دولت چهاردهم پیشرفت، توسعه و افزایش توان اقتصادی کشور را پیگیری می‌کند

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه انتخابات دوره چهاردهم ریاست‌جمهوری فرصتی نو برای شنیدن صدای مردم و آحاد ملت و خواست آن‌ها برای تحول و تغییر است، گفت: دولت چهاردهم پیشرفت، توسعه و افزایش توان اقتصادی کشور را پیگیری می‌کند.

به گزارش شانا، مسعود پزشکیان امروز (سه‌شنبه، نهم مرداد) در آیین تحلیف چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری که در صحن مجلس شورای اسلامی برگزار شد، بیان کرد: حضور در خانه ملت و ادای سوگند برای به‌عهده‌گرفتن بار امانت ریاست‌جمهوری اسلامی ایران چنان‌که اصل ۱۲۱ قانون اساسی مقرر داشته است، لحظه تاریخی و مسئولیت‌آفرین است.

وی افزود: با لطف پروردگار متعال، تدبیر رهبری معظم انقلاب و رأی هوشمندانه مردم، انتخابات دوره چهاردهم ریاست‌جمهوری فرصتی نو برای ایران و جهان گشود؛ فرصت وقوف به شرایط خطیر کشور و دشواری‌های زندگی مردم، شنیدن صدای مردم و آحاد ملت و خواست آن‌ها برای تحول و تغییر، اصلاح رویکردها و رویه‌های ناکارآمد در حکمرانی، خلق امید و رفاه برای عبور از تحریم‌ها و بحران‌های پیچیده پیش رو و فرصت اصلاح برخوردهای ناپسند قدرتمندان جهان با مردم دلاور ایران. فرصت برآمده از انتخابات، میدان جدید همراهی و همکاری ملی در میان حکومت و جامعه است. دولتی که با رأی اعتماد نمایندگان مجلس عهده‌دار مسئولیت اجرایی خواهد بود، دولت رفاه ملی است.

وی افزود: دولتی که خود را دولت همه ملت ایران، موظف به تأمین حقوق شهروندی ایرانیان و ملتزم به اولویت منافع ملی بر هر امر دیگر است. محور همگرایی، التزام به قانون اساسی، سند چشم‌انداز و سیاست‌های کلی مصوب مقام معظم رهبری خواهد بود. قانون اساسی میثاق ملی ماست و سند چشم‌انداز آینده مشترک ما را تنظیم می‌کند و سیاست‌های کلی روش مورد توافق ما برای رسیدن به چشم‌انداز را مشخص می‌کند.

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: آنچه امروز نیاز داریم بازخوانی چشم‌انداز و طراحی راهکارها براساس سیاست‌های کلی برای دستیابی به ویژگی‌هایی است که سند چشم‌انداز برای جامعه ایران ترسیم کرده است و در این چشم‌انداز ایران کشوری است توسعه‌یافته با جایگاه نخست اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه با هویت اسلامی و انقلابی، الهام‌بخش در جهان اسلام، با همکاری سازنده و مؤثر در روابط بین‌المللی و با تأکید بر مردم‌سالاری دینی، عدالت اجتماعی، آزادی‌های مشروع، حفظ کرامت و حقوق انسان‌ها و بهره‌مند از امنیت اجتماعی و قضایی، برخوردار از دانش پیشرفته، توانا در تولید علم و فناوری، متکی بر سهم برتر منابع انسانی و سرمایه اجتماعی و تولید ملی، امن، مقتدر و مستقل، برخوردار از سلامت، رفاه، امنیت غذایی، تأمین اجتماعی، فرصت‌های برابر، توزیع مناسب درآمد، نهاد مستحکم خانواده، به دور از فقر، فساد و تبعیض، بهره‌مند از محیط زیست مطلوب، فعال، مسئولیت‌پذیر، ایثارگر، رضایت‌مند، برخوردار از وجدان کاری، انضباط و سازگاری اجتماعی، متعهد به انقلاب و نظام اسلامی و شکوفایی ایران و مفتخریم به ایرانی‌بودن. تأثیرگذار بر همگرایی اسلامی براساس تعالیم اسلامی و اندیشه امام خمینی (ره).

پزشکیان ادامه داد: تعامل سازنده و مؤثر با جهان با اصول عزت، حکمت، مصلحت همراه است. انتخابات چهاردهم نشان داد که مردم ما تنها خواهان دستیابی به همین اهداف هستند. مگر خواست مردم برای عدالت، رفع تبعیض، تأمین زندگی عادلانه و شرافتمندانه و پیشرفت و صلح و آرامش به دور از نگرانی، تحقیر و مداخلات فراقانونی چیزی جز حق مصرح ملت در اصل سوم قانون اساسی و ویژگی‌های مندرج در سند چشم‌انداز است؟ پس اختلاف ما بر سر چیست؟ مگر نشانه ولایت‌مداری و التزام عملی به قانون اساسی جز کوشش مشترک برای خواسته‌های ملت است؟

وی با بیان اینکه وفاق ملی یعنی دست‌برداشتن از اختلاف‌هایی که جز بر پایه نفسانیت شکل نگرفته است، گفت: وفاق ملی یعنی دست در دست هم نهادن برای دستیابی به چشم‌انداز. مگر مردم ما در انتخابات چیزی جز این خواستند؟

رئیس‌جمهوری بیان کرد: ایران نیازمند غلبه بر شرایط پیچیده کنونی و مخاطرات پیش رو و گشایش راه‌های توسعه‌ای پایدار است. جهان نیز نیازمند بهره‌برداری از این فرصت کم‌نظیر برای حل مشکلات منطقه‌ای و جهانی با مشارکت ایران قدرتمند، صلح‌طلب و عزتمند است. باید به مردم ایران، به زنان و جوانان و قومیت‌ها به‌عنوان فرصت‌های بی‌نظیر ملی بنگریم و این فرصت‌ها را برآورده کنیم. ازاین‌رو آن‌ها می‌توانند راه‌های نو برای حل مشکلات کشور ارائه دهند. باید فرصت مشارکت را برای کسانی که تاکنون در حاشیه بودند فراهم کنیم.

پزشکیان ادامه داد: دولت چهاردهم پیشرفت و توسعه عادلانه و پایدار و همه‌جانبه ایران و افزایش توان اقتصادی کشور و بهبود زندگی مردم را پیگیری خواهد کرد.

وی تأکید کرد: رفع تبعیض، بسط عدالت سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، جنسیتی، آموزشی و بین‌نسلی لازمه تحقق این هدف است. مردم صرف‌نظر از سلیقه، قومیت، فرهنگ و جنسیت محور توسعه کشورند و خردمندی و دوراندیشی در حکمرانی پایه‌های پیشرفت و اعتلای این کشور و مردم است.

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: باید به عزت، کرامت و حرمت انسان به‌ویژه نسل جوان و زنان و دختران که از نادیده گرفته شدن و تحقیر و تحمیل آزرده هستند، بازگردیم. ما در این مسیر نیازمند پشتیبانی و یاری تمامی ارکان و نهادهای حاکمیت به‌ویژه قوای مقننه و قضائیه هستیم. فرصت پیش روی ما فرصت تغییر و اصلاح و پاسخ به ضرورت‌های تازه است. حرکت در مسیر خواست ملت، انجام اصلاحات رویکردی، ساختاری و رفتاری در آن جهت به سود همه است. در این مسیر به‌واقع همه برنده هستند و هیچ بازنده‌ای وجود ندارد.

پزشکیان با ذکر این نکته که به آینده امیدوار است، ادامه داد: این در حالی است که گزارش‌های کارشناسی وضع امروز کشور را پیچیده و دشوار نشان می‌دهد و همه ما شاهدیم که زندگی و معیشت مردم با سختی‌های فراوانی مواجه است، اما بی‌گمان توکل به قدرت لایزال الهی و توانمندی‌های ایران و به‌ویژه ظرفیت نیروی انسانی مردم فهیم این مرز و بوم عبور از هر چالشی را امکان‌پذیر می‌سازد. فهم مشترک، عزم ملی و اقدام هماهنگ راه را برای گشودن افق هموار می‌کند.

وی گفت: ایران کشوری امن، منسجم و باثبات است. ما در اوج توفان‌ها و گردبادهای متلاطم منطقه و در پی حادثه هولناکی که به شهادت رئیس‌جمهوری کشور منجر شد یک انتخابات کاملاً رقابتی، سالم و امیدبخش برگزار کردیم و در کمال آرامش و همدلی فصل جدیدی را در اداره کشور رقم زدیم. من به پشتوانه مردم و با حمایت مقام معظم رهبری و با ایجاد اجماع میان همه ارکان و جناح‌های سیاسی کشور قاطعانه و شرافتمندانه از عزت و منافع ایران و از حقوق ملت در صحنه بین‌المللی پاسداری خواهم کرد.

رئیس‌جمهوری افزود: تأمین منافع ملی، پاسداری از امنیت مردم، توسعه اقتصادی کشور و بهبود کیفیت زندگی مردم در چارچوب سه اصل عزت، حکمت و مصلحت مهم‌ترین اهداف سیاست خارجی دولت من خواهد بود و برای رسیدن به این اهداف تعامل سازنده و متوازن با جهان و احقاق و حقوق سرلوحه کار دولت من قرار خواهد گرفت.

پزشکیان یادآور شد: اولویت سیاست خارجی دولت من بهبود و تحکیم روابط با کشورهای همسایه است، کشورهای همسایه نباید منابع ارزشمند خود را در تنش‌ها و رقابت‌های فرسایشی هدر دهند، دولت من خواهان یک منطقه قوی خواهد بود، منطقه‌ای که در آن همه کشورها بتوانند با هم‌افزایی برای توسعه اقتصادی، پیشرفت و بهبود زندگی نسل‌های آینده گام‌های مشترک بردارند.

کد خبر 644773

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =