۱۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۶
  • کد خبر: 644836
گزیده‌های نفتی هفته

خبرهای مربوط به آغاز رسمی دولت چهاردم با سوگند مسعود پزشکیان، پشتیبانی صنعت نفت برای تأمین برق در تابستان و فروش ۱۵.۷ میلیارد دلار نفت ایران در چهار ماه نخست ۱۴۰۳ را در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

آغاز دولت چهاردهم: مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری، سه‌شنبه این هفته به‌عنوان نهمین رئیس‌جمهوری ایران با حضور در صحن مجلس شورای اسلامی با استناد به اصل ۱۲۱ قانون اساسی سوگند ریاست‌جمهوری خود را قرائت کرد. همچنین رهبر انقلاب اسلامی یکشنبه این هفته در مراسمی و براساس بند ۹ اصل ۱۱۰ قانون اساسی، رأی ملت ایران به مسعود پزشکیان را تنفیذ و وی را به‌عنوان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران منصوب کردند.

رئیس‌جمهوری منتخب در سخنانی در آیین تنفیذ حکم چهاردهمین  دوره ریاست‌جمهوری اعلام کرد: همچنان خاک پای ملت شریف و بزرگوار ایران هستم که آگاهانه در این میدان پا نهادند و با رأی خود بار سنگینی را در شرایطی خطیر بر دوش این حقیر نهادند.

فروش ۱۵.۷ میلیارد دلار نفت ایران: محمد رضوانی‌فر، رئیس‌کل گمرک جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به رشد ۸درصدی صادرات کشور در چهار ماه نخست امسال گفت: با لحاظ‌کردن ۱۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار صادرات نفت، مجموع تجارت خارجی کشور ۵۱ میلیارد دلار است.

وی توضیح داد: از ابتدای امسال تا پایان تیر، ۱۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار کالا وارد کشور شده که نسبت به مدت مشابه پارسال، ۶درصد کاهش داشته است؛ بر این اساس، تراز تجاری کشور بدون نفت یک‌میلیارد دلار منفی است.

پشتیبانی صنعت نفت برای تأمین برق تابستان: صنعت نفت با ۹ نیروگاه برق شرکت‌های زیرمجموعه خود در سه ماه نخست امسال بیش از یک‌میلیون و ۱۱۴ هزار مگاوات ساعت برق به شبکه سراسری کشور تحویل داده است، تأمین برقی که در سه ماه دوم سال با توجه به افزایش دمای هوا، بیشتر خواهد بود. صنعت نفت همچنین برای تأمین کامل سوخت مورد نیاز نیروگاه‌ها و ورود مازاد برق خود به چرخه سراسری که سبب پایداری شبکه برق کشور می‌شود از هیچ تلاشی فروگذار نکرده و همراه با وزارت نیرو، در مبارزه با خاموشی می‌کوشد.

سعید عقلی، مدیر مرکز راهبری شبکه گاز کشور نیز از فعالیت تمام‌قد و جهادی کارکنان صنعت نفت برای سوخت‌رسانی بی‌وقفه به نیروگاه‌ها به‌منظور جلوگیری از خاموشی در کشور خبر داد و گفت: امسال به‌طور میانگین نسبت به پارسال ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب/ لیتر سوخت بیشتر (شامل گاز طبیعی و سوخت مایع) به نیروگاه‌ها تخصیص داده شد.

افزایش ۳۰درصدی تحویل سوخت به نیروگاه‌ها: مرتضی عابدینی، مدیر تأمین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، با اشاره به نقش محوری این شرکت و وزارت نفت برای تأمین سوخت نیروگاهی در تابستان گرم‌ و پرمصرف امسال گفت: تحویل سوخت نیروگاهی از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۳۰درصد افزایش یافته است.

وی با اشاره به برگزاری نشست‌های متعدد هماهنگی و برنامه‌ریزی برای تأمین سوخت نیروگاهی با شرکت ملی گاز ایران و وزارت نیرو افزود: با توجه به شرایط کنونی و افزایش مصرف برق، با تعامل مثبت با همکاران شرکت ملی گاز ایران، تلاش مجموعه وزارت نفت این است که حداکثر مصرف سوخت نیروگاهی از گاز طبیعی تأمین شود تا بتوانیم حجم ذخیره‌سازی سوخت مایع را در نیروگاه‌ها افزایش دهیم.

نفت در کانال ۷۰ دلار: قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال روز سه‌شنبه با یک دلار و ۳۵ سنت یا ۱.۷درصد افت به ۷۹ دلار و ۷۸ سنت برای هر بشکه رسید. در همین حال، نفت خام شاخص دبلیوتی‌آی آمریکا (WTI) روز سه‌شنبه با یک دلار و ۳۵ سنت یا ۱.۸درصد کاهش ۷۵ دلار و ۸۱ سنت به ازای هر بشکه دادوستد شد.

تنش‌ها در خاورمیانه سبب نگرانی سرمایه‌گذاران درباره تأثیر بالقوه آن‌ها بر تولید نفت خام در بزرگ‌ترین منطقه تولیدکننده نفت جهان شد. بااین‌حال، این تنش‌ها تاکنون تأثیری بر تولید نداشته است.

دیگر اخبار:  ابلاغ سند راهبردی روابط عمومی صنعت نفت، هدف‌گذاری تولید یک‌میلیون بشکه‌ای نفت در غرب کارون، روزهای بدون تعطیلی کارکنان صنایع نفت و گاز برای تأمین سوخت نیروگاه‌ها، استقرار سه جایگاه سیار سوخت در مرز خسروی برای سوخت‌رسانی به زوار اربعین و حل معمای هشت‌ساله پتروشیمی صدف خلیج‌فارس از دیگر اخبار صنعت نفت در این هفته بودند.

کد خبر 644836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =