ضرورت تدوین الگوی حمل و نقل مناسب برای کاهش آلودگی هوا

رئیس گروه خودرو و قطعات وزارت صنعت با تاکید بر ضرورت تدوین الگوی حمل و نقل مناسب برای کاهش آلودگی هوا گفت: خودروهایی که به سن فرسودگی رسیده‌اند، باید از چرخه مصرف کنار گذاشته و یا حداقل از شهر تهران و هشت کلانشهر دیگر خارج شوند.

به گزارش خبرنگار شانا، عزیزالله گودرزی، رئیس گروه خودرو و قطعات وزارت صنعت معدن و تجارت، در حاشیه پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست در مناظره‌ای درباره آلودگی هوای کلانشهرها گفت: خودرو و به طور کلی منابع متحرک نقش زیادی در تولید آلودگی دارند، خودروهای با سن بالا که همچنان در شهری مانند تهران تردد می‌کنند، آلودگی را بسیار افزایش می‌دهند، این در حالی است که همه فاکتورهای لازم برای مدیریت این بخش در کشور وجود دارد، اما به دلایل احساسی آنها را اعمال نمی‌کنیم.

وی افزود: برای حمل و نقل شهری الگو وجود ندارد، اگر الگویی تعریف و رعایت نشود، تنها با مدیریت سوخت، در مقابله با آلودگی هوا موفق نخواهیم بود.

گودرزی تصریح کرد: الگوی حمل و نقل عمومی کنونی در شهری مانند تهران کارآیی لازم را ندارد، به عنوان مثال، تاکسی کار تاکسی را انجام نمی‌دهد، بلکه مانند یک موجود سرگردان در سطح شهر تردد می‌کند، در حالی که یک تاکسی وقتی مسافر خود را پیاده کرد باید به ایستگاه خود منتقل شود و منتظر مسافر بعدی بماند.

رئیس گروه خودرو و قطعات وزارت صنعت معدن و تجارت تاکید کرد: متاسفانه اتوبوس و مینی بوس نیز به اندازه کافی در دسترس نیست، از این رو شهروندان از سواری و در بیشتر موارد از خودرو شخصی برای تردد استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: علاوه بر این، خودروهایی که اکنون تولید می‌شوند و به اصطلاح نوشماره هستند، از استانداردهای روز دنیا بسیار عقب‌اند، همچنین به علت کمبود منابع مالی، چندسالی است که اتوبوسهای جدید به شرکت واحد تزریق نشده است از این رو میانگین سن اتوبوسها بالا رفته و این مسئله باعث افزایش تولید ذرات معلق در هوا می‌شود.

گودرزی با تاکید بر ضرورت تدوین الگوی حمل و نقل مناسب برای کاهش آلودگی هوا که باید مورد توجه جدی مسئولان قرار گیرد، گفت: 30 هزار دستگاه کامیون فرسوده از 10 شب تا 6 صبح در شهر تهران تردد می‌کنند که بیشتر آنها بالای 30 سال عمر کرده‌اند، از این رو خروجی آنها برای هوا بسیار مضر است.

رئیس گروه خودرو و قطعات وزارت صنعت معدن و تجارت با بیان این که شاید قوانین نظارت بر خودروهای در حال تردد از کم هزینه ترین راهکارها برای کاهش آلودگی هوا باشد، تاکید کرد: خودروهایی که به سن فرسودگی رسیده‌اند، باید از چرخه مصرف کنار گذاشته و یا حداقل از شهر تهران و 8 کلانشهر دیگر خارج شوند.

وی اجرای معاینه فنی مدیریت شده را هم برای جلوگیری از افزایش آلایندگی خودروهای در حال تردد ضروری دانست و عنوان کرد: کارخانه ها نیز موظفند خدمات پس از فروش مناسبتر و قابل دسترس‌تر برای مردم فراهم کنند.

در ادامه، علی اصغر رجبی، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست نیز گفت: کشورهای موفق در مقابله با آلودگی هوا سه مرحله از جمله رعایت استانداردها، یکپارچه سازی مدیریتها و فرهنگ سازی و آموزش لازم را طی کردند.

وی تاکید کرد: خودروها و موتوسیکلتهای فرسوده باید هرچه زودتر از سطح شهر جمع آوری شوند و سیستم حمل و نقل عمومی ارتقا یابد.

رجبی، به ایستگاه راه آهن در تهران اشاره کرد و گفت: روزانه حدود 60 قطار وارد و 60 قطار از ایستگاه راه آهن خارج می‌شوند، به طور میانگین پنج قطار به طور دائمی روشن هستند که کمتر از 50 درصد آنها موتورهای چهار زمانه دارند که آلودگی زیادی به همراه دارد.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست همچنین به آلودگی فرودگاه مهرآباد اشاره کرد و افزود: جهت وزش باد در تهران به گونه‌ای است که آلودگی را از مهرآباد به سمت مرکز شهر هدایت می‌کند که این مسئله نیز باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

وی تاکید کرد: داشتن سیستمهای تشویقی برای کاهش آلودگی هوا جوابگو خواهد بود و بدون شک این روش صنایع را به سمت پاک شدن سوق می‌دهد.

کد خبر 256151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =