۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۳
  • کد خبر: 646804
تولید و صادرات نفت لیبی به حال عادی بازگشت

شرکت ملی نفت لیبی در بیانیه‌ای حالت فوق‌العاده برای میدان‌ها و پایانه‌های نفتی این کشور آفریقای شمالی را لغو کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از بنغازی، دولت مستقر در شرق لیبی و شرکت ملی نفت این کشور مستقر در طرابلس روز پنجشنبه (۱۲ مهر) پس از حل اختلاف دولت‌های شرقی و غربی بر سر کنترل و ریاست بانک مرکزی، ازسرگیری فعالیت عادی در همه میدان‌ها و پایانه‌های صادراتی نفت را اعلام کردند، این وضع می‌تواند راه را برای این کشور تولیدکننده عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به‌منظور افزایش قابل‌توجه تولید نفت هموار کند.

شرکت ملی نفت لیبی در بیانیه‌ای اعلام کرد که از سوم اکتبر (پنجشنبه، ۱۲ مهر) حالت فوق‌العاده را در همه میدان‌های نفتی و پایانه‌های صادراتی لغو کرده است.

در این بیانیه آمده است: دریافت ارزیابی امنیتی رسمی درباره میدان‌های الفیل شراره و اس سیدر که به تأیید شرکت ملی نفت لیبی رسیده است نشان می‌دهد این تأسیسات می‌توانند عملیات تولید و صادرات را از سر گیرند.

در ادامه این بیانیه آمده است که فرهت بنگدارا، مدیرعامل شرکت ملی نفت لیبی، ناجی محمد عیسی بلقاسم، رئیس جدید بانک مرکزی طی ملاقات درباره سازوکاری برای بانک مرکزی به‌منظور تأمین مالی پروژه‌های افزایش تولید با هدف پایداری درآمدهای نفتی و جبران کسری درآمدهای ناشی از تعطیلی‌ها و کاهش قیمت‌ها مذاکره کردند.

تولید نفت لیبی در دهه پر هرج و مرج از سال ۲۰۱۴ که این کشور پس از قیام  منجر به سرنگونی معمر قذافی بین دو دولت در شرق و غرب تقسیم شد، بارها با اختلال روبه‌رو شده است.

لیبی پیش از توقف تولید در میدان‌های نفتی شراره، الفیل و اس اسیدر در اواخر اوت و اوایل سپتامبر، روزانه حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت خام تولید می کرد که بخش عمده این رقم به بازارهای جهانی صادر می‌شد.

طبق گزارش شرکت تحلیلی کپلر، لیبی در ماه سپتامبر به‌طور میانگین روزانه ۴۶۰ هزار بشکه نفت صادر کرده است.

شرکت ملی نفت لیبی هفتم اوت امسال در میدان نفتی شراره، یکی از بزرگ‌ترین مناطق تولید لیبی با ظرفیت حدود روزانه ۳۰۰ هزار بشکه و دوم سپتامبر در میدان نفتی الفیل حالت فوق‌العاده اعلام کرده بود.

پیش از این، سه مهندس گفتنه بودند که بعضی از مشکلات فنی در میدان الفیل همچنان وجود دارد.

پس از اینکه دولت‌های غرب و شرق ماه گذشته میلادی با انتصاب عیسی به‌عنوان رئیس جدید بانک مرکزی موافقت کردند، دولت بنغازی در شرق اعلام کرد تولید و صادرات نفت به حالت عادی باز می‌گردد.

محمد المنفی، رئیس شورای ریاست جمهوری لیبی در طرابلس روز چهارشنبه (۱۱ مهر) در دیدار با رئیس جدید بانک مرکزی لیبی بر لزوم پایبندی وی به نقش فنی بانک، دوری از سیاست و  احترام به صلاحیت‌های قانونی هیئت مدیره بانک تأکید کرد.

هیئت پشتیبانی سازمان ملل متحد در لیبی (UNSMIL) در بیانیه‌ای از لغو حالت فوق‌العاده در میدان‌ها و پایانه‌های صادرات نفت لیبی استقبال و تأکید کرد که درآمدهای حاصل از این منبع حیاتی از طریق چارچوب نهادی مناسب سرانجام باید به بانک مرکزی لیبی هدایت شود.

کد خبر 646804

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =