افزودن ال‌پی‌جی به سبد سوخت خودروها

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه بر اساس قانون برنامه هفتم توسعه، متنوع‌سازی سبد سوخت در دستور کار قرار گرفته است، اظهار کرد: در نظر داریم احداث جایگاه‌های ال‌پی‌جی را در نزدیکی پالایشگاه‌هایی که مازاد ال‌پی‌جی بر مصرف داخلی دارند، اجرایی کنیم تا بتوانیم ال‌پی‌جی را به سبد سوخت خودروها اضافه کنیم.

به گزارش خبرنگار شانا، کرامت ویس‌کرمی امروز (شنبه، ۲۲ دی) در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با بیان اینکه میانگین تولید روزانه بنزین از ابتدای سال تاکنون ۱۰۵ میلیون لیتر و میانگین توزیع بنزین از ابتدای سال تاکنون روزانه ۱۲۴ میلیون لیتر بوده که نشان‌دهنده ناترازی در این بخش است، گفت: میانگین تولید نفت‌گاز از ابتدای سال تاکنون ۱۱۶ میلیون لیتر بوده و مقدار مصرف نفت‌گاز چه نیروگاهی و چه غیرنیروگاهی ۱۱۹ میلیون لیتر بوده است.

وی با بیان اینکه ناترازی بنزین و نفت‌گاز از طریق واردات جبران می‌شود، افزود: روزانه حدود ۸ میلیون لیتر بنزین و کمتر از ۱۰ میلیون لیتر نفت‌گاز وارد می‌شود، همچنین مصرف کل نفت‌گاز در سال ۱۴۰۳ نسبت به‌مدت مشابه پارسال ۸ درصد و بنزین ۷.۴ درصد افزایش یافته است.

تدوین استاندارد جایگاه‌های ال‌پی‌جی

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه براساس قانون برنامه هفتم متنوع‌سازی سبد سوخت در دستور کار قرار گرفته است، گفت: از ابتدای سال تاکنون روزانه ۷ هزار و ۳۰۰ تن ال‌پی‌جی در  کشور تولید و ۲ هزار و ۹۰۰ تن ال‌پی‌جی توزیع شده است. این مقدار توزیع داخلی ال‌پی‌جی نسبت به دو سال قبل ۵۰ درصد کاهش یافته است.

ویس‌کرمی با بیان اینکه هم‌اکنون ظرفیت بسیار خوبی در بحث مازاد بر نیاز داخلی در بحث گاز مایع داریم که امیدواریم بتوانیم در بحث متنوع‌سازی سبد سوخت خودرو از آن استفاده کنیم، تصریح کرد: در نظر داریم احداث جایگاه‌های ال‌پی‌جی را در نزدیکی پالایشگاه‌هایی که مازاد ال‌پی‌جی بر مصرف داخلی دارند، اجرایی کنیم تا بتوانیم ال‌پی‌جی را به سبد سوخت خودروها اضافه کنیم.

به گفته وی، استاندارد جایگاه‌های ال‌پی‌جی تدوین‌ شده است و تا پایان سال مکان‌یابی مناسب برای احداث جایگاه‌های ال‌پی‌جی انجام می‌شود.

لزوم توسعه ناوگان خودرویی دوگانه‌سوز

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به ظرفیت بسیار مطلوب سوخت سی‌ان‌جی در کشور اظهار کرد: امکان عرضه روزانه ۴۰ میلیون مترمکعب سی‌ان‌جی در کشور وجود دارد. با این حال، مصرف سی‌ان‌جی طی یک سال و نیم گذشته از ۲۳ میلیون مترمکعب به ۱۹ میلیون مترمکعب کاهش یافته است. برای رفع این مسئله، باید ناوگان خودرویی دوگانه‌سوز توسعه یابد.

ویس‌کرمی تصریح کرد: در حوزه تبدیل خودروهای عمومی با اولویت وانت‌بارها بر مبنای مصوبه شورای اقتصاد، قراردادی با هشت شرکت امضا و ۴۰۰ کارگاه در سطح کشور به‌منظور تبدیل خودروهای تک‌سوز عمومی به خودروهای دوگانه‌سوز تجهیز و حدود ۳۴۰ هزار دستگاه خودرو تک‌سوز به خودرودوگانه سوز تبدیل شد که هم‌اکنون این طرح به‌دلیل عدم پرداخت مطالبات پیمانکاران متوقف شده است.‌

وی با بیان اینکه سامانه ثبت‌نام تبدیل خودروهای عمومی تک‌سوز به دوگانه‌سوز به‌زودی باز می‌شود، افزود: مطابق با مصوبه شورای اقتصاد در مجموع ۹۶۰ هزار دستگاه خودرو با ثبت‌نام در این سامانه به خودرو دوگانه‌سوز تبدیل می‌شوند و تا یک ماه آینده نیز قراردادهای لازم با شرکت‌های خودروساز امضا می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به موضوع حق‌العمل جایگاه‌داران سی‌ان‌جی گفت: صنعت سی‌ان‌جی، صنعتی بسیار پرهزینه است. از این رو، اصلاحیه‌ای در دولت در حال بررسی است تا میزان حق‌العمل جایگاه‌داران به ۷۰ درصد افزایش یابد. امیدواریم این پیشنهاد از سوی هیئت وزیران تصویب و بخشی از مشکلات جایگاه‌داران سی‌ان‌جی برطرف شود.

کد خبر 652552

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =