تغییرات مدیریتی در صندوق بازنشستگی نفت با هدف ایفای مسئولیت‌های بین‌نسلی

وزیر نفت دولت چهاردهم با توجه به مسئولیت بین‌نسلی صندوق بازنشستگی صنعت نفت در تأمین مستمری بازنشستگان این صنعت و با هدف مدیریت هرچه بهتر و جلوگیری از کمترین چالش، سعید خوشرو را با سابقه مدیریتی مطلوب، به‌عنوان رئیس این صندوق منصوب کرد.

به گزارش خبرنگار شانا، صندوق‌ بازنشستگی صنعت نفت با توجه به تأمین رفاه بازنشستگان باید به‌طور روزافزون به سرمایه‌گذاری در تولید داخلی اقدام و برای تأمین هرچه بیشتر رفاه افراد تحت پوشش خود، گام‌های مؤثرتری بردارد.

از سوی دیگر، وجود ۱۹ طرح با سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری در این صندوق همواره اهمیت مدیریت کلان در آن را بیشتر می‌کند. همچنین از آنجا که این صندوق مسئولیت بین‌نسلی دارد و ماهانه حدود ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان مستمری پرداخت می‌کند باید مدیری باتجربه و البته کارآمد در رأس آن باشد.

با توجه به این اهمیت، یکی از انتصاب‌های اخیر وزیر نفت در دولت چهاردهم، با هدف افزایش سوددهی و بهره‌وری اقتصادی صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت، سعید خوشرو بود. وی بیش از ۲۵ سال سابقه در بخش‌های مختلف صنعت نفت ازجمله مدیریت امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران و عضویت در هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران را در کارنامه خود دارد و از جنس صنعت نفت است.

وزیر نفت همچنین ابراهیم منصورنژاد و منصور معظمی را طبق ماده ۸ اساسنامه صندوق‌ها به عضویت هیئت امنای این صندوق منصوب کرد. پاک‌نژاد همچنین طبق مفاد ماده ۹ و ۱۱ در احکامی جداگانه عیسی مقدمی‌زاد، سیدمهدی هاشمی، علی کاردر، احمد نصیری، حمیدرضا عراقی و تقی ابراهیمی را به‌عنوان اعضای اصلی هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت و کریم زمانی و جهانگیر پورهنگ به‌عنوان اعضای علی‌البدل هیئت‌ رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت منصوب کرد.

گروه اقتصادی صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت به‌عنوان بخش غیردولتی و مستقل به دلیل سرمایه‌گذاری در حوزه تخصصی نفت و انرژی در این بخش دارای پروژه‌های بااهمیتی در حوزه‌های بالادستی صنعت نفت، پتروپالایشگاهی، پتروشیمیایی، دانش‌بنیان، طراحی و مهندسی و خدمات پیمانکاری و شرکت‌های تولیدی در حوزه روانکارها و قیر و ساخت تجهیزات پیشرفته صنایع نفت و انرژی است، ازاین‌رو به نظر می‌رسد وجود مدیری کاردان و شایسته در صدر این صندوق بتواند علاوه بر تأمین آینده بازنشستگان صنعت نفت، امیدی روزافزون برای شاغلان این صنعت باشد.

 صندوق بازنشستگی صنعت نفت کی و چرا تشکیل شد؟

صندوق‌های بازنشستگی، پس‌انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت در سال ۱۳۲۶ بر اساس مصوبه‌های مربوطه تشکیل شده است و در ادامه، طبق تکلیف مقرر در ماده ۱۴ قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت، از سال ۱۳۹۳ با اساسنامه مصوب اداره می‌شود. متعاقباً اساسنامه سال ۹۳، طبق رأی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری باطل شد و از سال ۹۸، اساسنامه جدید به تصویب هیئت وزیران وقت رسید و همان سال برای اجرا ابلاغ شد. به ‌موجب اساسنامه یادشده اموال، وجوه، درآمدها و دارایی‌های صندوق متعلق به شخصیت حقوقی صندوق بوده و مطلقاً جزو اموال، وجوه و درآمدها و دارایی‌های دولت، وزارت نفت و شرکت‌های اصلی و فرعی تابعه آن و سایر اشخاص نیست و همه اموال، وجوه، درآمدها و دارایی‌هایی صندوق به هر نحوی و به هر صورت به هیئت امنای صندوق به‌عنوان امین سپرده شده است. هدف صندوق‌ها، پرداخت مستمری بازنشستگی، ازکارافتادگی، غرامت تأمین آتیه، تأمین رفاه، ارائه خدمات درمان، بهداشت و سلامت و ارائه سایر خدمات وفق مقررات و آیین‌نامه‌های مربوطه است.

صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت با توجه به اینکه تعهداتی بین‌نسلی به‌عهده‌ دارد با سرمایه‌گذاری در طرح‌های سودآور به‌خصوص در حوزه نفت و انرژی و دریافت سود حاصل از آنها و کسور کارمندان شاغل صنعت نفت، منابع ورودی لازم برای پرداخت مستمری و مقرری را تأمین می‌کند.

افزایش بهره‌وری و بازدهی سرمایه‌گذاری‌ها، شناسایی مطالبات و پیگیری برای وصول آنها، پرهیز از هزینه‌های غیرضروری، ایجاد زنجیره ارزش در محصولات تولیدی طرح‌های سرمایه‌گذاری ازجمله پتروشیمی‌ها و پتروپالایشگاه‌های مرتبط، پرهیز از ورود به طرح‌های غیراقتصادی و به دست آوردن طرح‌های سودآور با تمرکز بر حوزه تخصصی نفت و انرژی ازجمله اصول و ارزش‌های این صندوق بازنشستگی است.

همچنین حرکت به سمت تولید بیشتر با قابلیت صادرات و ارزآوری در شرکت‌های مرتبط، افزایش سهم در بازارهای اقتصادی داخلی و خارجی، عرضه سهام شرکت‌ها و محصولات در بورس، تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان و به‌دست آوردن فناوری و تکنولوژی‌های روز و بهبود مستمر فرایندها از دیگر جمله اصول و ارزش‌های این صندوق بازنشستگی است.

مدیران انتخابی صندوق بازنشستگی صنعت نفت میراث‌دار شهدای انقلاب به‌ویژه شهدای صنعت نفت، بازنشستگان و شاغلان در صندوق بازنشستگی صنعت نفت هستند و برای رسیدن به قله‌های آبادانی در کشور و جایگاه واقعی به لحاظ اقتصادی باید گام‌های استواری بردارند.

صندوق بازنشستگی صنعت نفت با توجه به رسالت خود در زمینه اقتصادی یعنی ایجاد سود اقتصادی بهتر برای اعضا خود، باید بتواند هم از ظرفیت منابع داخل استفاده لازم را برای ایجاد بهره‌وری ببرد، هم با استفاده از سود حاصل از این منابع به توسعه صنعت نفت و حتی به تولیدی که منجر به صادرات شود دست یابد که در این حالت ایران نه‌تنها یک کشور مصرف‌کننده صرف نخواهد بود، بلکه از منابع خود می‌تواند برای به‌دست ‌آوردن بازارهای خارج از مرزها بهره‌مند شود.

صندوق بازنشستگی صنعت نفت از بودجه دولتی استفاده نمی‌کند

صندوق بازنشستگی صنعت نفت «غیردولتی» است و از بودجه دولتی استفاده نمی‌کند، بنابراین پویایی و درآمدزایی بخش سرمایه‌گذاری این صندوق که تأمین‌کننده بیش از دوم‌سوم منابع پرداخت مستمری و مقرری بازنشستگان و بازماندگان صنعت نفت بااهمیت و حیاتی است، شاید این موضوع از دلایلی بود که وزیر نفت دولت چهاردهم یکی از نخستین احکام انتصابی خود را به مدیران این صندوق اختصاص داد.

یادمان نرود که تأمین منظم و به‌موقع منابع یادشده برای خدمات‌رسانی مناسب به جامعه ذی‌نفعان با اهمیت است. از سوی دیگر توسعه و پیشرفت هرکدام از پروژه‌های این مجموعه اقتصادی در رشد اقتصادی کشور مؤثر است. برای مثال پتروشیمی مارون، پتروشیمی زاگرس، پتروشیمی خارک، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، سیمان خاش، سیمان بهبهان، سرمایه‌گذاری صنعت و معدن، پتروشیمی فن‌آوران و داروسازی اسوه از زیرمجموعه‌های اصلی و بورسی این صندوق‌ها هستند و از شرکت‌های غیربورسی نیز می‌توان به پتروشیمی باختر، پتروشیمی مروارید، شرکت ملی نفتکش ایران، پتروشیمی اروند، پتروشیمی تندگویان، لوله‌سازی اهواز، خدمات بیمه‌ای امین پارسیان، تأمین سرمایه سپهر و... اشاره کرد، همچنین صندوق صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، صندوق ملی نفتکش ایران، صندوق پتروشیمی اروند و صندوق پتروشیمی تندگویان نیز از صندوق‌های زیرمجموعه صندوق بازنشستگی وزارت نفت به‌شمار می‌روند.

بهره‌برداری از ۷ طرح اقتصادی صندوق‌ها تا ۲ سال آینده

براساس برنامه‌ریزی‌ها تا پایان سال آینده هفت پروژه شامل سه طرح پتروشیمی، دو طرح پتروپالایشگاهی، یک واحد کیفیت‌بخشی به روغن صنعتی و یک واحد ۱۵۰ مگاواتی تولید برق در صندوق بازنشستگی صنعت نفت به بهره‌برداری خواهد رسید. همچنین امسال در صورت تأمین خوراک، ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ دهلران آماده راه‌اندازی است. هم‌زمان با این طرح ملی، فاز گازی ۱۵۰ مگاواتی نیروگاه صبا دهلران نیز آماده بهره‌برداری خواهد بود.

طرح الفین توسعه پتروشیمی کنگان صندوق بازنشستگی صنعت نفت نیز امسال آماده راه‌اندازی خواهد شد. پس از گشایش این واحد، دو طرح پتروشیمی از نوع پلیمری از واحدهای پایین‌دست الفین کنگان، سال آینده به مرحله بهره‌برداری می‌رسد. براساس بررسی طرح FRW (پارافین‏‏‏‌های مدیکال گرید) شرکت نفت سپاهان، احتمال راه‌اندازی این طرح تا پایان سال وجود دارد، ازاین‌رو شورای پروژه‌های صندوق بازنشستگی صنعت نفت طبق ضوابط فنی و مالی، پیگیری، نظارت و رفع موانع پیشرفت را در دستور کار مستمر قرار داده است.

سعید خوشرو، رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت در آیین معارفه اعضای هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی کارکنان صنعت نفت گفت: حفظ و افزایش منابع و دارایی‌های صندوق‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا توسعه این بخش به معنای حمایت از اصول و مبانی بنیادی صندوق‌ها و تداوم فعالیت‌های آن است.

 وی ادامه داد: عرصه خدمت در صنعت نفت به‌خصوص در صندوق‌های بازنشستگی پیوسته و مستمر است. ازاین‌رو، در مقاطع زمانی مشخص خدمتگزاران جدید، فرصت و نعمت خدمت می‌یابند و این فرایند ادامه می‌یابد، بنابراین آثار و پیامدهایی که از فعالیت مدیران در صحنه کار و تلاش و خدمتگزاری باقی می‌ماند بااهمیت و ارزشمند است.

 خوشرو در این نشست تصریح کرد: حفظ و افزایش دارایی و منابع صندوق‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا این عمل به معنای حمایت از اصول و مبانی بنیادی صندوق‌ها و تداوم فعالیت‌های آن است. درواقع، این اقدام‌ها به‌عنوان پشتوانه‌ای برای ارائه خدمات و انجام تعهدات قانونی به جامعه ذی‌نفعان عمل می‌کنند.

 وجود ۱۹ طرح با سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دلار از سوی گروه صندوق بازنشستگی صنعت نفت، بحث مدیریت کلان در این صندوق را به یکی از مسائل مهم صنعت نفت در وزارت نفت دولت چهاردهم تبدیل کرده است، از سوی دیگر از آنجا که این صندوق مسئولیت بین‌نسلی دارد و ماهانه حدود ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان مستمری پرداخت می‌کند، کمترین چالش در آن می‌تواند مشکلات زیادی را برای صنعت نفت به وجود آورد.

کد خبر 646490

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =