دانش‌آموزان، کلید موفقیت طرح «همیار گاز» هستند

معاون وزیر نفت در امور گاز دانش‌آموزان را کلید موفقیت طرح همیار گاز خواند و بر توسعه فعالیت‌های فرهنگ‌ساز با محوریت مصرف بهینه گاز تأکید کرد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی گاز ایران، سعید توکلی امروز (پنج‌شنبه، سوم آبان) در آیین گشایش جشنواره کشوری همیار گاز در شرکت گاز استان خراسان رضوی در مشهد اظهار کرد: باید توجه کرد که خراسان رضوی تنها یک استان معمولی نیست، بلکه بنیه و پایه شرکت ملی گاز از همین استان شکل گرفته است و به اعتقاد من شرکت ملی گاز بلوغ ابتدایی خود را از این استان به دست آورد.

وی ادامه داد: این استان در گستره خراسان‌های شمالی و جنوبی یک منطقه دارای ظرفیت، توانمندساز و بااستعداد است. سال‌های حضور من در این استان جزو ایام خوب خدمتم بوده است.

معاون وزیر نفت در امور گاز با بیان اینکه شرکت ملی گاز با همه توان در خدمت دانش‌آموزان برای توسعه فرهنگ مصرف بهینه است، گفت: تنها راه عبور ما از چالش‌ها، ایجاد و راه‌اندازی همین طرح‌های مشارکت‌جویانه است.

توکلی اعلام کرد: در مدتی که من کار خود را آغاز کردم، با چالش‌های زیادی روبه‌رو بوده‌ایم و به نظر می‌رسد برای عبور از این شرایط لازم است حل معضل ناترازی انرژی را در بقیه سازمان‌ها جاری و ساری کنیم.

وی افزود: در این میان مهم‌ترین سازمان و نهادی که می‌تواند به ما کمک کند، آموزش و پرورش است. ظرفیت این نهاد بسیار عالی است چرا که همه مسیر رشد و تعالی خود را از رهگذر آموزش و پرورش طی می‌کنند.

مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: حسن دیگر این نهاد این است که نیروهای پرتوان و دارای ظرفیتی را در اختیار دارد. از همین روست که این مجموعه می‌تواند طرح همیار گاز را به خوبی به سرانجام رساند.

توکلی تأکید کرد: اگر امروز بخواهیم مسئله‌ای را در کشور نهادینه کنیم، باید سراغ مکانیزم‌های ارتباطی و فرهنگی برویم. به‌عنوان نمونه فضای مجازی یکی از همین مکانیزم‌هاست. شاید در گذشته این بستر اهمیت کمتری داشت اما امروز می‌توان این ظرفیت را به یک فرصت تبدیل کرد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از این ظرفیت‌ها معلمان هستند که بهترین کسانی به‌حساب می‌آیند که می‌توانند به ما در مدیریت مصرف گاز کمک کنند. از همین رو باید توجه داشت که اگر مسئله‌ و مشکلی در کشور پیش بیاید، این تنها دولت و وزارتخانه‌ها نیستند که باید آن را حل کنند، بلکه حل بسیاری از مسائل، نیازمند پای کار آمدن تک‌تک ارکان کشور است.

معاون وزیر نفت در امور گاز در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه شرکت ملی گاز ایران با همه توان در خدمت دانش‌آموزان برای توسعه فرهنگ مصرف بهینه است، تأکید کرد: تنها راه عبور ما از چالش‌ها ایجاد و راه‌اندازی همین طرح‌های مشارکت‌جویانه است.

توکلی با اشاره به وضع نامناسب مصرف انرژی در کشور و سیاست‌گذاری‌های نادرست در این زمینه اعلام کرد: ۷۲ درصد از سبد انرژی در کشور ما مربوط به گاز است که چنین موضوعی در هیچ کشور دیگری وجود ندارد. در واقع همه تخم مرغ‌های‌مان را در این سبد گذاشته‌ایم.

وی گفت: اکنون ۷۴ درصد از گاز کشور در عسلویه تولید می‌شود که انتقال آن به کشور توجیه‌پذیر نیست؛ لذا باید برای تأمین انرژی سراغ راهکارهای دیگری مانند صرفه‌جویی و دیپلماسی انرژی حرکت کنیم. متاسفانه ما در حال خام‌سوزی مصرف انرژی هستیم در حالی که می‌توان همین گاز را به ازای هر متر مکعب صادر کرد.

مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران  تصریح کرد: بخش بزرگی از گاز بدون ملاحظه و در ساختمان‌های غیراستاندارد از نظر حفظ گرمایش و با استفاده از تجهیزات بازده پایین مصرف می‌شود. همچنین ۲۰ هزار مگاوات از برق کشور در نیروگاه‌هایی تولید می‌شود که بازده آنها پایین است. بنابراین باید توجه داشت که در کنار همه این اقدامات، اصل موضوع، به زیرساخت‌ها باز می‌گردد.

براساس این گزارش، طرح الکترونیکی همیار گاز سال ۱۴۰۲ به‌عنوان یک طرح فرهنگی موفق در خراسان رضوی اجرایی شد که امسال با موافقت و حمایت معاون وزیرنفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران به صورت یکپارچه در ابعاد کشوری اجرا خواهد شد.

کد خبر 647888

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =