۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۱
  • کد خبر: 643359
گازپروم تجارت نفت خود را افزایش می‌دهد

منابع مطلع از افزایش تجارت نفت شرکت دولتی گازپروم روسیه به‌منظور مقابله با تجارت زیان‌ده گاز خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دو منبع آگاه اعلام کردند شرکت گازپروم روسیه پس از ثبت زیان سالانه ۷ میلیارد دلاری، به‌منظور جبران کاهش تجارت گاز طبیعی در سال گذشته، فعالیت خود را در زمینه تجارت نفت افزایش می‌دهد.

پس از ایجاد شکاف عمیق بین روسیه و غرب بر سر تنش‌های این کشور و اوکراین، شرکت دولتی گازپروم بازار گاز اروپا را که زمانی منبع حدود دوسوم درآمد گاز این شرکت بود از دست داد.

بر اساس این گزارش، تولید گاز طبیعی این شرکت با ۱۳درصد کاهش از ۴۱۲ میلیارد و ۹۴۰ میلیون مترمکعب در سال ۲۰۲۲ به ۳۵۹ میلیارد متر مکعب در سال ۲۰۲۳ کاهش یافت که پایین‌ترین سطح تولید سالانه به‌شمار می‌رود.

گازپروم‌نفت، بازوی نفتی شرکت گازپروم روسیه، به لطف تجارت پررونق نفت، وضعیت بهتری نسبت به شرکت مادر داشته است.

به گفته منابع آگاه، هم‌اکنون گروه گازپروم، از طریق بخش صادرات گازپروم، در تلاش است فعالیت خود را در زمینه تجارت نفت و نقل‌وانتقال نفت از خط لوله شرق سیبری اقیانوس آرام (ESPO) به مقصد آسیا و صادرات نفت سبک سیبری افزایش دهد.

با وجود تحریم‌های غرب علیه مسکو، صادرات نفت روسیه در دو سال گذشته سودآوری پایداری داشته است، زیرا روسیه توانست نفت خود را به هند و چین عرضه کند.

بر اساس منابع رویترز و داده‌های بازار، گازپروم اکسپورت که تا پیش از سال ۲۰۲۲ صادرکننده کوچک نفت به‌شمار می‌رفت، صادرات نفت را در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ افزایش داد و در نظر دارد در سال ۲۰۲۴ محموله‌های صادراتی را حتی بیشتر افزایش دهد.

یکی از منابع گفت: صادرات نفت گازپروم از طریق خط لوله در سال ۲۰۲۳ دو برابر شده است و پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۴ بار دیگر با رشد دو برابری همراه باشد.

منابع همچنین با اعلام اینکه گازپروم در ماه مه امسال برای نخستین بار ۸۰ هزار تن نفت سبک سیبری را از بندر نووروسیسک بارگیری کرد، اعلام کردند این شرکت در نظر دارد به تنوع در عرضه نفت خود ادامه دهد.

کد خبر 643359

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =