وی افزود: برجام قرار نیست برای ما رشد اقتصادی به همراه بیاورد، بلکه یکی از عمده ترین موانع بر سر راه رشد اقتصادی را برطرف کرد تا با تکیه بر توان درونی و بهره گیری از ظرفیتهای بیرونی بتوان رونق اقتصادی ایجاد کرد.
نهاوندیان با تاکید بر این که «دولت تدبیر و امید البته در اصلاح سیاستهای اقتصادی کشور منتظر برجام و رفع تحریم ها ننشست»، گفت: دولت از همان ابتدا معتقد بود که تحریمها مسبب همه مشکلات اقتصادی ما نبوده و نیستند از این رو اصلاح سیاستهای پولی و مالی را از آغاز کارش مورد توجه قرار داد.
وی ادامه داد: از اساس یکی از عوامل موثر در حصول برجام پیامی بود که از ثبات و آرامش فضای داخلی در شرایط برقراری تحریمها به میز مذاکرات رسید و نشان می دهد که دولت برای حفظ وضع آرام و بدون التهاب اقتصاد کشور عزم راسخ دارد.
نهاوندیان با بیان این که رویکرد تعامل سازنده بر پایه مدل برد-برد به خوبی به عرصه اقتصاد قابل تعمیم است، ادامه داد: در دوره پسابرجام باید طرفهای مذاکره اقتصادی کشور را دسته بندی کنیم. مقامات دولتی، فعالان بخش خصوصی، بانکها و موسسات مالی و اعتباری، موسسات رتبه بندی اقتصادی و ارائه مشاوره، رسانه ها، موسسه های سرمایه گذاری و صندوقهای ضمانت صادرات هفت بخش قابل توجه برای برنامه ریزی انجام مذاکرات هستند که باید برای مذاکره و تعامل با یکایک آنها برنامه ریزی داشته باشیم.
برجام یک سند فرابخشی است
وی گفت: باید برای گسترش تعاملات اقتصادی کشور با جهان از همه فرصتها در کوتاه ترین زمان بهره بگیریم، اما در عین حال باید از شتابزدگی هم پرهیز کنیم تا خطاهای گذشته تکرار نشده و ایران به بازار مصرفی بزرگ بدل نشود.
رئیس دفتر رئیس جمهوری درون زا و برون نگر بودن را دو محور سیاستهای اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و افزود: بر این اساس اقتصاد کشور باید به سمتی هدایت شود که ارزش افزوده و تولید آن بر پایه حرکتی در داخل کشور رونق و ارتقا یابد. نتیجه اولیه این تعریف آن است که برجام قرار نیست به تنهایی برای ما رشد اقتصادی به همراه بیاورد، بلکه برجام یکی از موانع عمده ای را که بر سر راه حرکت اقتصاد کشور وجود داشت برطرف کرد.
نظر شما