۲۲ تیر ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۰
  • کد خبر: 644104
گزیده‌های نفتی هفته

خبرهای مربوط به دیدار اعضای کابینه دولت سیزدهم با رهبر انقلاب، امضای یک تفاهم‌نامه و تضمین گازرسانی پایدار به نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس و برگزاری همایش انتقال فناوری و بومی‌سازی کاتالیست‌های صنایع پالایشی، پتروشیمی و گاز را در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

ریل‌گذاری مناسب در صنعت نفت و گاز در دولت سیزدهم: اعضای هیئت دولت سیزدهم این هفته با آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند. رهبر انقلاب ضمن تقدیر از اعضای کابینه دولت شهید رئیسی، این دولت را دولت «کار و امید و حرکت» برشمردند و گفتند: شهید رئیسی واقعاً امیدوار و بحق، به آینده خوش‌بین بود و تصمیم قاطع داشت که به اهداف ترسیم‌شده برسد.

جواد اوجی، وزیر نفت در حاشیه این دیدار در گفت‌وگویی با بیان اینکه ریل‌گذاری مناسبی در دولت شهید رئیسی در همه حوزه‌ها به‌ویژه صنعت نفت و گاز انجام شد، تأکید کرد: توسعه میدان‌های مشترک، جمع‌آوری گازهای همراه، دیپلماسی انرژی، افزایش تولید، احداث پتروپالایشگاه‌ها و جلوگیری از خام‌فروشی، رشد اقتصادی گروه نفت و گاز و از همه مهم‌تر فشارافزایی پروژه میدان گازی پارس جنوبی که یکی از پروژه‌های مهم و ملی صنعت نفت به‌شمار می‌آید، از اقدام‌های وزارت نفت در دولت سیزدهم به‌منظور افزایش تولید و رشد اقتصادی بوده است.

امضای یک تفاهم‌نامه و تضمین گازرسانی پایدار به نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس در فصل سرما: آیین امضای تفاهم‌نامه شرکت ملی گاز ایران با انجمن تولیدکنندگان ترکیبی برق، حرارت و برودت در هفته جاری به‌منظور اجرای مواد «۴۶» و «۴۷» قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی و ایفای تکالیف قانونی شرکت ملی گاز ایران در حوزه بهینه‌سازی و صرفه‌جویی مصرف گاز طبیعی،‌ همچنین اجرای طرح‌های بازیافت حرارتی نیروگاه‌های CHP (تولید هم‌زمان برق و حرارت) برگزار شد.

مجید چگنی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در سخنانی در این آیین به شدت بالای مصرف انرژی در کشور و وجود ناترازی در حوزه انرژی اشاره و بیان کرد: تضمین می‌کنیم در فصل سرما، گاز نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس CHP محدود نشود و به ازای سرمایه‌گذاری، گواهی صرفه‌جویی به آن‌ها تعلق گیرد.

فراهم بودن ظرفیت ورود ایران به عرصه صادرات کاتالیست صنایع نفتی به کشورهای همسایه: برگزاری همایش انتقال فناوری و بومی‌سازی کاتالیست‌های صنایع پالایشی، پتروشیمی و گاز  دیگر رویداد مهم این هفته بود.

جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره به اینکه توانستیم چالش گروه کاتالیست خارجی را حل و بنزین تولید کنیم، بیان کرد: امروز می‌توانیم کاتالیست تولید داخلی را به دیگر کشورها صادر کنیم و در پروژه فراسرزمینی ال‌پالیتو نیز از کاتالیست ایرانی استفاده کردیم.

وی اظهار امیدواری کرد بتوانیم از این طریق در یک فرایند رقابتی، امکانات داخلی را برای تولید دیگر کاتالیست‌ها فراهم و افزون بر آن در زمینه صادرات کاتالیست تولید داخلی به‌ویژه به کشورهای همسایه ورود کنیم.

مرتضی شاهمیرزایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی هم از راه‌اندازی پنجمین مرکز پژوهش و فناوری این شرکت در مکران پس از مراکز مهم تهران، اراک، شازند و عسلویه خبر داد و تصریح کرد: در دولت سیزدهم با تمرکز بر توسعه صنعت کاتالیست مورد نیاز صنایع پتروشیمی، روند بومی‌سازی در این صنعت به مقدار قابل توجهی شتاب گرفت، حتی در سال ۱۴۰۲، ۵۰۰ تن کاتالیست به روسیه صادر کردیم.

تفاهم‌نامه دوجانبه بومی‌سازی کاتالیست‌های مورد نیاز صنایع نفتی بین شرکت دانش‌بنیان ایرانی «پیشروکاتالیست الماس» و شرکت «آنتارکس» روسیه نیز در حاشیه این مراسم با هدف انتقال فناوری و بومی‌سازی کاتالیست‌های مورد نیاز صنعت نفت امضا شد.

نفت ۸۴ دلاری: قیمت نفت خام شاخص برنت روزهای پایانی این هفته به‌دنبال ازبین‌رفتن تأثیر توفان «بریل» در تأسیسات نفتی ایالت تگزاس آمریکا و داده‌های تورمی که سبب تضعیف تقاضای نفت در چین شد، کاهش یافت و به ۸۴ دلار و ۸ سنت به ازای هر بشکه رسید.

دیگر خبرها: واریز مستمری تیر بازنشستگان صنعت نفت به همراه ۳ میلیون تومان مبلغ مناسبتی، آغاز عملیات حفاری ۳۵ حلقه چاه درون‌میدان پارس جنوبی، تکمیل ۵۷۴ طرح نوسازی مدارس به همت وزارت نفت دولت سیزدهم و قدردانی وزیر آموزش و پرورش از اوجی برای مشارکت صنعت نفت در مدرسه‌سازی، حمایت ۸ هزار میلیارد تومانی شرکت ملی گاز ایران از نیروگاه‌های تجدیدپذیر در دولت سیزدهم و تصویب پیشنهاد وزارت نفت برای احداث خط لوله مهرآران - فسا - شیراز و تأسیسات جانبی در نشست شورای اقتصاد از دیگر خبرهای صنعت نفت در این هفته بودند.

کد خبر 644104

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =