شصت‌وچهارمین شماره مجله تصویری نفت و انرژی (متنا)

یکی از مهم‌ترین و البته تأثیرگذارترین عوامل رشد مصرف منابع انرژی در جهان، توسعه نرخ شهرنشینی و رویکردهای مربوط به افزایش این نرخ و رابطه مستقیم آن با مصرف‌زدگی است.

خوشبختانه یا متأسفانه، نرخ رو به افزایش جمعیت شهری، نیازهایی که این جمعیت در حال رشد در کشورهای مختلف به منابع مختلف انرژی برای گذران امور دارند و بالاخره توجه به ذات تمدن شهری که با استفاده روزافزون از منابع تغییریافته انرژی تکمیل می‌شود، موجبات تغییر الگوهای مصرف و تغییر نگاه به منابع سنتی انرژی را فراهم می‌کند. در نگاه کلان توسعه‌محور و در تئوری‌های موفق توسعه پایدار در اقتصاد انرژی، لزوم توجه به منابع جدید و سرمایه‌گذاری در ایجاد این منابع، به‌خصوص مدیریت کلان‌شهری در زمینه انرژی، حیاتی است و جوامعی که در زمینه تغییر نگاه و رویکرد به استفاده منابع مختلف و تغییر مسیر در شیوه‌های سنتی مصرف، پیشرو بوده‌اند، تجربه‌های مفیدی در رشد و پیشرفت داشته‌اند.

به‌هرروی، افزایش نرخ جمعیت شهری، مسئله مهم مهاجرت از روستاها به شهرهای بزرگ صنعتی، صنعتی‌شدن جوامع کشاورزی، تغییرات اقلیمی و آلودگی‌های محیط‌زیست، انتشار بی‌رویه نظریه‌های نوگرایی و مواردی از این ‌دست، همه و همه لزوم مطالعه دوباره و بررسی‌های چندباره در علل و ریشه‌های مصرف‌زدگی در زمینه انرژی و منابع پایدار و ناپایدار طبیعی را برجسته می‌کند.

مهم است که نگاه مطالعه‌گران، محققان و اندیشمندان و فعالان حوزه‌های مطالعاتی و پژوهشی انرژی را مقدم و مغتنم شماریم و نگاه توسعه‌گرا و دانش‌بنیان به مقوله‌های مختلف انرژی را سرلوحه‌ برنامه‌های آینده قرار دهیم.

متنا، مجله‌ تصویری نفت و انرژی، برای همه آنان که جایگاه تخصص، علم، دانش و آگاهی را بر هر نقش و جایگاه دیگری در مسیر کمال مقدم می‌شمارند آرزوی رسیدن به تعالی دارد …

کد خبر 644544

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =