تولید نفت اوپک در سپتامبر کاهش یافت

بررسی‌های رویترز نشان می‌دهد که تولید نفت اعضای اوپک در ماه سپتامبر، به‌دلیل توقف بخش عمده‌ای از تولید و صادرات نفت لیبی، کاهش یافته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، تازه‌ترین نظرسنجی این خبرگزاری در روز پنجشنبه (۱۲ مهر) نشان داد که تولید نفت اوپک در پی اختلال در تولید و صادرات نفت لیبی و پایبندی عراق به برنامه‌های اعلامی به دبیرخانه اوپک برای جبران تخطی خود از سهیمه‌های تولید در توافق کاهش عرضه اوپک‌پلاس (ائتلاف سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش) مداوم عرضه داوطلبانه دیگر اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و ائتلاف تولیدکنندگان عضو اوپک و غیراوپک (اوپک‌پلاس) در سپتامبر به پایین‌ترین حد خود در سال جاری میلادی رسید.

بررسی رویترز نشان داد که اوپک در ماه گذشته میلادی ۲۶ میلیون و ۱۴۰ هزار بشکه در روز نفت تولید کرده که ۳۹۰ هزار بشکه در روز نسبت به رقم بازنگری شده در ماه اوت است و بیشترین کاهش عرضه مربوط به لیبی بوده است.

کاهش صادرات و تولید لیبی در بحبوحه بن‌بست بین جناح های سیاسی بر سر کنترل بانک مرکزی به افزایش قیمت نفت کمک کرد.

کاهش صادرات و تولید لیبی در بحبوحه اختلاف بین دولت‌های شرقی (بنغازی) و غربی (طرابلس) بر سر کنترل بانک مرکزی به افزایش قیمت نفت که تحت فشار نگرانی درباره تقاضا و افزایش عرضه خارج از اوپک‌پلاس قرار گرفته، کمک کرده است.

بر اساس این نظرسنجی، لیبی با ۳۰۰ هزار بشکه در روز بیشترین کاهش عرضه را داشته و اکنون پس از حل اختلاف بر سر کنترل بانک مرکزی بین دولت‌های غربی و شرقی در این کشور آفریقای شمالی عضو اوپک و لغو حالت فوق‌العاده در میدان‌های نفتی ازسوی شرکت ملی نفت لیبی، تولید دوباره روندی افزایشی به خود می‌گیرد.

جدا از لیبی که از توافق کاهش عرضه اوپک‌پلاس معاف است، عراق به‌دلیل اجرای برنامه‌های جبرانی تخطی از سهمیه‌های تولید این ائتلاف بیشترین کاهش را داشته است.

بر اساس بررسی رویترز، عراق همچنان روزانه ۹۰ هزار بشکه بالاتر از سهمیه تولید می‌کند.

به گفته شرکت‌های رصد حمل‌ونقل نفتکش‌ها، نیجریه با کاهش صادرات، در ماه سپتامبر روزانه ۴۰ هزار بشکه کمتر تولید کرد.

بر اساس این نظرسنجی، جمهوری اسلامی ایران که در کنار لیبی و ونزوئلا از توافق کاهش عرضه اوپک‌پلاس معاف است، در ماه سپتامبر نفت بیشتری تولید کرده است.

ایران در چند سال گذشته با وجود تحریم‌های آمریکا صادرات خود را افزایش داده و به بالاترین سطح از سال ۲۰۱۸ رسانده است.

بر اساس این نظرسنجی، اوپک حدود ۱۳۰ هزار بشکه در روز بیش از هدف ضمنی برای ۹ عضو حاضر در توافق کاهش عرضه اوپک‌پلاس تولید کرد و همچنان بخش اعظم مازاد عرضه مربوط به عراق است.

هدف نظرسنجی رویترز رصد عرضه نفت در بازار است که براساس داده‌های مربوط به رفت‌وآمد کشتی‌ها از سوی منابع خارجی، داده‌های شرکت ال‌اس‌ئی‌جی، اطلاعات شرکت‌های رصد حمل‌ونقل کشتی‌ها مانند شرکت پترولجستیک و کپلر و اطلاعات ارائه‌شده از سوی منابع شرکت‌های نفتی، اوپک و مشاوران انجام می‌شود.

کد خبر 646800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =