تجارب مؤثر در بخش بالادستی نقطه قوت گزینه پیشنهادی وزارت نفت است

مدیرعامل پیشین پالایشگاه نفت تهران تجارب مؤثر در بخش بالادستی صنعت نفت و واقف‌بودن پاک‌نژاد به واگذاری مسئولیت‌های تخصصی براساس کارایی، دانش و تجربه را نقطه قوت گزینه پیشنهادی وزارت نفت اعلام کرد.

شهاب‌الدین متاجی در گفت‌وگو با خبرنگار شانا درباره گزینه پیشنهادی وزارت نفت دولت چهاردهم گفت: مهم‌ترین کاری که در وزارت نفت باید انجام شود، در حوزه بالادست است. در برنامه هفتم توسعه کشور تولید نفت خام باید به روزانه ۴ میلیون و ۵۸۰ هزار بشکه برسد و افزایش تولید نفت خام و گاز میدان‌های مشترک به مقدار یک‌میلیون و ۸۰ هزار بشکه معادل نفت‌خام در نظر گرفته شده است.

وی افزود: برای جبران ناترازی گاز و امکان صادرات گاز، تولید گاز خام طبق برنامه هفتم به روزانه هزار و ۳۴۰ میلیون مترمکعب می‌رسد و در همین حال لازم است تولید میعانات گازی به روزانه ۸۷۰ هزار بشکه برسد؛ بنابراین در این برهه انتخاب فردی که در حوزه بالادستی نفت تجربه دارد، اقدام سنجیده‌ای است.

مدیرعامل پیشین شرکت پالایش نفت تهران با اشاره به اینکه قسمت اعظم صنایع میانی و پایین‌دستی نفت به بخش‌های عمومی و خصوصی واگذار شده‌اند و تداوم تأمین خوراک این صنایع هم اهمیت ویژه‌ای دارد، بیان کرد: برخی تأسیسات نفتی که وزارت نفت خوراک آن‌ها را تقبل کرده است، به‌دلیل فقدان خوراک راه‌اندازی نشده‌اند، یا با ظرفیت کم‌ کار می‌کنند. این موضوع بر اهمیت توجه به صنایع بالادستی نفت می‌افزاید و انتخاب فردی که در صنایع بالادستی تجربیات زیادی دارد، می‌تواند به رفع این نارسایی‌ها و مشکلات سرعت بخشد.

متاجی درباره اقدام‌های لازم برای رفع ناترازی گاز افزود: دراین‌باره دو اقدام مهم باید انجام شود: ۱. افزایش تولید گاز همان‌گونه که در برنامه هفتم پیش‌بینی شده است و ۲. همکاری و نقش فعال در حوزه فراوزارتی به‌منظور کاهش مصرف انرژی و افزایش بازده واحد تجهیزات مصرف‌کننده انرژی.

وی بیان کرد: افزایش تولید گاز از وظایف مستقیم حوزه بالادستی بوده و لازم است موانع تأمین مالی و فناوری آن برطرف شود و نقش مقام وزارت در این دو مورد بسیار مهم است.

مدیرعامل پیشین شرکت پالایش نفت تهران درباره ناترازی فرآورده‌ها نیز گفت: با توجه به اینکه پالایشگاه‌ها به بخش عمومی و خصوصی تعلق دارند، نظارت بر اجرای پروژه‌های مرتبط با افزایش تولید و بهبود کیفیت و تلاش به‌منظور انجام تعهدات طرفین برای انجام بموقع طرح‌ها، ازجمله تعهد به اختصاص درصدی از سود پالایشگاه‌ها برای تأمین مالی آن‌ها باید پیگیری شود.

متاجی تأکید کرد: احیا و تقویت ساختار تخصصی سازمان‌های مختلف نفت کمک می‌کند بتوان این وظایف را انجام داد.

وی گفت: حضور طولانی در بخش‌ بالادستی نفت و مشاهده نقاط قوت و ضعف، آقای مهندس پاک‌نژاد را به اهمیت نقش تخصصی در سازمان‌ها و واگذاری مسئولیت‌ها براساس کارایی، دانش و تجربه واقف کرده و این نکته مثبتی است.

مدیرعامل پیشین پالایشگاه نفت تهران با اشاره به اینکه در حوزه دیپلماسی انرژی نقش وزارت نفت در بهره‌گیری از موقعیت جعرافیایی ایران و احیای سوآپ نفتی که سرمایه‌گذاری زیادی برای آن شده و بدون استفاده مانده است، اهمیت بسیاری دارد، بیان کرد: دیپلماسی انرژی در حوزه انتقال گاز باید فعال شود و از ظرفیت‌های کشور برای صادرات به کشورهای همسایه استفاده شود.

متاجی ابراز امیدواری کرد: با توجه به افرادی که در زمینه منابع انسانی با ایشان همکاری دارند و دارای تجربه و شناخت کافی از مشکلات کارکنان هستند، همچنین شجاعت لازم ایشان در طرح مسائل و ارائه راه‌حل، امیدوارم در دوره وزارت ایشان شاهد اقدام‌های مؤثر به‌منظور تقویت و حفظ منافع نیروی انسانی به‌عنوان مهم‌ترین سرمایه شرکت باشیم.

وی تصریح کرد: در برنامه تقدیمی آقای پاک‌نژاد، تمام اقدام‌هایی که برای تقویت منابع انسانی و اصلاح ساختار وزارت نفت لازم است انجام شود، شرح داده شده است و امیدواریم این اقدام‌ها علمی و برنامه به‌صورت کامل اجرایی شود.

کد خبر 645685

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =