سهم ۱۰۰درصدی بومی‌ها در اشتغال پایانه‌های نفتی خارک

نیروهای بومی در گذشته کمتر مورد توجه شرکت‌های مستقر در جزیره خارک قرار می‌گرفتند، اما با عزم جدی مدیریت پایانه‌های نفتی ایران، سهم خارکی‌ها در اشتغال در این شرکت به ۱۰۰درصد رسید.

به گزارش شانا به‌نقل از شرکت پایانه‌های نفتی ایران، جزیره خارک یکی از نقاط کلیدی در چرخه تولید تا صادرات نفت کشور شمرده شده و بیش از ۹۰درصد نفت خام کشور از طریق این جزیره راهبردی صادر می‌شود.

برخورداری از پایانه‌های نفتی بزرگ با اسکله‌های صادرات و تجهیزات مناسب، جزیره خارک را به قطب صادرات نفت خام به‌عنوان یکی از مهم‌ترین منابع درآمدی کشور تبدیل کرده است و این جزیره در اقتصاد نفتی ایران نقش بسزایی ایفا می‌کند.

مردم جزیره خارک در دوره‌های مختلف ازجمله دوران پیروزی انقلاب اسلامی، دوران دفاع مقدس، دوران سازندگی و اکنون در گام دوم انقلاب اسلامی در عرصه‌های مختلف نقش‌آفرینی کرده و در کنار کارکنان صنعت نفت، میزبانانی شایسته برای فعالیت‌های تولیدی و صادراتی بوده‌اند.

هرچند تاکنون اقدام‌هایی برای رسیدگی به مسائل و مشکل‌های جزیره خارک انجام شده است، اما انتظار می‌رود مسئولان دستگاه‌های مختلف از بخشداری و شهرداری گرفته تا پتروشیمی و شرکت نفت و پایانه‌های نفتی نگاه ویژه‌تری به درخواست‌های اهالی جزیره داشته باشند.

یکی از مهم‌ترین مطالبه‌های مردم جزیره خارک از مسئولان به‌ویژه صنایع نفت مستقر در این جزیره، اشتغال نیروهای بومی در این شرکت‌ها بوده است و مردم انتظار دارند فرزندانشان در اولویت اشتغال قرار گیرند.

درحالی‌که در گذشته، نیروهای بومی کمتر مورد توجه شرکت‌های مستقر در جزیره خارک قرار می‌گرفتند، اما در یک سال اخیر، با عزم جدی مدیریت پایانه‌های نفتی ایران، سهم خارکی‌ها در اشتغال در این شرکت به ۱۰۰درصد رسیده است.

شرکت پایانه‌های نفتی با نگاهی عادلانه به بومی‌های خارک تلاش کرده نیروهای مورد نیاز خود را براساس شایستگی و عدالت‌ از بین اهالی این جزیره انتخاب کند و سهم ۱۰۰درصدی نیروهای بومی، گویای نگاهی ویژه به مطالبه دیرینه اهالی است.

یکی از مسئولیت‌های اجتماعی صنایع نسبت به محیط پیرامونی، توجه به مسئله اشتغال است که می‌تواند باعث رفع بسیاری از مسائل و چالش‌های مبتلابه و زمینه‌ساز کاهش آسیب‌های اجتماعی در آن منطقه و جغرافیا شود.

اشتغال بومی‌ها در اولویت قرار گرفت

به گفته عباس غریبی، مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران، اشتغال نیروهای بومی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مطالبه‌های مردم جزیره خارک مورد توجه قرار گرفته است و در این شرکت نگاه ویژه‌ای به این موضوع داریم.

وی با اشاره به نگاه ویژه به اشتغال بومی‌های جزیره خارک تأکید کرد: جوانان خارکی در پیمان‌های شرکت پایانه‌های نفتی ایران مشغول کار شدند و با پیگیری انجام‌شده، وضع اشتغال نیروهای بومی بهبود یافت.

مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران افزود: یکی از درخواست‌های اهالی بومی از مسئولان شرکت ملی نفت، جذب فرزندان آن‌ها در قراردادهای پیمانکاری حجمی مستمر غیرپروژه‌ای است که این مسئله را با جدیت دنبال کردیم.

غریبی گفت: به‌منظور اجرای عدالت در جذب و اشتغال بومیان جزیره، کمیته‌ای متشکل از مسئولان مرتبط با حوزه اشتغال راه‌اندازی شد تا با رعایت قوانین و مقررات و مصوبات ابلاغی، در حوزه جذب نیروی بومی در پیمان‌ها اقدام شود.

وی ادامه داد: در یک سال گذشته، با ظرفیت‌هایی که ایجاد شد، با تمرکز بر بومی‌گزینی و معرفی افراد متقاضی از طریق اداره‌های ذی‌ربط جزیره خارک اقدام‌های قابل قبولی درباره به‌کارگیری جوانان خارکی و استان در پیمان‌های شرکت پایانه‌های نفتی ایران انجام شده است که در قالب همین رویکرد تعدادی از آنان مشغول کار شدند.

مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران بیان کرد: تلاش این شرکت بهبود شرایط اشتغال نیروهای بومی است و باید در سال پیش رو نیز همه مسئولان متولی این بخش در راستای تحقق این مهم گام بردارند.

غریبی تأکید کرد: مهارت‌افزایی نیروهای بومی به‌عنوان یک برنامه مهم دنبال و در قالب یک تفاهم‌نامه با سازمان فنی و حرفه‌ای، زمینه‌ای فراهم شده تا متقاضیان اشتغال در جزیره خارک فرصت مناسبی برای مهارت‌افزایی و اشتغال پیدا کنند و انتظار داریم جوانان در این دوره‌ها حضور یابند.

وی گفت: از سال گذشته تاکنون ۱۰۶ نفر در شرکت پایانه‌های نفتی ایران در جزیره خارک مشغول کار شدند که همه این ۱۰۶ نفر از بومی‌های جزیره هستند و ما افتخار می‌کنیم از نیروهای شایسته و توانمند بومی استفاده کنیم.

خارکی‌ها این خدمات را فراموش نمی‌کنند

احمدی، یکی از اهالی جزیره خارک، بیان کرد: سال‌هاست که ما از مسئولان می‌خواستیم فکری به حال جوانان بیکار این جزیره کنند، اما این صداها شنیده نمی‌شد.

وی افزود: خوشبختانه طی سال‌های اخیر نگاه‌ها تغییر کرده است و مردم جزیره خارک به خاطر سهم کامل بومی‌ها در اشتغال پایانه‌های نفتی، قدردان مسئولان این شرکت هستند.

خواجه، یکی دیگر از اهالی جزیره خارک نیز با اشاره به اینکه اشتغال جوانان بومی به‌نوعی تحقق عدالت در این جزیره است، ادامه داد: امیدواریم این نگاه در سال‌های آینده نیز ادامه داشته باشد.

مردم قدرشناس جزیره خارک بی‌شک متوجه این نگاه ویژه به جوانان بومی می‌شوند و اشتغال نیروهای بومی در شرکت پایانه‌های نفتی افزون بر اینکه سبب رفع مشکل بیکاری در این جزیره می‌شود، به نفع شرکت پایانه‌های نفتی نیز خواهد بود.

انتظار می‌رود دیگر شرکت‌ها و صنایع مستقر در جزیره خارک نیز با این نگاه به جذب نیروهای بومی اقدام کنند و زمینه‌ساز رفع کامل مشکل بیکاری در این جزیره شوند.

اشتغال نیروهای بومی علاوه بر اینکه در رفع مشکلات جامعه محلی نقش دارد، هزینه‌های شرکت‌های مستقر را نیز کاهش داده است و منافع بسیار زیادی نیز برای شرکت‌ها خواهد داشت.

کد خبر 644454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =