افزایش عرضه اوپک‌پلاس از دسامبر ۲۰۲۴ کلید می‌خورد

منابع اوپک‌پلاس اعلام کردند که روند تدریجی تسهیل کاهش عرضه داوطلبانه اضافه اعضای این ائتلاف از دسامبر ۲۰۲۴ آغاز می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دو منبع  اوپک‌پلاس (ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت-اوپک و غیر اوپک) روز پنجشنبه (پنجم مهر) اعلام کردند که شماری اعضای این ائتلاف، تسهیل تدریجی کاهش عرضه داوطلبانه اضافه (افزایش تولید) را از دسامبر آغاز خواهند کرد، اما ابتدا باید مازاد عرضه بعضی از اعضا با کاهش تولید جبران شود.

این منابع می‌گویند این برنامه تغییر رویه محسوسی نسبت به سیاست کنونی نشان نمی‌دهد این در حالی است که فایننشال تایمز به‌تازگی گزارش داده است که عربستان به برنامه تسهیل تدریجی کاهش عرضه دواطلبانه اضافه خود از دسامبر متعهد است و از هدف غیررسمی نفت ۱۰۰ دلاری با هدف احیای سهم بازار فاصله گرفته است.

اوپک و عربستان بارها اعلام کرده‌اند که هدف قیمتی مشخصی را دنبال نمی‌کنند و براساس بنیان‌های بازار و برای برقراری تعادل بین عرضه و تقاضا تصمیم می‌گیرند.

یکی از منابع اوپک‌پلاس گفت: آغاز برنامه تسهیل تدریجی کاهش عرضه داوطلبانه هشت عضو این ائتلاف از ماه دسامبر به‌دلیل احیای سهم بازار نیست، بلکه آغاز برنامه‌ای از پیش تعیین شده است.

اوپک‌پلاس قرار است با تسهیل تدریجی بخشی از کاهش عرضه داوطلبانه هشت عضو این ائتلاف، تولیدش را در ماه دسامبر روزانه ۱۸۰ هزار بشکه افزایش دهد.

عراق و قزاقستان متعهد شده‌اند در ماه سپتامبر  با هدف جبران تخطی از سهمیه تولید خود در اوپک‌پلاس، در مجموع روزانه ۱۲۳ هزار بشکه از تولید خود بکاهند.

یکی از منابع اوپک پلاس با اشاره به افزایش ماه دسامبر تصریح کرد: زمانی که برنامه جبرانی و ارقام تولید عراق و قزاقستان برای ماه سپتامبر مشخص شود، امکان تسهیل کاهش عرضه (افزایش عرضه) فراهم می‌شود زیرا تأثیر افزایش ناچیز خواهد بود.

برنامه‌های کاهش جمعی و کاهش عرضه داوطلبانه شماری از اعضای اوپک‌پلاس در مجموع شامل کاهش روزانه ۵ میلیون و ۸۶۰ هزار بشکه معادل ۵۰۷درصد از کل تقاضای جهانی نفت است.

هشت عضو اوپک‌پلاس پیش‌تر قرار بود از یکم سپتامبر برنامه تسهیل تدریجی کاهش عرضه (افزایش تولید) را آغاز کنند اما با مشاهده رسیدن قیمت نفت به پایین‌ترین حد ۹ ماه گذشته، برنامه را برای دو ماه به تعویق انداختند.

شاخص نفت خام برنت امروز زیر ۷۲ دلار برای هر بشکه معامله شده است.

کارگروه وزارتی نظارت بر توافق اوپک‌پلاس (JJMC)  قرار است دوم اکتبر برای بررسی اوضاع بازار نشست برگزار کنند که انتظار می‌رود تغییری در سیاست این ائتلاف ایجاد کنند.

الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه روز پنجشنبه به رویترز گفت: هیچ تغییری در برنامه اوپک‌پلاس برای آغاز تسهیل تدریجی تدریجی کاهش عرضه نفت (افزایش تولید) از دسامبر وجود ندارد.

پاول سوروکین، معاون وزیر انرژی روسیه، هم اعلام کرد که روسیه نمی‌خواهد بازار را با نفت اشباع کند، در حالی که قصد دارد تولیدش را از سال ۲۰۳۰ میلادی به ۵۴۰ میلیون تن در سال برساند.

کاهش‌ عرضه عراق و قزاقستان براساس برنامه جبران تخطی از سهمیه‌های تولید است، که در ماه‌های آینده سال ۲۰۲۴ و تا سال ۲۰۲۵ خواهد بود.

سومین منبع اوپک‌پلاس گفت: احتمال می‌رود اعضای اوپک‌پلاس در ماه نوامبر بار دیگر گردهم آیند.

کد خبر 646645

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =