سهم ۴۹درصدی تاپیکو در پالایشگاه ستاره‌ خلیج‌فارس

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی از سهم ۴۹درصدی مجموعه نفت، گاز و پتروشیمی تأمین (تاپیکو) در پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس خبر داد.

به گزارش خبرنگار شانا، عارف نوروزی در نشست هم‌اندیشی که بعدازظهر روز دوشنبه (۱۵ مرداد) با اصحاب رسانه برگزار شد، گفت: شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) مجموعه‌ای است که بیش از ۱۰درصد بازار سرمایه‌گذاری را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری انجام‌شده در شرکت پالایش نفت ستاره خلیج‌فارس تصریح کرد: این پالایشگاه سال ۱۳۸۵ تأسیس ‌شده و ۴۹درصد سهام آن برای مجموعه نفت، گاز و پتروشیمی تأمین، ۳۴.۵درصد برای مجموعه صندوق بازنشستگی نفت و ۱۷.۵درصد سهام آن متعلق به دولت است.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی با بیان اینکه شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس وظیفه تولید محصولات راهبردی و مهم کشور را به‌عهده دارد، افزود: این مجموعه روزانه ۴۵ میلیون لیتر بنزین و ۱۲ میلیون لیتر گازوئیل تولید می‌کند که درمجموع بیش از ۴۰درصد بنزین کشور از سوی پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس تأمین می‌شود، همچنین این پالایشگاه سالانه بیش از ۱۴ میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی برای کشور دارد.

نوروزی با بیان اینکه در ابتدای تأسیس پالایشگاه ستاره‌ خلیج‌فارس حدود ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری انجام‌ شده بود، گفت: هم‌اکنون ارزش روز بازار این مجتمع پالایشگاهی به حدود سه برابر سرمایه‌گذاری اولیه می‌رسد و حدود ۴ هزار نفر نیروی انسانی به‌طور مستقیم و حدود ۱۷ هزار نفر به‌طور غیرمستقیم در این مجتمع پالایشگاهی که بزرگ‌ترین پالایشگاه تولید میعانات گازی در جهان است،  فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: ۲۷۹ هزار میلیارد تومان درآمد شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی در زمینه تحقق درآمدهای عملیاتی در سال ۱۴۰۲ بوده که سال ۱۴۰۳ این رقم به حدود ۵۷۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید. همچنین امسال ظرفیت کسب درآمد شستا ۱۰۴درصد افزایش می‌یابد. افزون‌برآن، برنامه داریم در سال ۱۴۰۳، سود ۵۳ هزار میلیارد تومانی شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی را به بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان برسانیم.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی افزایش درآمد ارزی از یک‌میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار به ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار و افزایش نسبت درآمد ارزی مجموعه به صادرات غیرنفتی کشور از ۴درصد به ۶درصد را نیز از برنامه‌های مهم شستا در سال ۱۴۰۳ اعلام کرد.

نوروزی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲ در بخش پروژه‌ها ۴۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام شده بود، یادآور شد: امسال با رشد ۲۷۵درصدی، مبلغ ۱۷۵ هزار میلیارد تومان به بخش پروژه‌ها اختصاص‌ یافته که از ابتدای امسال تاکنون حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام شده و ۲۶ هزار میلیارد تومان پروژه به بهره‌برداری رسیده است.

کد خبر 645032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =