بازار نفت در سال ۲۰۲۵ با مازاد عرضه روبه‌رو می‌شود

بانک آمریکایی مورگان استنلی از احتمال مازاد عرضه در بازارهای جهانی نفت خام طی سال آینده میلادی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این بانک آمریکایی در یادداشتی اعلام کرد: بازار نفت خام اکنون با محدودیت عرضه روبه‌روست، اما احتمال می‌رود سال آینده با مازاد عرضه روبه‌رو شود و قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال به میانگین بالای ۷۰ دلار برسد.

بنا بر اعلام مورگان استنلی، کمبود عرضه در طول سه ماه سوم امسال باقی می‌ماند، اما در سه ماه چهارم، زمانی که تقاضای فصلی کاهش یابد و عرضه تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و غیراوپک با افزایش روبه‌رو شود، تعادل به بازار نفت بازمی‌گردد.

سه منبع هفته گذشته به رویترز گفتند: تغییر در برنامه کاهش عرضه اعضای ائتلاف اوپک و غیراوپک (اوپک‌پلاس) دور از انتظار است. شماری از اعضای اوپک‌پلاس قرار است از ماه اکتبر کاهش عرضه داوطلبانه خود را به‌تدریج تسهیل کنند، در همین حال نشست کمیته وزارتی نظارت بر توافق اوپک‌پلاس برای بررسی اوضاع بازار نفت و پایبندی اعضا به سهمیه‌ها و ارائه توصیه به نشست وزیران نفت و انرژی ۲۲ کشور عضو ائتلاف اوپک‌پلاس، یکم اوت (دهم مرداد) برگزار خواهد شد.

مورگان استنلی اعلام کرد انتظار دارد عرضه اوپک و غیراوپک در سال ۲۰۲۵ حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه افزایش یابد که این روند بسیار زودتر از رشد تقاضاست.

براساس برآوردهای این بانک آمریکایی، فعالیت پالایشگاه‌ها و بهره‌گیری از ظرفیت پالایشی آن‌ها در اوت امسال به اوج می‌رسد و بعید است تا ژوئیه ۲۰۲۵ به آن سطح بازگردد.

مورگان استنلی پیش‌بینی خود از قیمت نفت برنت برای سه ماه سوم سال ۲۰۲۴ را بدون تغییر، روی رقم ۸۶ دلار برای هر بشکه حفظ کرد. بانک آمریکایی گلدمن ساکس هم اوایل ماه جاری میلادی پیش‌بینی خود درباره قیمت نفت را برای سه ماه سوم روی رقم ۸۶ دلار به ازای هر بشکه نگه داشت.

قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال تا ساعت ۱۲ و ۳۵ دقیقه به وقت گرینویچ با ۴۸ سنت یا ۰.۵۷درصد افزایش به ۸۳ دلار  و ۱۰ سنت برای هر بشکه رسید، در همین حال نفت خام شاخص دبلیوتی‌آی آمریکا با ۴۲ سنت یا ۰.۵۲درصد افزایش، ۸۰ دلار و ۵۵ سنت به ازای هر بشکه معامله شد.

کد خبر 644420

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =