اوپک‌پلاس و عربستان برای نفت هدف قیمتی ندارند

منابع داخلی اوپک‌پلاس و عربستان موارد مطرح شده در گزارش روزنامه فایننشال تایمز مبنی بر کوتاه آمدن از هدف قیمتی ۱۰۰ دلار با هدف دنبال کردن سیاست احیای سهم بازار را تکذیب کردند.

به گزارش خبرگزاری آرگوس، چند منبع اوپک‌پلاس (ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت - اوپک و غیراوپک) اعلام کردند که عربستان و اوپک‌پلاس هیچ‌یک هدف مشخصی برای قیمت‌ نفت ندارند و از اعضا نمی‌خواهند تعادل بازار را قربانی سیاست سهم بازار کنند.

در پی گزارش‌های رسانه‌ای تأییدنشده مبنی بر احتمال تمایل عربستان به تحمل قیمت‌های پایین‌تر نفت با هدف دنبال کردن سیاست احیای سهم بازار، قیمت نفت در معاملات اوایل روز پنجشنبه (پنجم مهر) کاهش یافت.

منابع داخلی اوپک‌پلاس این ادعاها را رد و تأکید کردند که مبنای تصمیم‌گیری ائتلاف اوپک‌پلاس همیشه به جای دنبال کردن هدف قیمتی، بنیان‌های بازار به‌ویژه میانگین پنج‌ ساله ذخیره‌سازی‌های جهانی نفت خام خواهد بود.

یکی از منابع در واکنش به ادعای روزنامه فایننشال تایمز گفت: اوپک، اوپک‌پلاس و سعودی‌ها هیچ‌کدام هدف قیمتی خاصی ندارند.

منبع دوم گفت: رقم ۱۰۰ دلاری گزارش‌شده یک هدف نیست، اما به احتمال زیاد به برآورد اخیر بانک‌ها و دیگر مؤسسه‌های مالی از قیمت مناسب نفت برای تحقق بودجه عربستان سعودی اشاره دارد.

صندوق بین‌المللی در ماه آوریل قیمت نفت خام برای تحقق بودجه عربستان در سال ۲۰۲۴ میلادی را ۹۶ دلار و ۲۰ سنت برای هر بشکه پیش‌بینی کرد که تقریباً ۲۰ درصد بیشتر از سال پیش از آن و حدود یک‌سوم بالاتر از قیمت‌های کنونی نفت خام برنت است.

این منبع اوپک‌پلاس گفت: نقطه سربه‌سر (رقم مورد نیاز برای تحقق برنامه بودجه) در بهترین حالت، نشان‌دهنده قیمت مدنظر است، اما گویای همه داستان نیست، تمرکز بر آن به کلی از این ایده که یک دولت ابزارهای دیگری مانند انتشار اوراق قرضه، استقراض، تنظیم بودجه برای مدیریت یک اقتصاد دارد، خالی است.

هشت عضو اوپک‌پلاس قرار بود تسهیل تدریجی کاهش عرضه داوطلبانه اضافه روزانه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه‌ای (افزایش تولید) خود را از یکم سپتامبر آغاز کنند، اما افزایش نگرانی‌ها درباره شرایط اقتصادی جهان و به‌نوبه خود تقاضای نفت، اعضای این ائتلاف را بر آن داشت تا این طرح را دو ماه تا دسامبر به تعویق بیندازند.

با توجه به احتمال تداوم نگرانی‌ها درباره تقاضای نفت و تبدیل این رقم تولید به مازاد عرضه از ابتدای سال آینده، نیاز به افزایش عرضه اوپک‌پلاس از دسامبر محل پرسش برخی از ناظران شده است و اینکه اگر هشت عضو اوپک‌پلاس به کاهش داوطلبانه خود ادامه دهند، آیا این نشان‌دهنده دست کشیدن از سیاست سهم بازار است.

منبع سوم اوپک‌پلاس این دیدگاه را رد کرد، زیرا این ائتلاف تنها آنچه را که پیش‌تر کاهش داده است به بازار برمی‌گرداند.

این منبع گفت: به‌عنوان یک ائتلاف، بارها تأکید کرده‌ایم که این کاهش‌ها داوطلبانه و موقتی بوده و همواره گفته‌ایم که می‌توان آنها را متوقف یا معکوس کرد و اوایل ماه جاری میلادی دقیقاً بر اساس همین منوال برنامه را تا دسامبر به تعویق انداختیم.

به گفته منابع اوپک‌پلاس، به تعویق انداختن برنامه تسهیل تدریجی کاهش عرضه داوطلبانه روزانه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه‌ای هشت عضو اوپک‌پلاس منطقی دوگانه را دنبال می‌کرد.

این منبع ادامه داد: این موضوع بازتاب‌دهنده نااطمینانی درباره اقتصاد جهانی، اقتصاد ایالات متحده آمریکا و چین، نرخ بهره و تقاضاست، اما مهم‌تر از آن، تصمیم یادشده به این دلیل گرفته شد که به اعضای خاطی اوپک‌پلاس مانند عراق و قزاقستان که امسال بیش از سهمیه خود تولید کردند، برای نشان دادن جدیت خود برای جبران فرصت بیشتری داده شود.

یکی از منابع اوپک‌پلاس گفت: امروز ابهام‌های زیادی وجود دارد که ما به‌عنوان اوپک‌پلاس هیچ کنترلی بر آن نداریم، اما آنچه را که ما کنترل می‌کنیم، شرایط خودمان است.

عراق و قزاقستان در ماه‌های اخیر برای جبران تخطی از سهمیه تولیدشان زیر فشار شدیدی قرار گرفته‌اند تا نه‌تنها به اهداف خود پایبند باشند، بلکه مازاد عرضه گذشته را هم جبران کنند.

این منبع اوپک‌پلاس گفت: تولید بیش از حد بر اعتبار ما تأثیر می گذارد و ما باید با آن مقابله کنیم. نظم و انضباط بسیار مهم است.

یک منبع اوپک‌پلاس تصریح کرد: گزارش‌هایی مطرح شده است که عربستان سعودی برای آغاز برنامه تسهیل کاهش عرضه داوطبانه اضافه خود از ماه دسامبر مصمم است.

وی افزود: نخست این تصمیمی نیست که عربستان بگیرد. این تصمیم هر هشت عضو اوپک‌پلاس است.

این منبع ادامه داد: این گروه همچنین چند هفته برای تصمیم‌گیری درباره ادامه یا تعویق برنامه تسهیل تدریجی فرصت دارد، قرار است در هفته یکم نوامبر تصمیم گیری شود و تا آن زمان ائتلاف اوپک‌پلاس می‌تواند دید عمیق‌‎تری به بنیان‌های بازار نفت و جبران عراق و قزاقستان داشته باشد.

کد خبر 646658

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =