«پاک‌نژاد» نگاه حل مسئله به موضوعات دارد/ ضرورت تمرکز وزارت نفت دولت چهاردهم بر عملیاتی‌کردن نقشه توسعه متوازن صنعت پتروشیمی

مدیرعامل پیشین شرکت ملی صنایع پتروشیمی «پاک‌نژاد» را مدیری توانمند با اشراف کامل به بخش‌های مختلف صنعت نفت با نگاه حل مسئله به موضوع‌ها دانست و گفت: وزارت نفت دولت چهاردهم با تأمین پایدار خوراک و عملیاتی‌کردن نقشه توسعه متوازن صنعت پتروشیمی، افزون بر افزایش درآمد، ظرفیت خالی پتروشیمی را فعال کرده و توسعه هدفمند را محقق می‌سازد.

بهزاد محمدی با اشاره به دوران همکاری خود با محسن پاک‌نژاد در وزارت نفت دولت دوازدهم در سمت معاون وزیری، به خبرنگار شانا گفت: پاک‌نژاد مدیری توانمند، قوی و تصمیم‌گیر است که نگاه حل مسئله به موضوعات دارد و می‌تواند بر موضوعات مختلف فائق آید و این ویژگی در وزارت نفت بسیار مهم است.

وی با اشاره به سطح علمی و تحصیلات قابل قبول محسن پاک‌نژاد، وزیر پیشنهادی نفت، تصریح کرد: او از بدنه صنعت نفت است و این موضوع نکته حائز اهمیتی در انتخاب وزیر نفت است؛ زیرا شناخت و تسلط کامل به صنعت نفت با توجه به گستردگی آن برای مدیری که از بیرون به صنعت وارد شده باشد، زمان‌بر است و آسیب این موضوع به صنعت وارد می‌شود.

مدیرعامل پیشین شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه وزیر نفت یک جلودار، سیاست‌گذار و توسعه‌دهنده است، تأکید کرد: اشراف بر سه رکن برنامه‌ریزی، تولید و تجارت در صنعت نفت از موارد بسیار مهم برای موفقیت وزیر نفت است که پاک‌نژاد تجربه کاری لازم در این زمینه‌ها را دارد و می‌تواند گام‌های بزرگی برای توسعه صنعت نفت، در این وزارت بردارد.

محمدی درباره رویکرد وزارت نفت دولت چهاردهم در صنعت پتروشیمی تأکید کرد: باید به این صنعت به‌عنوان صنعتی ارزش‌آفرین در کشور که می‌تواند چرخ‌دنده‌های بزرگی از توسعه را به حرکت درآورد و سهم مهمی در ارزآوری کشور داشته باشد، بیش از پیش توجه شود. در دولت چهاردهم باید دقیق‌تر و مهندسی‌تر با این صنعت برخورد شود.

افزایش درآمدهای ارزی کشور با عارضه‌یابی تأمین خوراک پتروشیمی‌ها

وی با تأکید بر اینکه با شناسایی و رفع چالش‌های صنعت پتروشیمی باید تولید پایدار و افزایش ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی را محقق کرد، گفت: وزارت نفت دولت چهاردهم باید در موضوع عارضه‌یابی خوراک‌های صنعت پتروشیمی ورود کند. اکنون ۷۰ مجتمع پتروشیمی با ظرفیت تولید سالانه ۹۶ میلیون تن در کشور فعال است، درحالی‌که نزدیک ۲۰درصد ظرفیت آن‌ها خالی است که بیشترین دلیل ناشی از نبودن خوراک کافی است و بی‌شک حل این چالش باید از سوی وزارت نفت انجام شود؛ زیرا تأثیر بسیار زیادی بر حفظ و افزایش درآمدهای ارزی کشور دارد.

معاون پیشین وزیر نفت در امور پتروشیمی با تأکید بر توسعه صنعت پتروشیمی افزود: دورانی که معاون وزیر نفت بودم، طرح‌های پیشران با هدف توسعه متوازن صنعت پتروشیمی به‌منظور فاصله‌گرفتن از تولید محصولات پایه و تولید محصولات پتروشیمی خاص در زنجیره ارزش با همفکری متخصصان و نخبگان این صنعت تعریف و برنامه‌ریزی شد.

محمدی ادامه داد: اجرای طرح‌های پیشران در کشور افزون بر تولید محصولات خاص برای تأمین خوراک مورد نیاز صنایع تکمیلی در کشور، نقش قیمت‌پذیری ایران در صادرات محصولات به مقاصد صادراتی محدود را تغییر می‌دهد و ارزآوری بیشتری را محقق می‌کند.

وی تأکید کرد: بنابراین وزارت نفت دولت چهاردهم با پایدارسازی خوراک و عملیاتی‌کردن نقشه توسعه متوازن صنعت پتروشیمی، افزون بر حفظ درآمد، ظرفیت خالی پتروشیمی را فعال کند و توسعه هدفمند را محقق می‌سازد.

مدیرعامل پیشین شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به نقش مهم بخش خصوصی در توسعه صنعت پتروشیمی گفت: بخش خصوصی با ایجاد شرایط امن سرمایه‌گذاری از سوی دولت، به‌یقین به توسعه این صنعت ورود می‌کند که مهم‌ترین موضوع در این مسیر، تأمین خوراک پایدار است.

محمدی در پایان تصریح کرد: شرکت ملی صنایع پتروشیمی در جایگاه سکان‌دار و معمار صنعت پتروشیمی، با صدور هوشمندانه موافقت اصولی برای طرح‌های برنامه‌ریزی‌شده در نقشه جامع توسعه، می‌تواند نقش اول را در تحقق اهداف عالی این صنعت ارزش‌آفرین ایفا کند.

براساس این گزارش، مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری، «محسن پاک‌نژاد» را به‌عنوان وزیر پیشنهادی برای تصدی وزارت نفت به‌منظور کسب رأی اعتماد از نمایندگان مردم در خانه ملت معرفی کرد. پاک‌نژاد متولد ۱۳۴۵ در تهران و دانش‌آموخته کارشناسی مهندسی برق از دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی امیرکبیر است.

وزیر پیشنهادی نفت دولت چهاردهم فعالیت کاری خود را از ابتدای دهه ۱۳۷۰ در وزارت نیرو آغاز کرد. از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۷ به‌عنوان مشاور وزیر نفت و رئیس ستاد نظارت بر سوخت‌رسانی وزارت نفت و از سال ۱۳۷۷ تا ۱۳۷۹ به‌عنوان مدیر طرح توسعه میدان‌های گازی فعالیت کرد و در سال ۱۳۷۹ به‌عنوان مدیرکل نظارت بر صادرات مواد نفتی و بازرسی فنی وزارت نفت منصوب شد.

پاک‌نژاد در سال‌های ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۶ با حفظ سمت، عضو هیئت‌مدیره شرکت نفت مناطق مرکزی ایران نیز بود. وی در سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۶ مدیر برنامه‌ریزی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران بود و سپس تا ۱۳۹۲ به‌عنوان معاون مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران فعالیت کرد. از سال ۱۳۹۷ تا سال ۱۴۰۰ نیز معاون وزیر نفت در نظارت بر منابع هیدروکربوری بوده است.

مدیرکلی نظارت بر صادرات و مبادلات مواد نفتی وزارت نفت و مدیرعاملی و نایب‌رئیسی هیئت‌مدیره شرکت بازرگانی نفت ایران از دیگر مسئولیت‌های وی پیش از معاونت امور تولید در شرکت ملی نفت به‌ شمار می‌رود.

کد خبر 645372

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =