روح تازه در جان خفته صنایع پالایشی کشور/ افزایش ظرفیت تولید در دستور کار دولت چهاردهم قرار گرفت

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در دولت چهاردهم با انتصابی هوشمندانه از سوی وزیر نفت، رویکرد تازه‌ای را در حوزه صنایع پالایشی برای رونق سرمایه‌گذاری، پیشرفت پروژه‌های توسعه کمی و کیفی فرآورده، افزایش ظرفیت تولید و سرانجام تولید پایدار و انتقال ایمن سوخت و توجه به جلوگیری از عرضه خارج از شبکه سوخت و هدررفت فرآورده به‌عنوان منابع ملی در دستور کار قرار داده است.

به گزارش خبرنگار شانا، همزمان با استقرار دولت چهاردهم و سکانداری «محسن پاک‌نژاد» به‌عنوان وزیر نفت، رویکردی تازه در صنایع پالایشی کشور در دستور کار قرار گرفت.

وزیر نفت با انتصاب محمدصادق عظیمی‌فرِ جوان و نخبه، رویکرد جسورانه خود برای جوانگرایی و استفاده از چهره‌های جدید در صنعت نفت را نشان داد. افزون بر آن، او با این انتصاب در نخستین روزهای سکانداری نشان داد قصد تغییر سریع رویکردها در صنایع پالایشی کشور در کوتاه‌ترین زمان ممکن را دارد و در این راه هیچ تعلل و تعارفی را نمی‌پذیرد.

پاک‌نژاد در حالی وزارت نفت را تحویل گرفت که حجم ذخایر فرآورده نفتی کشور به حد قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته بود و تولید فرآورده‌های اصلی به‌دلیل نبود نظارت لازم در کشور، وضع مناسبی نداشت و حتی در برخی پالایشگاه‌های کشور مانند ستاره خلیج‌فارس، تولید بنزین به مقدار قابل ملاحظه‌ای افت کرده بود، بنابراین وزیر نفت دولت چهاردهم در نخستین انتصاب‌ها معاون خود در امور پالایش و پخش را منصوب کرد تا نشان دهد تا چه حد بر شرایط حساس کشور در ناترازی فرآورده نفتی، کاهش ذخایر نیروگاهی و لزوم تأمین سوخت زمستانی واقف است.

روح تازه در جان خفته صنایع پالایشی کشور/ افزایش ظرفیت تولید در دستور کار دولت چهاردهم قرار گرفت

عظیمی‌فر نیز به تأسی از همین نگاه، از ساعات نخست آغاز به‌کارش، با برگزاری نشست‌های متعدد با مدیران شرکت‌های زیرمجموعه صنعت پالایش، مدیران عامل پالایشگاه‌ها و بخش خصوصی فعال در صنایع پالایشی در جریان تازه‌ترین وضع ذخایر فرآورده نفتی و تولیدات پالایشگاه‌های ده‌گانه قرار گرفت و افزون بر آن با برگزاری نشست‌های رودررو با مدیران انجمن صنفی صنعت پالایش و واحدهای پالایشی کوچک‌مقیاس، برای نخستین بار از نزدیک چالش‌های و مشکلات این واحدها را بررسی و به مدیران واحدهای پالایشی کشور تأکید کرد که افزایش ظرفیت تولید فرآورده نفتی را با توجه به شاخص‌های تولید پایدار، به‌سرعت در دستور کار قرار دهند.

او همچنین در نخستین روزهای آغاز به‌کار خود در ساختمان غدیر شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در خیابان ورشو، با اشراف به حساسیت حوزه سرمایه انسانی صنعت نفت و لزوم ایجاد انگیزه میان کارکنان به‌ویژه در بخش‌های فرسایشی و نفسگیر عملیات دستور داد مطالبات معوقه کارکنان ستاد و زیرمجموعه‌های این شرکت از جمله وام‌های قرض‌الحسنه و... که ماه‌ها در ستاد، زنجیره توزیع فرآورده و صنعت انتقال متوقف مانده و سبب ایجاد دلسردی و نارضایتی کارکنان شده بود، به‌سرعت تأمین اعتبار و پرداخت شود. عظیمی‌فر همچنین تلاش می‌کند با ارتباط نزدیک با کارکنان زیرمجموعه‌ها و نه‌تنها مدیران، با خط مقدم نیروی انسانی صنعت نفت تعاملی دوستانه شکل دهد و مسائل و مشکلات آنان را از نزدیک بررسی کند.

نخستین سفر کاری مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، مهم‌ترین قطب پالایش نفت در بندرعباس بود تا نشان دهد چه حد بر اهمیت این قطب صنعت پالایش نفت با حضور چند پالایشگاه مهم ستاره خلیج‌فارس، بندرعباس و .. به‌عنوان تأمین‌کننده بیش از نیمی از فرآورده نفتی ویژه کشور واقف است.

او در این سفر افزون بر دیدار با مقام‌های استانی، حضور در پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس، پالایشگاه نفت بندرعباس، تأسیسات ذخیره‌سازی شهید رجایی بندرعباس و تأسیسات خطوط لوله و انتقال نفت خلیج‌فارس از نزدیک در جریان تازه‌ترین وضع تولید، ذخیره‌سازی و انتقال فرآورده در استان هرمزگان قرار گرفت، همچنین با انتصاب مدیرعامل جدید پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس فارس، تولید ضربتی بنزین و فرآورده در این واحد پالایشی را در دستور کار قرار داد و افزون بر آن، بر لزوم هرچه سریع‌تر رفع موانع و راه‌اندازی پروژه حساس و حیاتی خط لوله انتقال فرآورده ۲۶ اینچ جدید بندرعباس - سیرجان - رفسنجان به‌منظور انتقال تولیدات پالایشی در این استان تأکید کرد.

روح تازه در جان خفته صنایع پالایشی کشور/ افزایش ظرفیت تولید در دستور کار دولت چهاردهم قرار گرفت

عظیمی‌فر همچنین با اشراف بر حساسیت توزیع و تأمین مطلوب و به‌موقع فرآورده به‌ویژه در روزهای پایانی تابستان، افت سهم سی‌ان‌جی در سبد سوخت کشور، رشد قاچاق فرآورده‌های نفتی و نزدیک‌شدن به روزهای سرد زمستانی و لزوم برنامه‌ریزی هرچه سریع‌تر برای تأمین سوخت زمستانی، افزون بر برگزاری زودهنگام نشست‌های هماهنگی درون و برون‌سازمانی برای تأمین سوخت زمستانی، بدون فوت وقت با انتصابی شایسته و به‌موقع دیگر، ‌«کرامت ویس‌کرمی» از مدیران باسابقه، متخصص و عملیاتی را به‌عنوان مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منصوب کرد تا صنعت توزیع فرآورده که دچار نابسامانی و سردرگمی در بخش‌های مختلف از جمله به‌کارگیری سامانه‌های نظارتی برای جلوگیری از عرضه خارج از شبکه سوخت و شیوه افزایش سهم سی‌ان‌جی در سبد سوخت خودروها شده بود و افزون بر آن، راه‌اندازی جایگاه‌های سی‌ان‌جی کوچک‌مقیاس و هوشمندسازی جایگاه‌های سی‌ان‌جی در هاله‌ای از ابهام فرو رفته بود، سامان یابد.

ویس‌کرمی نیز در نخستین ساعات حضور خود در ساختمان ایرانشهر بررسی وضع ذخایر، شرایط توزیع زمینی، دریایی و ریلی فرآورده‌های نفتی، همچنین تازه‌ترین وضعیت سامانه هوشمند سوخت را در دستور کار قرار داد و با همکاری و هماهنگی معاونت امور بین‌الملل وزارت نفت، برنامه‌ریزی لازم برای پر کردن برخی انبارهای نفت که در ماه‌های اخیر ذخایر آنها به صفر رسیده بود، در دستور کار قرار داد.

او همچنین با برگزاری نشست‌های متعدد با نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نمایندگان بخش خصوصی فعال در زنجیره توزیع فرآورده‌های نفتی، ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور و اداره پست تلاش کرد نابسامانی‌های موجود در حوزه توزیع فرآورده در مناطق سی‌وهفت‌گانه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و سامانه هوشمند سوخت را برطرف کند.

معاون تازه‌نفس وزیر نفت که پیش از این تجارب ارزشمندی در دیگر حوزه‌های صنعت نفت داشته است، همچنین با یک انتصاب کلیدی دیگر در شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران، محمد مشکین‌فامِ خوش‌نام و خوش‌کارنامه را به عنوان سکاندار این شرکت برگزید تا جدیت خود برای بازیابی نقش این شرکت کلیدی و مهم به‌عنوان بازوی اجرایی صنعت پالایش نشان دهد و  از تجارب ارزشمند او در حوزه‌های بالادستی، اینبار به منظور تأثیرگذاری در صنایع پایین‌دستی استفاده شود.

روح تازه در جان خفته صنایع پالایشی کشور/ افزایش ظرفیت تولید در دستور کار دولت چهاردهم قرار گرفت

عظیمی‌فر اکنون مهمترین مدیران شرکت‌های زیرمجموعه خود را انتخاب کرده و به‌عنوان پیشروترین معاونت وزارت نفت کار خود را در حوزه حساس پالایش فرآورده‌های نفتی کشور آغاز کرده است؛ با حضور جوان‌ترین مدیرعامل تاریخ شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، همچنین امید تازه‌ای در صنعت پالایش کشور برای رونق سرمایه‌گذاری و پیشرفت طرح‌های توسعه کمّی و کیفی در صنعت پالایشی شکل گرفته و جای بسی‌ خوشحالی برای صنعت نفت است که عظیمی‌فرِ تازه‌نفس، تلاش دارد با تعامل مناسب با بخش‌های حاکمیتی سرنوشت‌سازی از جمله مجلس شورای اسلامی، وزارتخانه‌های همکار با صنعت نفت و نهادهای مالی اثرگذار در این بخش، همچنین به‌کارگیری ابزارهای مدرن و جدید برای تأمین منابع مالی پروژه‌های توسعه‌ای، افزون بر افزایش قابل توجه تولید در صنایع پالایشی، متعادل کردن فاصله تولید و مصرف فرآورده نفتی و متقاعدسازی و روشنگری درباره نقش مهم دیگر سازمان‌ها در مصرف بی‌رویه انرژی در کشور، روح تازه‌ای در جان خسته و خفته صنعت پالایش و پخش بدمد.

کد خبر 646485

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =