۲۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۰
  • کد خبر: 647023
گزیده‌های نفتی هفته

دیدار و گفت‌وگوی وزیر نفت و معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان در تهران، صدرنشینی ایران در تولید نفت اوپک و برگزاری کنفرانس بین‌المللی بهینه‌سازی مصرف انرژی از مهم‌ترین خبرهای صنعت نفت در هفته جاری بودند.

دیپلماسی در تهران: شاهین مصطفی‌یف، معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان این هفته به تهران آمد و در دیدار با مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری از اعلام آمادگی کشورش برای گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران و خطوط سوآپ انرژی خبر داد.

پزشکیان هم تأکید کرد: خواهان تداوم و گسترش همکاری‌ها با جمهوری آذربایجان در زمینه‌های انرژی و کشاورزی هستیم و به آنچه در این زمینه‌ها توافق شده، پایبندیم.

دیدار و گفت‌وگو با محسن پاک‌نژاد، وزیر نفت برنامه دیگر معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان بود. پاک‌نژاد در این دیدار با اشاره به اشتراک‌های فرهنگی و تاریخی تهران و باکو اعلام کرد: توسعه و افزایش همکاری‌های دو طرف در حوزه انرژی ضروری و نیازمند زیرساخت‌های لازم است.

صدرنشینی ایران در تولید نفت اوپک: تازه‌ترین گزارش دبیرخانه اوپک نشان می‌دهد ایران میان کشورهای عضو اوپک بیشترین افزایش تولید نفت را در ماه سپتامبر (شهریور – مهر) به خود اختصاص داده و در حالی که مجموع تولید نفت اعضای اوپک ۲.۳ درصد کاهش داشته، تولید نفت ایران در ماه گذشته میلادی رشدی ۰.۶ درصدی را ثبت کرده است.

بر این اساس، ایران پس از عربستان با تولید روزانه ۸ میلیون و ۹۷۱ بشکه و عراق با تولید روزانه ۴ میلیون و ۱۱۲ هزار بشکه، با تولید روزانه ۳ میلیون و ۳۱۶ هزار بشکه جایگاه سومین تولیدکننده سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) را حفظ کرده است.

برگزاری کنفرانس بین‌المللی بهینه‌سازی مصرف انرژی: این کنفرانس روز دوشنبه (۲۳ مهر) با حضور جمعی از مدیران و معاونان وزارت نفت برگزار شد.

هوشنگ فلاحتیان، معاون وزیر نفت در امور برنامه‌ریزی در سخنانی با اشاره به اینکه تولید انرژی اولیه کشور ۹ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه معادل نفت خام در روز است، گفت: نیروگاه‌های حرارتی، پالایشگاه‌های نفت و گاز و خطوط انتقال و توزیع، حدود ۱۸ درصد از عرضه انرژی اولیه را به خود اختصاص داده‌اند که این مقدار از طریق افزایش میانگین بازده نیروگاه‌های حرارتی تا حدود ۵۰ درصد قابل صرفه‌جویی است.

حسین حسین‌زاده، مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت هم با بیان اینکه طرح‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت برای صرفه‌جویی انرژی در این شرکت تعریف شده است، اعلام کرد: با اجرای این طرح‌ها تا پایان سال ۱۴۲۰، ۹۰ میلیارد دلار به ارزش نفت کشور افزوده می‌شود.

دیگر خبرها: انتصاب «شمس‌الله بهمئی» به‌عنوان سرپرست مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت، اعضای هیئت‌مدیره شرکت ملی گاز ایران و «احمدرضا راستی» به‌عنوان مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران، انتخاب وزارت نفت به‌عنوان دستگاه اجرایی برتر در حوزه استانداردسازی، کسب رتبه نخست پاسخگویی دستگاه‌های اجرایی در سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات از سوی وزارت نفت و برگزاری همایش سوخت‌رسانی زمستانی از دیگر خبرهای صنعت نفت در هفته جاری بودند.

پیشنهاد هفته: کارکنان عملیاتی صنعت نفت شب و روزهای توفانی و مواج دریا روی سکوهای نفتی و گازی یا ظهرهای داغ تابستان میان غول‌هایی از آهن و فولاد پالایشگاه‌ها پای کارند تا تولید انرژی کشور لحظه‌ای متوقف نشود، به دور از خانواده و عزیزانشان شب‌ها و روزها را می‌گذرانند تا مردم کشورشان در آسایش باشند. گزارش تصویری از دیدار عکاس شانا با جمعی از آنها را اینجا ببینید.

کد خبر 647023

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =