بازار نفت اکنون تحت تأثیر خطرهای ژئوپلیتیک است

معاون نخست وزیر روسیه تأکید کرد که نوسان‌های قیمت نفت ناشی از تشدید خطرهای ژئوپلیتیک در منطقه خاورمیانه است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، الکساندر نواک در گفت‌وگو با خبرگزاری العربیه بیان کرد که انتظار دارد نوسان‌های قیمت نفت به‌دنبال نوسان‌های ناشی از تنش‌ها در خاورمیانه کاهش یابد، زیرا اکنون خطرهای ژئوپلیتیکی در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه مسکو هرگونه فشار تحریم‌ها و سقف قیمتی تحمیل‌شده ازسوی غرب بر بخش نفت این کشور را تحمل خواهد کرد، گفت: ما می‌توانیم با هر قیمتی به زندگی خود ادامه دهیم.

معاون نخست‌وزیر روسیه در پاسخ به پرسشی درباره شهادت سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب حزب‌الله گفت: حوادثی که اکنون در خاورمیانه رخ می‌دهد، بی‌شک بر بازار تأثیر می‌گذارد.

نواک با اشاره به اینکه در هفته‌های اخیر قیمت‌ها نوسان داشته است، افزود: فکر می‌کنم اوضاع به حال عادی باز خواهد گشت.

وی تأکید کرد که مسکو همکاری خود را با سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) پس از سال ۲۰۲۵ میلادی ادامه خواهد داد و پس از آن توافق کنونی برای کاهش عرضه نفت ائتلاف اوپک و غیراوپک (اوپک‌پلاس) منقضی می‌شود.

معاون نخست وزیر روسیه گفت: اوپک‌پلاس به‌طور راهبردی عرضه نفت را کاهش می‌دهد و سهم بازار را با دید بلندمدت واگذار می‌کند تا کشورهای تولیدکننده سرمایه‌گذاری کافی را تضمین کنند، در حالی که قیمت نفت برای  دو قشر تولیدکننده و مصرف‌کننده مناسب است.

نواک در پاسخ به این پرسش که آیا حفظ سهم بازار مهم‌تر از قیمت است، پاسخ داد که تفکر کوتاه‌مدت اشتباه است.

وی با بیان اینکه ما احتمالاً به‌طور موقت سهم بازار را از دست می‌دهیم، اما ما مشتاقانه منتظر امروز نیستیم، بلکه نگاهمان به آینده است، ادامه داد: توسعه بخش انرژی در کشورهای صادرکننده با هدف تداوم سرمایه‌گذاری برای ایجاد ظرفیت‌های تولید تازه اهمیت دارد.

سهم بازار ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش موسوم به اوپک‌پلاس که در اواخر سال ۲۰۱۶ تشکل شد، پس از کاهش تولید از سال ۲۰۲۲ و افزایش عرضه ازسوی ایالات متحده آمریکا و دیگر تولیدکنندگان به پایین‌ترین حد خود رسیده است.

بر اساس محاسبات رویترز بر اساس ارقام آژانس بین المللی انرژی، تولید نفت اوپک‌پلاس برابر با ۴۸ درصد عرضه جهانی است.

نواک گفت: قیمت کنونی نفت که تا به امروز به‌طور میانگین حدود ۸۰ دلار در هر بشکه بوده است، متعادل است و نیازهای مصرف کنندگان و تولیدکنندگان را برآورده می‌کند.

کد خبر 646737

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =