانه ۱۸۰ هزار بشکه و ۲۱۰ هزار بشکه نسبت به سال‌ پیش از آن کاهش یابد.

بانک آو آمریکا اعلام کرد: نبود توازن بین تقاضای جهانی و رشد عرضه نفت غیراوپک، معمایی برای اوپک‌پلاس ایجاد کرد که امیدوار بود سهم بازار را در سه‌ ماه چهارم ۲۰۲۵-۲۰۲۴ به‌ دست آورد.

هشت عضو اوپک‌پلاس پس از مشاهده افت اخیر قیمت نفت در بازارهای جهانی روز پنجشنبه (۱۵ شهریور)، پس از برگزاری نشستی ویدئوکنفرانسی تصمیم گرفتند تسهیل تدریجی کاهش عرضه داوطلبانه (افزایش تدریجی عرضه) اضافه روزانه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه‌ای خود را دو ماه، یعنی تا دسامبر، به تعویق بیندازند.

بانک آو آمریکا یادآور شد که حتی با وجود به‌تعویق‌افتادن تسهیل کاهش عرضه داوطلبانه اضافه هشت عضو اوپک‌پلاس، بازار باید در سال ۲۰۲۵ با مازاد عرضه روزانه ۷۳۰ هزار بشکه‌ای روبه‌رو باشد که این وضع به افت قیمت‌های جهانی نفت خام منجر می‌شود.

ائتلاف اوپک‌پلاس به‌طور معمول دو راهبرد بالقوه دارد: یا اجازه می‌دهد قیمت‌های بالای نفت در بازار حاکم شود، زیرا عرضه غیراوپک به تقاضای جهانی نفت پاسخ می‌دهد، یا افزایش تولید را در پیش می‌گیرد که این وضع کاهش قیمت‌ها و درآمد را به خطر می‌اندازد، اما هدفش بیرون‌راندن تولیدکنندگان با هزینه بالاتر از بازار است.

این بانک آمریکایی اعلام کرد: مورد نخست، خط پایه ماست، مورد دوم به جنگ سهم در بازار بازمی‌گردد که می‌تواند به کاهش قیمت نفت برنت در سال آینده و رسیدن به میانگین ۶۰ دلار برای هر بشکه منجر شود.

کد خبر 646136

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =