سرمایه‌گذاری مشترک از راههای مؤثر در توسعه اقتصادی کشور است

وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت گفت: در شرائط کنونی و پسابرجام یکی از راههای موثر در توسعه اقتصادی و صنعتی کشور بحث سرمایه‌ گذاری مشترک است.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت، امروز (یکشنبه، 16 اسفندماه) در دومین همایش تجاری و بانکی ایران و اروپا که با حضور نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهوری و جمعی از مدیران و مسئولان بانکی کشور و دیگر کشورهای اروپایی برگزار شد، گفت: براساس آمار بانک مرکزی و مرکز ملی آمار در حدود یک دهه گذشته در بخش صنعت سهم ما در تشکیل سرمایه ثابت رو به کاهش بوده و در دهه ماقبل آن نیز حدود 19 درصد سهم را در سطح کلان کشور داشته‌ایم.

وی افزود: در دهه گذشته این رقم به 13 درصد کاهش پیدا کرد و در سال 91 حدود 22 درصد در تشکیل سرمایه ثابت به صورت ناخالص برخوردار بوده‌ایم که این رقم در سال 92 تثبیت شد و با رشد منفی هم روبرو بود، اما رفته رفته با تلاشها طی دو سال گذشته این رقم روبه افزایش است، ولی کماکان تا رسیدن به جایگاه قابل قبول راه زیادی باقی است.

نعمت زاده با بیان این که تلاش می‌کنیم با کمک همکاران و کارشناسان بخش صنعت، معدن و تجارت را پیشران رشد اقتصادی در کشور قرار دهیم، تصریح کرد: برنامه راهبردی 10 ساله با هدف تحقق این امر تدوین و در تیرماه سال 94 منتشر شد که در آن از نظرات صاحب‌ نظران، اساتید و بزرگان بهره بردیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این که اولویتهای سرمایه‌ گذاری در این برنامه راهبردی برای 10 سال آینده کشور مشخص کردیم، عنوان کرد: در قالب برنامه‌ های زیربخش صنعت در صنایع منتخب صنایعی مثل خودروسازی، نساجی، صنایع پیشرفت الکترونیک، دانش‌بنیان، مصالح ساختمانی و غیره لحاظ شده که می‌تواند در شرائط پس از برجام و برمبنای برنامه‌ های راهبردی در جهت رونق آنها پیش رویم.

وی در ادامه به عوامل مختلف سرمایه‌ گذاری اشاره کرد و گفت: برخی تصور کنند که منابع مالی در این بین حائز اهمیت بوده، اما باید گفت نخستین عامل توان مدیریت، نوآوری و آینده‌ نگری است که سرمایه‌ گذار باید آن را دنبال کند.

نعمت زاده افزود: در صورت توانمندی در مدیریت می‌توانیم در دیگر موارد نظیر ایجاد و دسترسی به منابع مالی، فناوری و تکنولوژی و غیره دست یابیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت، مطالعه بازار و انجام مطالعات اقتصادی و فناوری را برای انجام سرمایه‌ گذاری مهم برشمرد و عنوان کرد: در این زمینه‌ ها باید از طریق دیدگاه لازم بر شناخت کافی و همچنین مطالعه جدی، عمیق و مناسب با دید آینده و همگام با تجارب دیگران به پیش رویم و به هیچ عنوان به بازار محدود داخلی و افراد آن نگاه نکنیم.

کد خبر 256399

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =