۲۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۴
  • کد خبر: 642953
گزیده‌های نفتی هفته

سفر وزیر نفت ایران به روسیه، بهره‌برداری از پروژه‌های گازرسانی طرح «یادگار ابراهیم» در خراسان رضوی، آغاز عملیات اجرایی حفاری ۲۴ حلقه چاه در میدان مشترک یادآوران و تداوم افزایش تولید نفت ایران در اوپک از مهم‌ترین خبرهای صنعت نفت در هفته جاری بودند.

بهره‌برداری از پروژه‌های گازرسانی «یادگار ابراهیم»: عملیات اجرایی ۸ هزار و ۳۳۴ میلیارد تومان پروژه گازرسانی در استان خراسان رضوی به یاد و نام شهید جمهور و با عنوان طرح «یادگار ابراهیم» با حضور محمد مخبر، سرپرست ریاست‌جمهوری و جمعی از وزیران دولت سیزدهم آغاز شد.

۱۰۹ پروژه سفر رئیس‌جمهوری شهید به استان خراسان رضوی، شامل پنج پروژه بزرگ گازرسانی بهره‌برداری از خط لوله انتقال گاز صالح‌آباد به تربت جام، افتتاح طرح گازرسانی به ۸۴ روستا و ۳۹۵ واحد تولیدی صنعتی، بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی گازرسانی به ۹۵ هزار و ۵۰۰ واحد طرح نهضت ملی مسکن و طرح جایگزینی ۲۵۰ هزار بخاری کم‌مصرف با هدف صرفه‌جویی ۲ میلیون مترمکعب گاز بخش خانگی با دستور سرپرست ریاست‌جمهوری آغاز شد.

مخبر در سخنانی با اشاره به انبوه مشکلات در زمان آغازبه‌کار دولت سیزدهم، گفت: شهید رئیسی با روحیه مجاهدانه و تلاش شبانه‌روزی پای حل مشکلات ایستاد و تأکید داشت معطل مذاکرات و رفع تحریم‌ها نمانیم.

سفر وزیر نفت ایران به روسیه: جواد اوجی در سفر به مسکو با الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه، دیدار و تأکید کرد: روند توسعه مناسبات دوجانبه ادامه خواهد یافت.

وی به‌عنوان رئیس طرف ایرانی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه، در این دیدار که با حضور ایگور لویتبن، دستیار رئیس‌جمهوری روسیه در همکاری‌های بین‌المللی، و سرگئی تسیویلیف، وزیر انرژی این کشور در دفتر نخست‌وزیری در مسکو انجام شد، از تلاش‌های نواک در سه سال تصدی ریاست طرف روسی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی با تهران قدردانی و آمادگی ایران را برای تداوم همکاری‌ها با وزیر انرژی روسیه که در این نشست به‌عنوان رئیس تازه طرف روسی این کمیسیون معرفی شد، اعلام کرد.

آغاز طرح افزایش برداشت نفت از میدان مشترک یادآوران: این طرح با هدف تولید روزانه ۴۲ هزار بشکه نفت با سرمایه‌گذاری ۳۵۰ میلیون دلار این هفته آغاز شد که براساس آن، حفاری ۲۴ حلقه چاه در میدان یادآوران انجام می‌شود.

محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، در سخنانی در آیین آغاز این طرح، با بیان اینکه میدان مشترک یادآوران از نظر حجم، وسعت و نفت درجا دومین میدان مشترک بزرگ ایران پس از میدان مشترک آزادگان است، اعلام کرد: نفت درجای میدان یادآوران ۳۲ میلیارد بشکه برآورد می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه این میدان ظرفیت تولید ارزشمندی دارد، گفت: با اجرای فاز دوم توسعه میدان یادآوران، تولید نفت از روزانه ۱۱۰ هزار بشکه به روزانه ۲۱۰ هزار بشکه افزایش می‌یابد و براساس برآوردها این رقم تولید می‌تواند بیشتر هم شود.

رکوردداری صنعت نفت در تحقق رشد اقتصادی ایران: بخش نفت در سال ۱۴۰۲ رشد ۲۰.۳درصدی داشته و با توجه به این رشد، سهم قابل توجهی در افزایش تولید ناخالص داخلی و بزرگ‌شدن اقتصاد ایران محقق شده است.

صنعت نفت ایران در سالی که گذشته است، رکوردار رشد اقتصادی کشور بوده و نه تنها وظایف اصلی خود در تأمین بودجه و اقتصاد کشور را محقق کرده بلکه افت رشد در دیگر بخش‌ها را نیز بردوش کشیده و آن را جبران کرده است.

تداوم افزایش تولید نفت ایران در اوپک: براساس گزارش منابع ثانویه، ایران در ماه می (اردیبهشت - خرداد) ۳ میلیون و ۲۲۶ هزار بشکه نفت خام تولید کرده که ۷ هزار بشکه بیشتر از آوریل ۲۰۲۴ (فروردین - اردیبهشت) بوده است.

گزارش ماه ژوئن اوپک که روز سه‌شنبه (۲۲ خرداد) منتشر شد نشان می‌دهد ۱۲ عضو این سازمان براساس گزارش منابع ثانویه در ماه مه (اردیبهشت - خرداد) ۲۶ میلیون و ۶۲۹ هزار بشکه نفت تولید کردند که ۲۹ هزار بشکه بیشتر از ۲۶ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه ماه آوریل است.

عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی: مرتضی شاهمیرزایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، این هفته در نخستین همایش ملی عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی با اشاره به چالش کمبود نقدینگی در گردش صنایع پایین‌دستی تأکید کرد: حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان عرضه اعتباری در سال ۱۴۰۲ از سوی پتروشیمی‌ها محقق شد و بنابر اعلام صنایع پایین‌دست، این اقدام در کسب‌وکار صنایع تکمیلی انقلابی ایجاد کرد.

وی عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی را جهاد اقتصادی دانست و گفت: عرضه اعتباری محصولات، مؤثرترین راه جهش تولید است.

طرح‌های نه‌گانه برای مقابله جدی با قاچاق سوخت در کشور: جعفر سالاری‌نسب، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از اجرایی‌شدن طرح‌های نه‌گانه در این شرکت برای مبارزه با قاچاق سوخت و فرآورده‌های نفتی خبر داد.

«تخصیص منطقی سهمیه جهاد کشاورزی مبتنی بر سطح زیر کشت»، «بازنگری حساب کاربری برخی سازمان‌های غیرمسئول در سامانه درخواست فرآورده‌های نفتی (سدف)»، «تخصیص سوخت به نیروگاه براساس بازده»، «ارائه سهمیه تنخواه به ناوگان دیزلی»، «تخصیص نفت‌گاز در مسیر برمبنای اطلاعات برخط الکترونیکی اسناد حمل»، «توزیع کارت هوشمند سوخت ناوگان ترانزیت»، «عرضه الکترونیکی گاز مایع» و «محاسبه سوخت داخل باک وسایل نقلیه خروجی از مرز برمبنای باک­‌ پر»، از طرح‌های بسیار مهم این شرکت در دولت سیزدهم برای مبارزه با قاچاق سوخت بوده است.

دیگر خبرها: افزایش درآمد صندوق بازنشستگی صنعت نفت، آمادگی برای بهره‌برداری رسمی از سکوی ۱۳ آلفای پارس جنوبی، پایان تعمیرات اساسی بزرگ‌ترین سکوی نفتی خلیج‌فارس، ریل‌گذاری صحیح در توسعه مدیریت صنعت نفت در پایان دولت سیزدهم، مهار  ناترازی گاز در کشور، کاهش ۱۴درصدی انتشار دی‌اکسید گوگرد در پالایشگاه‌های پارس جنوبی و خط لوله پارس در مرحله مناقصه و انتخاب پیمانکار، از مهم‌ترین خبرهای صنعت نفت در هفته‌ جاری بودند.

کد خبر 642953

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =